arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۲

جدال گاز و سرما در مازندران/ تجربه زمستان 86 در راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با آغاز فصل زمستان، بار دیگر جدال سرما و گاز در مازندران آغاز شده و مازندرانی‌ها با دلهره منتظرند، آیا تجربه تلخ زمستان 86 تکرار می‌شود.
 
به گزارش فارس، زمستان 86 از این رو در یاد مازندرانی‌ها ماندگار شد که تجربه تلخ قطعی گاز در این استان روزهای سختی را برای مردم رقم زد.
 
زمستانی که در آن شعله‌های پرفروغ نعمت گاز، از سو افتاد و تاریکی و سرما جای آن را گرفت.
 
سرمای هوا و ناجوانمردی کشور همسایه، مازندرانی‌ها را یک هفته‌ای در سرمای مطلق و بدون وسایل گرمایشی تنها رها کرد تا اینکه کم کم سوی گاز در خانه‌ها روشن شد.
 
نیاندیشیدن تدبیر برای روزهای سخت زمستان و عدم اطلاع از وضعیت منابع مورد نیاز مردم خاطره تلخی از زمستان آن سال را برای مردم متبادر می‌کند.
 
اگرچه به دلیل شرایط تلخ رخ داده برای مردم پای تمامی مسئولان کشوری به این استان باز شد و جلسات متعددی نیز صورت گرفت اما سال‌های بعد سا‌ل‌های آرام و گرمی برای مردم مازندران به شمار می‌رفت.
 
زمستان 92 اما به نظر می‌رسید نیز آرام و گرم باشد اما زمزمه‌های کمبود گاز و افت فشار آن بار دیگر به راه افتاده و این زمزمه امروز به نقطه‌ای رسیده که گاز مراکز بزرگ و پرمصرف برای تامین نیازهای خانواده‌ها در آستانه قطع شدن قرار گرفته است.
 
معاون بهره‌برداری شرکت گاز مازندران در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: افت فشار گاز در کل کشور رخ داده و برودت هوا در این امر موثر بوده است.
 
مرتضی تیرملک با تاکید بر اینکه افزایش مصرف با کاهش دمای فشار هوا موجب افت فشار گاز می‌شود، یادآور شد: از تمامی مصرف‌کنندگان بزرگ گاز در استان از صنایع و کارخانجات و ادارات خواسته شده است که از سوخت دوگانه برای تامین گرمایش استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه اگر افت فشار رخ دهد برای تامین نیازهای مصارف خانگی مجبور می‌شویم تمامی مصارف غیرخانگی را قطع کنیم، تصریح کرد: تامین گاز خانوارها در اولویت قرار دارد.
 
تیرملک درباره احتمال قطعی گاز در استان نیز خاطرنشان کرد: زمستان است و سرمای زیاد نیز در راه، بنابراین اعتقاد داریم احتمال افت فشار وجود دارد.
 
وی با اعلام اینکه در هفته‌های گذشته نیز افت فشار در مازندران گزارش شده بود، افزود: بنابراین مجبور شدیم گاز واحدهای دارای مصرف بالای 5 هزار مترمکعب را قطع کنیم.
 
این مسئول با تاکید بر اینکه پیش‌بینی ورود یک جبهه هوای سرد در مازندران وجود دارد، گفت: با افزایش سرما و افت فشار ناچار می‌شویم برای تامین اولویت، گاز مجموعه‌های دیگر را قطع کنیم.
 
معاون بهره‌برداری شرکت گاز مازندران اما به این موضوع نیز اشاره می‌کند که احتمال تکرار تجربه سال 86 وجود دارد و بنابراین بهترین راه، صرفه‌جویی و استفاده از سوخت‌های دوگانه توسط مجموعه‌ها دارای مصارف بالا است.
 
*یادآوری یک تجربه
 
یادآوری زمستان 86 برای مازندرانی‌ها خوشایند نیست، روزی که گاز قطع شد جوانمردی و مدیریت نیز از میان جامعه رخت بست و مشکلات مردم چندین برابر شد.
 
با قطعی گاز اقلام ضروری مردم مانند نان و بخاری‌های برقی با افزایش چندین برابری قیمت مواجه شد و این روال تا روزهای آخر ادامه داشت.
 
اگرچه مسئولان ناظر تلاش می‌کردند از کنترل بازار خبر دهند اما بازار سیاه همچنان جان داشت و کسی را یارای مقابله با آن نبود.
 
آن روزها به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن این رویداد، اقلام مورد نیاز مردم مانند کنسرو، پتو، نان و وسایل گرمایشی برقی به دست مردم نرسید و اگر هم رسید بسیار اندک بود و کفاف روزهای کمی را می‌کرد.
 
به نظر می‌رسد حالا که می‌توان انتظار داشت ناجوانمردی و سرمای هوا در روزهای آینده برای مازندرانی‌ها تکرار شود بهتر است مسئولان نوشدارویی قبل از مرگ سهراب تهیه کنند و برای روزهای بحرانی آماده شوند.
 
اگرچه پیش‌تر وعده داده شده بود که مشکل گازرسانی به مازندران با تقویت خطوط جبران می‌شود، به سرانجام نرسیدن طرح‌های مربوط به آن روزهای سرد دیگری را برای مازندران قابل پیش‌بینی می‌کند اما بهتر است که در زمینه مدیریت بخش دیگری از نیازهای مردم مسئولان آگاهانه تر عمل کرده و نسبت به تامین و انبار کردن نیازهای اولویت‌دار مردم مازندران تلاش کنند.
نظرات بینندگان