arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۶۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۲

پروژه چهره سازی از چهره های گمنام با چه هدفی؟

چندی است یک جریان افراطی با سواستفاده از اسامی والقاب صاحب نظران علوم دینی، اقدام به انتشار مطالب مدنظر خود می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چندی است یک جریان افراطی با سواستفاده از اسامی والقاب صاحب نظران علوم دینی، اقدام به انتشار مطالب مدنظر خود می کند.

به گزارش خبرنگر «انتخاب» ؛ اقدام امروز یکی از خبرگزاریها تحت عنوان مصاحبه با آیت اله قائم مقامی وپیامک گسترده آن در این راستا ارزیابی می شود.

مناسب است رسانه های منتشر کننده اینگونه اخبار به مخاطبان خود توضیح دهند فرد مذکور دارای چه سابقه ای علمی ودینی است که با این عنوان خطاب می شود.

چندی پیش سایت آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی در واکنش به اینگونه اقدامات در مطبی نوشته بود:

در طول سالهای اخیر بارها درمورد پاره ای استنادات خلاف واقع و نادرست به آیة الله سید عباس حسینی قائم مقامی در برخی مطبوعات و رسانه ها تذکر و هشدارهایی را از سوی دوستان بسیاری دریافت می کردیم که خواهان روشنگری و بیان حقیقت دراین موارد بودند . اما به دلایلی و از جمله پاره ای محذورات اخلاقی که از سوی شخص آقای قائم مقامی وجود داشت، ضرورتی در واکنش به این موضوع دیده نمی شد. تا اینکه اخیراً احساس شد که درسایۀ این سکوت ، نه تنها از سوء تفاهم ها کاسته نشده بلکه تکرار و تداوم شبهه انگیز و مشکوک این روند ، ابهامها و پرسشهایی را در برخی از دوستان نیز برانگیخته است و گویا مواردی از این استنادات را قطعی تلقی کرده اند . به همین دلیل لازم دیده شد پس از سکوتی چند ساله ، با رفع ابهام ، مانع تداوم سوء استفاده ها و بدنبال آن سوء تفاهم ها شویم:

1/آنگونه که آرشیو در اختیارما نشان می دهد برای نخستین بار روزنامه کیهان در تاریخ 15 اسفند 1371 مقاله ای به قلم نویسنده ای با نام فامیل مشابه « قائم مقامی » در نقد آقای دکتر سروش منتشر نمود که هیچ ربطی به « حسینی قائم مقامی »نداشت و این در حالی بود که از مدتها قبل مجموعه مقالاتی به قلم آقای سیدعباس حسینی قائم مقامی در دوماهنامه وزین «کیهان اندیشه» بر محور نقش شناختهای بشری درمعرفت دینی که کم و بیش با موضوع کلی نوشتار منتشره روزنامه کیهان تشابه داشت منتشر شده بود.( نخستین مقاله از این مجموعه در شماره27 کیهان اندیشه – آذر1368 - با نام ادراکات اعتباری و حقیقی ، با قید نام سیدعباس قائم مقامی می باشد ). پس از آن نیز بارها در همان روزنامه مقالاتی با سمت و سوی معرفتی و نقد نظریات قبض و بسط ، با همان نام مشابه _ بدون هیچگونه ارتباط با حسینی قائم مقامی- منتشر گردید که محتوای آنها آشکارا گویای عدم امکان خلط صاحب آن قلم با ایشان بود.

یاد آوری می شود که آقای حسینی قائم مقامی تا کنون در هیچ مقطعی ، هیچ نوشتار و مقاله ای برای روزنامه کیهان ننوشته است و تنها در دو نوبت توسط دو تن از شاگردان ایشان که با بخش های علمی آن روزنامه همکاری داشتند ، دو مصاحبه تخصصی انجام گرفته است . اولی پیرامون شخصیت علمی وعرفانی شیخ بهایی که در دو شماره در تاریخ آذرماه 1370 (بیش از 20سال پیش) منتشر گردید و دیگری پیرامون معرفت شناسی تجربیات ومشاهدات عرفانی که در 5 شماره به تناوب در مرداد و مهرماه 1378 ( حدود 14 سال پیش )انتشار یافته است!

علاوه برآن ، حضور در یک میز گرد پیرامون « فرهنگ و سیاست» با مشارکت آقایان دکترعلی شریعتمداری و دکترعماد افروغ که از سوی مجلۀ کیهان فرهنگی در( شماره 153- تیرماه 1378-)ترتیب داده شده بود ، تمام کارنامه حضورآقای حسینی قائم مقامی در گروه نشریات کیهان است .این البته جدای از « کیهان اندیشه »است که در سایۀ موسسان خوش فکر آن همچون مرحوم سید حسن شاهچراغی و جناب آقای سید محمد خاتمی و مدیریت فرهیخته و اندیشمند آن جناب آقای محمد جواد صاحبی از آغاز تا پایان عمر کوتاه ولی پربرکت 11 ساله اش ( 1363-1374) در کمال آزاده گی توأم با دقت و استحکام علمی ، پذیرای آثارمجموعه ای از نخبگان و صاحبنظران نواندیش حوزوی و دانشگاهی بود و همکاری قلمی آقای قائم مقامی با آن نیزاز همان شماره های آغازین تا شماره های پایانی تداوم یافت . اما گویا در چند مورد خاص نیز در طی سالهایی که مقالات آقای قائم مقامی در مجله کیهان اندیشه ارائه می شد ، عموماً برخی مقالات منتشره درآن مجله ، از جمله بخش هایی از مقالات ایشان توسط روزنامه کیهان باز نشر یافته است. کاری که در عرصه کارمطبوعاتی معمول و طبیعی به نظر می رسد جز آنکه به دلیل تشابه اسمی با نویسنده دیگری که به تازگی همکاری با آن نشریه را آغاز کرده بود و بصورت غالب و مستمر در آن قلم می زد، براین خلط و خطا افزود.

