arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۲

کریستین ساینس مانیتور: ایران بهترین دوست جدید آمریکا در خاورمیانه است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تحت عنوان "ایران بهترین دوست جدید آمریکا در خاورمیانه است؟" نوشت: ایران دعوت امریکا مبنی بر داشتن نقشی اندک در کنفرانس صلح سوریه را رد کرد، اما این دو کشور، منافع مشترک فزاینده ای در پیشگیری از افزایش ستیزه جویی تندروها در کشورهایی همچون عراق دارند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، روز دوشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت :"ایران پیشنهاد امریکا مبنی بر ایفای نقش حاشیه ای در دومین کنفرانس سازمان ملل درباره صلح سوریه را محکوم می کند . داشتن نقشی اندک دراین کنفرانس که این ماه برگزار می شود «بی احترامی به جایگاه ایران است. »

اما، به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، با توجه به این که خشونت فرقه ای درسراسر منطقه ، به ویژه در سوریه و عراق به شدت بالا گرفته است و نظربه آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، چنین تصور می شود که همکاری فعال ایران در منطقه از اهمیت فزاینده ای برخورداراست.

کنفرانس ژنو 2 قرار است22 ژانویه برگزار شود و شامل نمایندگانی از بیش از 20 کشور است که سازمان ملل از آن ها دعوت کرده است ،و نمایندگان جناح های مخالف سوریه نیز در آن حضوردارند.اخضر ابراهیمی ،نماینده ویژه سازمان ملل ،از مشارکت ایران در روند صلح سوریه حمایت می کند و روز یکشنبه، جان کری، وزیر خارجه امریکا گفت تهران اگر جایگزینی رژیم اسد را با یک دولت انتقالی بپذیرد، به آسانی می تواند در این مذاکرات شرکت کند .

کری گفت :" اگر ایران از این پیشنهاد حمایت نکند ، پیش بینی این که آن ها چگونه می توانند در این فرایند به شکل واسطه ای فعال شرکت کنند دشوار است . او یادآورشد که احتمالا راه هایی برای شرکت این کشور از خارج از کنفرانس وجود دارد .

به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، با وجود گرم شدن روابط واشنگتن و تهران در ماه های اخیر، به ویژه با توجه به توافق ماه نوامبر درباره توقف توسعه برنامه هسته ای ایران ، این دو کشور در جنگ سوریه در مقابل یکدیگر قرار داشته اند. در خلال درگیری سه سال گذشته در سوریه که جان بیش از 100000نفر را گرفته و باعث آوارگی میلیون ها نفر شده است، ایران کمک های انسانی در اختیار بشار اسد قرار داده است.

رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه امریکا گزارش داد اگرایران بخواهد درمذاکرات صلح سوریه نقشی ایفا کند ، باید نشان دهد که اقداماتش در سوریه چندان مخرب نخواهد بود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، گرچه امریکا و ایران « به آرامی منافع غالباً متعارضی را پی می گیرند، اما به علت مخالفت با جنبش بین المللی جنجگویان جوان سنی، رویکردی هم سو در پیش گرفته اند. این جنبش با وانت ها و کلاشینکف های خود، پرچم های سیاه القاعده که نشانه اختلافات فرقه ای است درسوریه، لبنان، عراق، افغانستان و یمن برافراشته اند .روز دوشنبه ، ایران پیشنهاد کرد برای ارسال کمک های نظامی به حکومت عراق ، که درگیر مبارزه ای بی امان برای اخراج شبه نظامیان سنی از استان انبار عراق است به امریکا بپیوندد.

در ایران کارشناسان می گویند :"با توجه به این که ایران ، جزیره ثبات در منطقه ای است که گرفتار اعتراض های خشونت بار، درگیری های فرقه ای و بمب گذاران انتحاری است، برای واشنگتن گزینه های زیادی برای باقی نمانده است ."

ماشاءالله شمس الواعظین، روزنامه نگار برجسته ایرانی که وقایع جهان عرب را به دقت پی می گیرد ، گفت :" ما با دشمن مشابهی روبروهستیم ، ودشمن دشمن من ،دوست من است . " او این نکته را یاد آورشد که چگونه درسال 2001 میلادی، ایران اطلاعات معتبری را در اختیار سربازان نیروی ویژه امریکا که درنبرد با دشمن ایران ، یعنی طالبان افغان بودند قرارداد .

درحالی که دولت اوباما اذعان دارد که ایران قابلیت آن را دارد که درمقام بازیگر بانفوذی درباره مسائل منطقه ای از افغانستان گرفته تا سوریه ایفای نقش کند ، مقامات برجسته گفته اند تمرکز آن ها شدیداً روی مذاکرات هسته ای است . آنها گفتند همکاری در سایر زمینه ها عمدتاً بستگی به توافق درباره برنامه هسته ای ایران دارد.

روز دوشنبه ، یکی از مقامات عالی رتبه وزارت خارجه امریکا به طور ناشناس به خبرنگاران گفت اقدامات بسیاری است که ایران با انجام آنها می تواند به جامعه بین الملل نشان دهد که درباره ایفای نقشی مثبت، جدی است .

نظرات بینندگان