arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۲

معاون سیاسی سپاه: مذاکرات ژنو مرحله اول آتش‌بس بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه مذاکرات ژنو مرحله اول آتش‌بس بود، گفت: تیم مذاکره‌کننده هم باید مورد حمایت قرار بگیرد، منتها به هر حال در جاهایی که لازم است باید در بخش فنی تقویت شوند و در این تیم عناصر حقوقی حضور پیدا کنند.

رسول سنایی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: در مذاکرات ژنو، واقعیت بده بستان و بینابینی است که ما در عدم توسعه و سقف اورانیوم و غنی‌شده وعده داده‌ایم و آنها در مقابل عدم توسعه فعالیت‌های اصلی، از تحریم‌های جدید وعده داده‌اند که خودداری کنند و در قبال بازرسی‌ها آنها، اجازه صادرات مقداری از نفت داشته باشیم و در زمینه بیمه‌، صنعت هوایی و خودرو سازی نیز به همین منوال اقدام شود.
 
معاون سیاسی سپاه اضافه کرد: مذاکرات ژنو یک جور اقدام در مقابل اقدام بود و مرحله اول آتش‌بس است بلکه گام‌های آینده تعیین‌کننده است.
 
ثنایی افزود: چون متن اولیه به توافق مشهور شده در آن مفاهیم چند پهلو به کار رفته که برخی نظرها بر این است که برای توافق اولیه لازم است تا از فضای مناظره عبور کند و به گفتگو و مذاکره وارد شود.
 
وی گفت: علی‌القاعده آنجا از اصرار بر اینکه واژگان روشن باشند، اجتناب می‌شود تا به توافق برسیم اما عملیاتی‌سازی بعدا به مشکل برمی‌خورد که در جریان کارشناسی احساس می‌شود یک جا کند است و یک جا نیاز است فراوانی‌ها صورت بگیرد.
 
به گفته این مقام مسئول، آنچه مسلم است به نظر می‌آید موقعیتی که ما و آمریکایی‌ها داریم، آمریکایی‌ها را متقاعد کرده که از فضای منازعه به تعبیر خودشان از اجرایی کردن گزینه روی میز عبور کنند و چاره‌ای جز این ندارند.
 
وی خاطرنشان کرد: هر دو طرف دارند افکار عمومی مخالفان مذاکره را متقاعد می‌کنند اما به نظر می‌آید باید عرصه نقد باز باشد، و دیپلماسی عمومی را به نفع دیپلماسی رسمی در کشور تقویت کنیم تا پیام مردم را هم منتقل کند.
 
سنایی‌رادگفت: می‌بینید که مواقع خاصی آقای جان کری می‌گیرد که از دیگران و یا عرصه رسانه‌ها می‌گیرد، استفاده از دیپلماسی عمومی برای تاثیرگذاری بر افکار است.
 
معاون سیاسی سپاه تاکید کرد: باید افکار خود را به شکلی جهت دهیم که قدرت ملی ما را تقویت کند چون اگر امروز آنها ناچارند بپذیرند که نمی‌توانند فضای مناظره را ادامه بدهند و حفظ کنند، بخاطر اینکه احساس کنند روندی که در کشور وجود دارد، تولید قدرت کرده است و امروز نمی‌توانند آن ره‌یافته‌ای قدرت‌محورشان را علیه ما دنبال کنند.
 
وی تصریح کرد: در این جا دانشمندان هسته‌ای که ایثار کردند و ما را به این جا رساندند مردم علی‌رغم تحریم‌ها ایستادند و از خط مقاومت دفاع کردند و نیروهای مسلح ایران که توان بازدارندگی به وجود آوردند.
 
به گفته ثنایی، واقعیت این است که در یک مقطع مذاکراتی که انجام می‌دادیم هزینه‌هایش برای ما قابل پیش‌بینی بود چون باید به جای می‌رسیدیم که امروز با 20 درصد غنی‌سازی، با داشتن قابل‌توجه اورانیوم غنی‌شده و شرایط منطقه‌ای که پیام قدرت به نفع ما می‌دهد مذاکره کنیم.
 
