arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۲

سرطان سینه چیست ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان بوده و یک سوم کل سرطان در آنان را تشکیل می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان فوق تخصص آنکولوژی بیمارستان توحید سنندج با اعلام این مطلب، گفت: از هر 9 زن یک نفر در طول عمرش دچار سرطان سینه می‌شود.

دکتر بایزید قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه سرطان سینه نوعی بیماری وابسته به هورمون است، اظهار کرد: تماس بیشتر با هورمون زنانه از جمله بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، نازایی، رژیم غذایی پرچرب و پر کالری، مصرف الکل، تماس با اشعه‌های یونیزان و عوامل ژنتیکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده سرطان سینه در زنان است.

به گفته وی، چاقی بویژه بعد از یائسگی 30 تا 50 درصد ریسک سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه هر گونه تغییر در ظاهر سینه از جمله افزایش یا کاهش در اندازه سینه، تغییرات پوستی مانند قرمزی، زخم، اگزمای نوک سینه، فرورفتگی نوک سینه و ترشحات غیر طبیعی، درد سینه و تورم یا وجود توده در قسمتی از بافت سینه از مهم‌ترین علائم سرطان سینه هستند که در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک معالج مراجعه کرد.

دکتر قادری به نقش غربالگری در تشخیص زود رس سرطان سینه و درمان آن در مراحل اولیه اشاره کرد و گفت: ماموگرافی سالیانه بعد از 40 سالگی برای تمام زنان پیشنهاد می‌شود و این اقدام 15 تا 30 درصد مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

این فوق تخصص آنکولوژی در ادامه سبک زندگی سالم را بهترین روش پیشگیری از سرطان عنوان کرد و گفت: افزایش فعالیت فیزیکی، اجتناب از افزایش وزن، عدم مصرف الکل، مصرف سبزیجات و میوه جات، عدم مصرف شکر و کربوهیدرات، مصرف ماهی به جای گوشت قرمز، عدم مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان سینه در زنان است.

دکتر قادری با اشاره به اینکه تشخیص قطعی توده‌های مشکوک سینه با نمونه‌برداری امکان‌پذیر است، افزود: جراحی از اقدامات درمانی در این عارضه است که بر اساس اندازه و میزان درگیری توده و تصمیم بیمار و جراح، قسمتی یا کل بافت سینه برداشته می‌شود.

وی در پایان، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی را از دیگر اقدامات درمانی در سرطان سینه اعلام کرد و یادآور شد: کلیه بیماران بعد از جراحی باید جهت شیمی درمانی به آنکولوژیست ارجاع داده شوند و در بعضی موارد پس از انجام شیمی درمانی به رادیوتراپی نیز نیاز ‌است.
نظرات بینندگان