arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۲

بازرسان آژانس 28 دی وارد ایران می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ژنو، 28 دی ماه وارد ایران می‌شوند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تیمی متشکل از حدود پنج الی شش نفر از بازرسان آژانس 28 دی ماه به منظور نظارت بر اجرای توافق ژنو وارد کشور می شوند و روز 29 دی ماه در محل های معین شده از جمله سایت غنی سازی نطنز، سایت غنی سازی فردو و رآکتور اراک مستقر خواهند شد تا بر آغاز اجرای توافق ژنو در بخش های هسته ای که ایران متعهد شده است نظارت کرده و اجرای تعهدات را به آژانس اعلام کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که "ایران تا آخرین لحظات روز 29 دی ماه به غنی‌سازی 20 درصدی ادامه می‌دهد".

وی ادامه داد: از نخستین ساعت روز 30 دی ماه روند اجرای توافق ژنو با تعلیق غنی سازی 20 درصدی در سایت‌های نطنز و فردو آغاز می شود و بازرسان این روند را به آژانس اعلام می کنند و هم زمان کشورهای 1+5 نیز تعهدات متقابل خود را در راستای کاهش تحریم ها اجرا می کنند.

کمالوندی همچنین خاطرنشان کرد که "مهمترین اقدام ایران در روز نخست اجرای توافق ژنو تعلیق غنی سازی 20 درصدی است".

وی در پاسخ به این پرسش که بازرسان آژانس در سفر به ایران بر کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ هم نظارت می کنند گفت: روند اجرای توافق از 30 دی ماه آغاز می شود و نظارت های آژانس بر بخش هایی از فعالیت های هسته ای ایران امری زمان‌بر است و این مساله نیز در چارچوب زمانی خاص خود و در مقاطع مختلف اجرا می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره نحوه تعلیق غنی سازی 20درصدی اظهارکرد: این روند با بسته شدن شیرهای گاز متصل به سانتریفیوژها صورت می‌گیرد و این اقدام از سوی بازرسان گزارش می شود.

وی درباره سانتریفیوژهایی که تاکنون اورانیوم تا غنای 20درصد تولید کرده اند گفت: سانتریفیوژهایی که تاکنون اورانیوم تا غنای 20 درصد تولید کرده اند پس از تعلیق این روند برای تولید اورانیوم تا غنای 5 درصد آماده می شوند و بلافاصله تولید اورانیوم 5 درصدی شروع خواهد شد.

کمالوندی در پاسخ به اینکه برخی نگرانی ها درباره کارشکنی یا اجرا نکردن تعهدات از سوی آمریکا وجود دارد، گفت: اجرای توافق ژنو و مذاکرات هسته ای مسیری است که به نفع همه است و باید به دقت از سوی دو طرف رعایت و اجرا شود.

وی درباره مذاکرات هسته ای در مورد گام نهایی تصریح کرد: صحبت هایی صورت گرفته است که در چند هفته بعد از اجرایی شدن توافق ژنو مذاکرات درباره گام نهایی نیز آغاز شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تلاش کنگره آمریکا در تصویب تحریم های جدید علیه ایران و از سویی تاکید مجلس شورای اسلامی بر غنی سازی 60 درصدی اظهار کرد: انچه مربوط به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می شود در حیطه مسوولیت نمایندگان است. آنها نگرانی هایی دارند که قابل احترام است و اگر دراین باره تصمیمی اتخاذ شود از سوی دولت مورد احترام و اجرا قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: عمده نگرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مربوط به حفظ حقوق صلح آمیز هسته ای ایران است و این که غنی سازی در سطوح مختلف که از حقوق ایران طبق ان.پی.تی است مورد احترام قرار گیرد و به آن خدشه ای وارد نشود.
نظرات بینندگان