معاون سیاسی سپاه افزود: لذا به نظر نباید از زحمات گذشتگان هم غفلت و ناسپاسی کنیم و امروز هم به نظر می‌آید که بایستی بی‌اعتمادی به دشمن که می‌تواند برای ما هوشیاری به دنبال بیاورد، تیم مذاکره کننده هم باید مورد حمایت قرار بگیرد، منتها به هر حال در جاهایی که لازم است باید در بخش فنی تقویت شوند و در این تیم عناصر حقوقی حضور پیدا کنند.
 
ثنایی خاطرنشان کرد: در نظر افکار عمومی که می‌تواند به نفع دیپلماسی عمومی ما پیام دهد، اجازه نقد وجود داشته باشد و نقد عاقلانه منصفانه و معطوف به مسائل نظام باشد.
 
وی همچنین به نرمش قهرمانانه در مقابل دشمنان اشاره کرد و گفت: نرمش قهرمانانه که ترکیبی از نرمش و قهرمانانه است که حضرت آقا بکار برده‌اند و خودشان هم در تبیین آن اشاره دارند که نباید از خطوط قرمز عبور شود، راهبردها، راهبردهای نظام است و باید تقویت شود.
 
سنایی‌رادافزود: نرمش قهرمانانه یک نوع مانور و انعطاف است و تمثیلی که در آن زمینه بکار می‌برند تمثیل کشتی‌گیر است و به هر حال شرایطی پیش می‌آید کشتی‌گیر می‌تواند با فنی نرمشی نشان دهد که کشتی را از انسداد در بیاورد اما یادش هست که قرار است حریف را زمین بزند نه این که میدان را به طرف واگذار کند.
 
وی گفت: وقتی می‌گوییم قهرمانانه، نشان می‌دهد که طرف باید ابتکاری از روی قدرت نشان بدهد نه از روی ضعف باشد که باید تسلیم شود، ولی وقتی از روی قدرت باشد ابتکاری به خرج می‌دهد که می‌تواند نتیجه را به نفع خود رقم بزند، لذا اگر ما سخنان مقام معظم رهبری و واقعیت‌های وضعیت فعلی خود را مرور کنیم، یعنی اگر شرایط محیطی خود را ببینیم و منابع قدرتی که در اختیار داریم، در این مباحث پیروز خواهیم شد.
 
معاون سیاسی سپاه گفت: مردم ما نجیب هستند و در جنگ نشان دادند که حاضرند سختی بکشند و از عزت اسلامی خود دفاع کنند. هویت دینی و عاشورایی ما و تجاریی که در اختیار داریم به هر حال امروز تجربه برخورد با لیبی نشان می‌دهد که کوتاه آمدن در مقابل با دشمن او را متقاعد نمی‌کند که با منطق برخورد کند، لیبی تمام تاسیسات را تحویل داد ولی چه نتیجه‌ای گرفت.
 
سنایی‌راد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها چون در عراق می‌دانستند توان بازدارندگی نیست با تهاجم نظامی آنها را کنار زدند و اگر ما توان بازدارندگی نظامی نیروهایمان را نادیده بگیریم و یا از کنار آن بگذاریم سرنوشتی مانند آنها خواهیم داشت.
 
معاون سیاسی سپاه پاسداران در پایان گفت: باید یادمان باشد دشمن بهانه دارد که اگر این ماجرا حل شود تمام مشکلاتش را با ما حل کرده است؟، به احتمال زیاد بهانه‌های دیگر هم خواهند داشت لذا اگر در اینجا ما مقتدرانه برخورد کنیم به او پیام می‌دهیم که دستش از بهانه جوی‌های دیگر کوتاه است.  
نظرات بینندگان