2/زمینه های این خلط و خطا صرفاً به تشابه اسمی محدود نمی گردد بلکه به گواهی آرشیوی که در اختیار ما قرار دارد و قطعاً نمی تواند کامل و جامع باشد ، بارها در روزنامه مذکور مقالاتی به صورت مطلق با نام « قائم مقامی » و یا با نام «سید عباس قائم مقامی» منتشر شده که کمترین ارتباطی با ایشان نداشته و متأسفانه تذکرهای داده شده نیز تغییرو تصحیحی را موجب نگردید وهمچنین گاه مقالاتی که از ایشان در سایر نشریات منتشر شده بود، در روزنامه کیهان با نام شخص دیگری مجدداً منتشر گردیده است.

3/متاسفانه در سالهای بعد نیز همچنان بارها و بارها این خلط و خطا به صورت های مختلف (إن شاءالله غیر عمدی ) در برخی محافل فرهنگی ، جلسات سخنرانی ، رسانه ها و نشریات تکرار گردید. جالب است که فقط در یک فاصلــۀ زمانی 6 ماهه نخست امسال ( اسفند 1390 تا مهر 1391) حدود 10 مورد از این خلط !! آشکار و غیرقابل اغماض در عرصه رسانه های اینترنتی توسط برخی دوستان جمع آوری گردیده و طبعاً به این تعداد محدود نمی باشد .

البته تشخیص درستی و نادرستی این انتسابها برای کسانی که کمترین آشنایی با روش علمی ، اخلاقی و فکری آقای حسینی قائم مقامی و شیوۀ بیان و قلم ایشان دارند چندان دشوار نیست واگر تجاهل و تغافلی در کار نباشد درک این تفاوت به غایت آسان است ؛ چرا که فرسنگها فاصله میان محتوی و ادبیات این آثار با محتوا ، ادبیات و موضوعات پرداخته شده در برخی آثار انتسابی به ایشان ( که گویا از آرم و نشان فکری وادبیاتی خاص که گاه آنرا ادبیات فردیدی - منسوب به آقای دکتر فردید - می نامند ، برخوردار است ) وجود دارد. فاصله ای که هرگونه تشابه فکری و روش شناختی میان آثار و اندیشه های قائم مقامی با افکار و بیانات دکتر فردید را به طنز تبدیل می کند.

4/تا کنون به دلیل پاره ای ملاحظات اخلاقی ، سکوت در این مورد ترجیح داشت و اکنون نیز با وجود آنکه باورداریم مخاطبان آشنا با مبانی فکری وشیوۀ قلمی هر دانشور و صاحب قلمی از چنین یا داوریها و هشدارهایی بی نیازند، فقط به دلیل انبوه ابهامات و پاسخ به در خواستهای پی درپی ، ارائۀ این توضیحات ناگزیر نمود و هدف این یادداشت تنها تنویرافکار عمومی در خصوص برخی انتساب های خلاف واقع و نادرستی است که به صورتدردی مزمندر آمده بود و هیچ نظری به محتوای آثار مورد اشاره و صاحبان آنها ، نفیاً واثباتاً درمیان نیست .....

حامد کشاورز – پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیدعباس حسینی قائم مقامی

نمونه ای از اخبار دیگران که در 6 ماه نخست سال به نام "حسینی قائم مقامی " منتشرشده، بدون آنکه کوچکترین ارتباطی با ایشان داشته باشد:


اظهار نظر درمورد ریاست خبرگان! با نام و عکس حسینی قائم مقامی(اسفند 1390)


شرکت در سمینار موضوعات آخرالزمانی و آرماگدون! (با نام و عکس حسینی قائم مقامی)

اظهار نظر پیرامون فلاسفه و عرفای غربی!(با نام "حسینی قائم مقامی" و عکس دیگری)

اظهار نظر در مورد تهدید شهید مطهری با چاقو!!(11 اردیبهشت 1391)

درک صحیحی از تهدیدات نداریم!!(مهر91)

اخلاق درسینما!( با نام " سیدعباس حسینی قائم مقامی" و عکس دیگری)


روی جلد مجله در حوزه سینما تئاتر و هنرهای نمایشی !
و مصاحبه در مورد سینما با نام سید عباس حسینی قائم مقامی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۲
فرشید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
51
74
آیت الله قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه هستند. در سفر چند سال پیش به شهر تبریز، با ایشان هم صحبت بودم. فرد بسیار متین، صاحب نظر و محققی است. برای شما گمنام است. در ضمن، ایشان نوه امیرکبیر نیز هستند. پسوند "قائم مقام"اشاره به همین اصالت دارد.
نظرات بینندگان