arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۲

دلیل رکود بازار خودرو چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


کارشناسان معتقدند که گران‌فروشی فروشندگان خودرو در سال گذشته قهر خریداران از این بازار در سال جاری را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، اگر قیمت خودروها در شش ماهه دوم سال گذشته روز به روز افزایش یافته و به موازات آن مراجعه خریداران به بازار خودرو بیشتر می‌شد در سال جاری این روند معکوس شده و با وجود افت اندک قیمت خودروها مراجعه خریداران به این بازار نیز به شدت کاهش یافته است.

در این میان اگرچه کارشناسان معتقدند افزایش شدید قیمت خودرو موجب افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است اما از آن سو نیز برخی دیگر از کارشناسان دلیل رکود بازار خودرو را قهر خریداران از این بازار می‌دانند.

یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه می‌گوید: سال گذشته فروشندگان خودرو قیمت این محصولات را روز به روز و به موازات رشد نرخ ارز افزایش می‌دادند.

وی با بیان این‌که در آن زمان دلیل منطقی برای رشد روزانه قیمت خودروها وجود نداشت، خاطرنشان می‌کند: بنابراین بسیاری از خریداران خودرو در آن زمان با رفتار غیر منطقی و سودجویانه فروشندگان خودرو مواجه بودند.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: به موازات این وضعیت تولیدکنندگان خودرو نیز از عرضه نقدی محصولات خود با قیمت‌های منطقی خودداری کرده و بسیاری از مصرف‌کنندگان موفق به خرید مستقیم از خودروسازان نمی‌شدند.

وی اضافه می‌کند: در نتیجه رشد غیر منطقی قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو در نهایت کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و در نتیجه افت خرید در این بازار را به دنبال داشته است.

این فعال بازار خودرو تصریح می‌کند:‌ علاوه بر آن بخشی از مصرف‌کنندگان نیز از رفتار سودجویانه فروشندگان خودرو ناراضی بوده و تا حد ممکن از خرید این محصول خودداری می‌کنند.
نظرات بینندگان