arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

تاثیر حزب‌الله در رای‌آوری کابینه لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: رئیس مجلس لبنان با اشاره به اینکه مانعی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان از هم اکنون و زودتر از موعد مقرر وجود ندارد هر گونه تلاش 14 مارس برای منزوی کردن حزب الله شکست خورده است.

به گزارش پایگاه خبری النشره، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان بر ضرورت تشکیل دولتی توافقی و فراگیر در لبنان تاکید کرد و گفت :تشکیل دولت فراگیر تنها برای تضمین حضور همه گروه های سیاسی در داخل کابینه نیست بلکه به منظور تضمین انتخاب رئیس جمهور و زمینه سازی مناسب برای این امر است.

رئیس مجلس لبنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری النشره با اشاره به اینکه مانعی برای انتخاب رئیس جمهور جدید از هم اکنون وجود ندارد گفت: پیش از این نیز در دوره ریاست جمهوری سلیمان فرنجیه (1970-1976) شش ماه پیش از پایان دوره ریاست الیاس سرکیس (1976-1982) به ریاست جمهوری دور آتی انتخاب شد.

نبیه بری به جریان 14 مارس درباره تلاش هایشان برای منزوی کردن حزب الله از کابینه لبنان هشدار داد و گفت : منزوی کردن حزب الله به معنای منزوی کردن جنبش امل و یا اکثریت غالب از طائفه شیعی لبنان است.

نبیه بری گفت: تشکیل دولت تحمیلی چه منفعتی دارد در حالی که کسی که می‌خواهد آن را تشکیل بدهد می داند که هرگز رای اعتماد از مجلس نخواهد گرفت.

بر اساس قانون اساسی لبنان رئیس مجلس نمایندگان از روز 25 مارس تا 15 مه (جلسه انتخاب رئیس جمهور در 10 روز آخر مهلت دو ماهه برگزار می شود) باید زمینه حصول اجماع یا شبه اجماع را پیش از فراخواندن نمایندگان به جلسه انتخاب رئیس جمهور فراهم کند زیرا اصل این است که رئیس جمهور بیشترین آرا را کسب کند ولی اگر چنین نشود ، چاره ای به جز انتخابات سراسری نیست.

برخی نمایندگان مجلس لبنان فقط بر لزوم مشارکت در جلسه انتخاب رئیس جمهور تاکید دارند و جلسات تصویب قوانین را تحریم می کنند و رئیس مجلس لبنان بارها هشدار داده است که اگر جلسات مجلس همینگونه تعطیل بماند ، اوضاع کشور بیش از پیش وخیم خواهد شد.
نظرات بینندگان