پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازار خودرو با اتمام ماههای محرم و صفر نیز شاهد رونق معاملات نبود تا به این ترتیب رکود در این بازار همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته فعالان بازار در حال حاضر رکود خرید و فروش در خودروهای وارداتی بسیار بیشتر از خودروهای داخلی است و خرید و فروش خودروهای داخلی کمابیش ادامه دارد. فعالان بازار عقیده دارند رکود خرید و فروش در محصولات وارداتی باعث افت نسبی قیمت آنها شده این در حالی است که افت قیمت خودروهای داخلی نیز طی هفتههای گذشته ادامه داشت.
یک فعال بازار خودرو در این رابطه به «دنیای اقتصاد» میگوید: رکود خارجیها طی هفته گذشته بیشتر از داخلیها بوده و به همین دلیل آنها با افت قیمت همراه بودهاند. این فعال بازار در ادامه میگوید: خودروهای داخلی از نظر قیمتی ثبات داشتهاند و معاملات آنها هم بسیار ضعیف پیش رفته است. به نظر میرسد حالا بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه نیست؛ بلکه با بیتمایلی مشتریان برای خرید خودرو مواجه است، موضوعی که بسیار مهم جلوه میکند.
در این زمینه برخی دیگر از فعالان بازار عقیده دارند که در حال حاضر در بازار ، خودرو زیاد است، اما این مشتری است که در بازاری اینچنین راکد کمیاب شده است، اما نبود مشتری در بازار خودرو به این معنا نیست که این بازار مطلقا بدون مشتری است، اتفاقا بازار خودروی ایران در حال حاضر مشتریان بالقوه فراوانی دارد که بهدلیل افزایش ناگهانی قیمتها یا قدرت خرید خود را از دست دادهاند یا با توجه به افزایش شدید قیمتها از کیفیت خودروها توقع بیشتری دارند. به این ترتیب به نظر میرسد بسیاری از مشتریهای این بازار نیز در اعتراض به ناهمخوانی قیمتها و کیفیت خودروها دست از خرید کشیدهاند.
وارداتی در انزوا
سری به بازار وارداتیها بزنیم تا ببینیم بر اساس گفتههای فعالان بازار کاهش قیمتها در بازار این خودروها به چه صورت بودهاست. طی هفته گذشته خودروی هیوندایی سوناتا ۱۳2 میلیون تومان معامله شد که، با یک میلیون تومان افزایش قیمت همراه بوده و در حال حاضر با قیمت ۱۳۳ میلیون تومان معامله میشود.
آزرا و آی.ایکس ۵۵ طی هفته گذشته ثابت بودهاند و به ترتیب روی ۱۹۸ و ۲۱۱ میلیون تومان باقی ماندهاند، اما خودرویی که در این میان کاهش قیمت داشته، آی.ایکس ۳۵ بوده که با دو میلیون تومان افت قیمت به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است. آی۳۰ نیز یک میلیون تومان از قیمت قبلیاش کوتاه آمده و در حال حاضر با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان معامله میشود. هیوندایی سانتافه نیز در مدل ۲۰۱۴ خود با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان معامله میشود که نسبت به قیمت هفتههای قبل خود ۷ میلیون تومان کاهش قیمت را ثبت کرده است.
اما خودروی کیا اسپورتیج نیز با کاهشی یک میلیون تومانی همراه بوده و هماکنون قیمتی برابر با ۱۴۲ میلیون تومان دارد. دیگر محصول کیا، اما ثبات قیمت داشته است، کیا سراتو طی هفته گذشته روی ۱۰۵ میلیون تومان باقی ماند. کیا اپتیما نیز ثبات قیمت پیشه کرده و با همان قیمت هفتههای قبل یعنی ۱۳۵ میلیون تومان معامله میشود.
اما آنطور که از بازار خودروهای داخلی خبر میرسد ظاهرا قیمت خودروها در این بازار یا با ثبات همراه بودهاند یا اندکی افزایش قیمت داشتهاند.
خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵۰۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۳۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله میشود و تیپ ۵ آن نیز قیمتی برابر با ۳۷ میلیون دارد که آن هم از افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی برای این مدل خبر میدهد. دیگر خودروهای این خانواده؛ اما ثبات قیمت داشتهاند به این ترتیب که صندوقدارهای این خانواده از قبیل تیپ V ۹ مانند هفته گذشته قیمتی برابر با ۵۰ میلیون تومان داشته و تیپ V ۸ نیز روی ۳۷ میلیون تومان باقی مانده است. تیپ V ۲۰، اما با ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.
محصولات قدیمیتر پژو در بازار ثبات قیمت داشتهاند. پژو ۴۰۵ بنزینی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و مدل دوگانهسوز آن نیز ۲۹ میلیون تومان قیمت دارد.
پارس سال نیز روی ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مدل دوگانهسوز آن نیز ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشتریهایش تمام میشود. در حال حاضر تولید این خودرو نسبت به مدلهای دیگر از وضعیت خوبی برخوردار است.
خودرو ملی ایرانخودرو نیز تغییر قیمتی نداشته و در مدل ال.ایکس خود قیمتی برابر با ۲۸ میلیون تومان دارد. رانا نیز به عنوان دومین محصول ملی این شرکت روی ۳۲ میلیون تومان ثابت بوده است.
اما محصول پرطرفدار بازار؛ یعنی تندر۹۰ که تولید آن به شدت با کاهش همراه بوده است نیز طی هفته گذشته تغییری نداشته است. این خودرو در مدل ایران خودروییاش ۳۶ میلیون تومان قیمتگذاری میشود و در مدلی که تولید شرکت پارسخودرو است قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان دارد. مدل ای.وان آن نیز مانند هفتههای گذشته با قیمت ۳۴ میلیون تومان به پای معامله میرود.
نگاهی به محصولات خانواده پراید نیز خبر از ثبات قیمتها در این خانواده پرجمعیت میدهد. سایپا ۱۱۱، هاچبک پرطرفدار این خانواده به گفته فعالان بازار از ۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر نشده است تا مشتریان این خودرو طعم ثبات قیمتها را بچشند. مدلهای دیگر این خانواده؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۷ میلیون و ۳۰۰ و ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. خودروی ملی سایپا، یعنی تیبا نیز همچنان روی قیمت ۲۲ میلیون تومان باقی مانده است.
مگان در مدل با آپشن خود مانند هفتههای گذشته است و ۸۹ میلیون تومان معامله میشود. ماکسیما و تیانا هم به ترتیب روی ۱۱۵ و ۱۳۹ میلیون تومان باقی ماندهاند.
شاسیبلند مونتاژی ایرانخودرو نیز در گروه با ثباتها بوده و روی قیمت ۱۳۰ میلیون تومان در مدل اتومات پافشاری میکند و مدل دندهای آن نیز روی ۱۲۶ میلیون تومان باقی مانده است.
منبع: دنیای اقتصاد