arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۲

کاهش نرخ باروری هر زن ایرانی از 7 به 1.7 فرزند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر زن ایرانی در سال ۵۵ حدود ۷ فرزند به دنیا می‌آورد که امروز به ۱.۷ کاهش یافته البته همزمان باید ۳۰ درصد جوانان ازدواج نکرده را به ازدواج تشویق کنیم.

به گزارش فارس، حسین ملک افضلی امروز در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: سلامت و بهداشت باروری مانند سلامت کامل جسم، روان و اجتماعی است که بعد معنوی نیز به آن اضافه شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به کیفیت زندگی به جای کمیت در بهداشت باروری نگریسته شود، گفت: نباید تصور کرد که با تربیت گروه پزشکان، ماما و ... می‌توان سلامت باروری را به طور کامل تأمین کرد، چرا که سلامت باروری متأثر از شرایط اقتصادی است و اشتغال، محیط معنوی اجتماعی و منزل بر سلامت روانی افراد و باروری آنها تأثیر می‌گذارد.

ملک افضلی گفت: باروری فرآیندی نیست که با ازدواج آغاز شود، بلکه از تولد تا سالمندی را شامل می‌شود. کودکانی که دچار کم‌خونی و مشکلات مادرزادی هستند، یا تحت تأثیر سنت‌های غلط دوران بلوغ (مانند ختنه زنان که ۵۰ سال پیش در کشور ما هم مواردی از آن بوده و الان نیست ولی در کشورهای آفریقایی هنوز دیده می‌شود)، سلامت باروریشان به خطر می‌افتد، حتی رفتارهای پرخطر که باعث مشکلات و بیماری‌های مقاربتی می‌شود، مانند ایدز این سلامت را به خطر می‌اندازد.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سقط ناامن طبق قوانین هر کشوری تعریف می‌شود، گفت: زمانی که از بارداری‌های بی‌برنامه صحبت می‌شود، منظور کاهش موالید و جمعیت نیست، بلکه باید زندگی افراد همراه با کیفیت باشد و زوجینی که نابارور هستند، شرایطی را برایشان ایجاد کرد تا در سنین نامناسب بارور نشوند.

ملک افضلی به شاخص‌های توسعه سلامت زنان در کشور در سال 89 اشاره کرد و گفت: درصد زنان بارداری که در دوران باروری حداقل 6 بار توسط افراد دوره‌دیده مراقبت شده‌اند، در شهر 91 درصد و در روستا 85 درصد بوده‌ است. همچنین زنانی که زایمان خود را در یک مرکز دولتی یا خصوصی انجام داده‌اند در شهرها 97 و در روستاها 93 درصد است.

وی افزود: 49 درصد زنان در شهرها زایمان طبیعی داشته‌اند و 64 درصد زنان در روستا به این روش زایمان کرده‌اند. زنانی که حداقل یک بار مراقبت پس از زایمان داشته‌اند، در شهرها 73 درصد و در روستا 75 درصد بوده است. همچنین درصد زنانی که هنگام زایمان از کمک افراد دوره دیده برخوردار بوده‌اند، در شهر 98 و در روستا93 درصد بوده‌اند.

وی همچنین از برخورداری زنانی که در مقابل با بیماری کزاز واکسن زده‌اند در شهرها 32 و در روستاها 33 درصد اعلام کرد و گفت: مصرف زنان باردار از مکمل آهن، اسیدفولیک و مولتی ویتامین در شهرها 80 درصد و روستاها 79 درصد است.

ملک افضلی گفت: همچنین در مورد روش‌های پیشگیری از باروری در شهرها 55 درصد از زنان از روش‌های مدرن و 25 درصد از روش سنتی بهره گرفته‌اند و در روستاها 61 درصد از روش مدرن و 14 درصد به روش سنتی پیشگیری کرده‌اند.

ملک‌افضلی ادامه داد: درصد زنانی که متقاضی وسیله پیشگیری از بارداری بوده اما نیازشان برطرف نشده در شهرها 5.5 درصد بوده است و آنهایی که از راه‌های پیشگیری از ایدز اطلاع داشته‌اند در شهرها 21 و در روستاها 17 درصد گزارش شده است.

وی افزود: طبق این گزارش زنان بارداری که سواد خواندن و نوشتن داشته‌اند در شهرها 96 و در روستاها 88 درصد بوده است و همچنین مردانی که سواد خواندن و نوشتن داشتند در شهر 96 و در روستا 92 درصد بوده است.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه تهران گفت: متأسفانه درصد تمایل زنان به مصرف دخانیات افزایش یافته به طوری که در شهرها 5.2 درصد قلیان و ۹ دهم درصد سیگار مصرف کرده‌اند. این آمار در روستاها 4.7 در مصرف قلیان و نیم درصد در مصرف سیگار است.

وی ادامه داد: میانگین سن اولین ازدواج زنان در سال 55 برابر با 19.7 سال در کل کشور بوده که در سال 90 به 23.4 سال رسیده است.

وی ادامه داد: میزان زایمان قبل از 18 سالگی در شهرها 4 درصد و در روستاها 8 درصد بوده و درصد زنان 20 تا 24 ساله که در سال 55 ازدواج کردند، 79.9 درصد بود که در سال 90 به 47 درصد کاهش یافته است. این بیانگر کاهش سن ازدواج در کشور بوده و طبق رفتار باروری زنان ایرانی در 55 سال اخیر تعداد کودکانی که هر زن به دنیا می‌آورد از 7 به 1.7 کاهش یافته است.

ملک افضلی گفت: زمانی سیاست‌های کشور برای کنترل موالید شکل گرفت و امروز این سیاست پسندیده نیست. چرا که تا 32 سال آینده جمعیت کشور 99 میلیون نفر می‌رسد اما 17 درصد جمعیت سالمند و 6 درصد را فقط کودکان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد 80 درصد زایمان‌های کشور در گروه سنی 20 تا 35 ساله است، بنابراین الگوی باروری نشان می‌دهد که رفتار باروری در سن مطلوب اتفاق افتاده و آموزه‌های باروری مؤثر بوده است. اما به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و آمار پائین ازدواج، فقط 1.4 کودک به دنیا آورده می‌شود.

وی افزود: باید 30 درصد افرادی که ازدواج نمی‌کنند را تشویق به ازدواج کرد، چرا که خطر در راه است و در 30 سال آینده همین تعداد کودک به دنیا نخواهد آمد.

ملک افضلی ادامه داد:‌ در سال 90 از 12 میلیون زن 20 تا 35 سال، 70 درصد آنها ازدواج کرده‌اند، بنابراین 80 درصد موالید به این گروه تعلق دارد و اگر دوران باروری را برای هر فرد 10 سال در نظر بگیریم، هر فرد 1.4 درصد کودک به دنیا می‌آورد.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه تهران گفت: پیشنهاد می‌شود اگر بخشی از یارانه‌ها به صندوقی سوق داده شود و برای افزایش توانایی، کارآفرینی،‌اشتغال و ازدواج سرمایه‌گذاری شود و فقط 10 درصد ازدواج بیشتر شود، یک میلیون و 600 هزار زوج جدید خواهیم داشت که در واقع در سال دو میلیون و 240 هزار نوزاد به تولد‌ها افزوده می‌شود و نرخ باروری از 1.7 به دو خواهد رسید.

نظرات بینندگان