arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۲

وصول 32 میلیارد دلار از درآمد فروش نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی در 9 ماهه‌ی امسال را 34 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تاکنون 32 میلیارد دلار از این درآمد وصول شده است.

بیژن نامدار زنگنه شب گذشته در حاشیه‌ی مراسم چهلمین سالگرد تاسیس انجمن مهندسان مشاور ایران در جمع خبرنگاران گفت: این میزان بیش از سقف نه دوازدهم تامین شده است.

وزیر نفت درباره‌ی پرونده بدهی بابک زنجانی تاکید کرد: هنوز هیچ پولی تحویل نداده‌اند.

وی افزود: این میزان درآمد نفتی به خزانه واریز می‌شود، به گونه‌ای که 14.5 درصد برای نفت و 26 درصد به حساب ذخیره ارزی و مابقی به خزانه واریز می‌شود.

زنگنه با توجه به بودجه سال 93 برای نفت را این‌گونه عنوان کرد: برای بودجه سال 93، 100 هزار بشکه پیش‌بینی شده است که صادرات نفت در سال جاری 95 دلار است و برای سال 93 برای هر بشکه 100 دلار در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر نفت آنچه که دولت مصوب کرده معقول و محتاطانه است، چرا که 1.3 درصد صادرات انجام می‌شود و 100 بشکه نیز برای تحویل پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

وی پروژه‌های در حال اجرای این وزارتخانه را پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، پالایشگاه آناهیتا که از جمله پالایشگاه‌ پارس جنوبی است، عنوان کرد و گفت: برخی از این پالایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما این پالایشگاه‌ها مهم هستند و باید همچون پارس جنوبی با سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزی کار ادامه یابد.

زنگنه آخرین وضعیت پالایشگاه پارس جنوبی را عنوان کرد و گفت: اولویت اول فازهای 12، 15، 16 و 17 هستند و مابقی فازها در دست اقدام است.

وزیر نفت افزود: در مجموع 17 فاز در این بخش هستند که برای دو فاز باقی‌مانده در پارس جنوبی برنامه‌ای دیگری داریم.

وی با اشاره به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی درباره‌ی نفت افزود: برای پتروشیمی و دستگاه‌های واحد از سوی دولت برنامه‌هایی انجام شده، اما این‌که بخواهیم بگوییم به خصوصی‌سازی رسیده‌ایم و به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و مقام معظم رهبری دست یافتیم هنوز اتفاق نیفتاده است و با آن زمان فاصله داریم.

زنگنه درباره‌ی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز گفت: باید ساختار سهامداران و مدیریت اصلاح شود. هم‌چنین پس از شناسایی کار پیمانکاران در بخش خصوصی از سر گرفته می‌شود.

وی افزود: منابع ریالی این بخش تامین شده است و باید بخش ارزی از طریق وام از سوی صندوق توسعه صورت گیرد که در حال پیشرفت است.

به گفته وزیر نفت تاکنون 200 میلیارد دلار در این باره اختصاص یافته و به 500 میلیون دلار دیگر نیاز است که باید تامین شود تا از سال 94 این واحد‌ها برای کار آماده شوند.

نظرات بینندگان