arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

دبیر مجمع تقریب مذاهب: بسیاری از آیات قرآنی و احادیث نبوی به مردم ایران اشاره دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بسیاری از آیات قرآنی و احادیث نبوی به مردم ایران اشاره دارند.

به گزارش ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز دوشنبه در نخستین همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی با قرائت آیاتی از سوره احزاب گفت: در آیات قرآن و روایات مختلف مواردی مطرح شده است که مفسرین معتقدند به مردم ایران اشاره دارد. آیه 54 سوره مائده، آیه 3 سوره جمعه و آیه 38 سوره محمد از جمله این آیات هستند.

وی با اشاره به اینکه هر سه آیه درباره این است که اگر مسلمانان به فرامین الهی عمل نکنند، خداوند قوم دیگری را جایگزین آنها خواهد کرد که در راه او ثابت قدم باشند، گفت: هنگامی که آیه 38 سوره محمد نازل شد، مسلمانان از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که این قوم چه افرادی هستند؟ ایشان در پاسخ به سلمان فارسی اشاره کردند و فرمودند افرادی از قوم این مرد.

اراکی گفت: آیات زیادی هم درباره مردم ایران وجود دارد که یکی از آنها این است که اگر علم در ثریا هم باشد مردانی از قوم پارس به آن دست پیدا خواهند کرد. این حدیث به دو گونه دیگر هم روایت شده است و در آنها به جای علم، ایمان و دین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، متن آیات مورد اشاره آیت الله اراکی به همراه ترجمه مرحوم مهدی الهی قمشه ای به شرح زیر است:



** آیه 54 سوره مائده:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

ای گروهی که ایمان آورده اید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند (به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی منتهاست و (به احوال همه) دانا است.



** آیه 3 سوره جمعه:

وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

و نیز قوم دیگری از آنان را (که به روایت از پیغمبر مراد عجمند) که هنوز به عرب (در اسلام) ملحق نشده اند هدایت فرماید که او خدای مقتدر و همه کارش به حکمت و مصلحت است.



** آیه 38 سوره محمد:

هَاأَنتُمْ هَؤُلَاء تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنکُم مَّن یَبْخَلُ وَمَن یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ

آری شما همان مردمید که برای انفاق در راه (تبلیغ دین) خدا دعوت می شوید باز بعضی از شما بخل می ورزند، و هر که بخل کند بر ضرر خود اوست و گرنه خدا (از خلق) بی نیاز است و شما فقیر و نیازمندید. و اگر شما روی بگردانید خدا قومی غیر شما که مانند شما (بخیل) نیستند (بلکه بسی از شما بهتر و فداکارترند) به جای شما پدید آرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این همایش یک روزه عنوان کرد ، این آیات چکیده عرفان ناب اسلامی است. شیخ صفی یکی از برجسته ترین چهره های این عرفان بود و یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی اش ترویج و عمل به این عرفان بود.

وی افزود: افراد بسیاری مدعی عرفان هستند اما از آن بهره ای نبرده اند. فقه و عرفان دو چهره یک حقیقت و از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. در عرفان اسلامی عشق بنده و خداوند به صورت متقابل وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کسانی که با عرفان ناب آشنا بودند دانستند که باید نیست بود. این نیستی حاصل معرفت و دانستن این نکته است که آنچه هست خداست.

وی ادامه داد: معرفت عرفانی، معرفتی به معنای یافتن است و نتیجه رسیدن به این معرفت فنای فی الله می شود.


نظرات بینندگان