arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

ابتکار، نخستین زن سخنران پیش از خطبه نماز جمعه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته هواي پاك در راه است، از 27 دي ماه شروع مي‌شود و تا 5 بهمن ماه هم ادامه دارد. كارهايي هم قرار است انجام شود از جمله سخنراني معصومه ابتكار، رييس سازمان محيط زيست در نمازجمعه اين هفته. ابتكار نخستين زني است كه به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه سخنراني مي‌كند، او همچنين جزو نخستين زنان هيات دولت بود كه در سال 76 وارد كابينه دولت هفتم شد.

او نخستين معاون رييس‌جمهور بود كه جنسيتي متفاوت با ديگر معاونان دولت‌ها در طول 35 سال بعد از انقلاب داشت. اما شعار هفته هواي پاك در حالي كه در روزهاي اوج آلودگي به سر مي‌بريم، «انرژي پاك، مسووليت اجتماعي و آسمان آبي» است، هفته‌يي كه در آن قرار است ورود سيستم‌ها، موتورها و خودروهاي برقي كه ميزان آلايندگي بسيار كمتر و حتي در حد صفر دارند مي‌توان تا حد زيادي آلودگي هوا را كاهش داد، قطعي و در سال جديد تسهيل شوند.

 همچنين تفاهمنامه‌يي قرار است بين وزارت آموزش پرورش و سازمان حفاظت محيط زيست بسته شود كه بر اساس آن مدرسه‌هاي زيست محيطي يا Eco school پس از اجرا به صورت پايلوت در تمام كشور اجرا خواهد شد. متصدي معاون انساني محيط زيست در اين خصوص گفت: «در اين صورت آموزش‌هاي مقطعي كه تنها براي گروه سني بزرگسال ارائه مي‌شود به عنوان يك آموزش دائمي در تمام مدارس كشور از سنين كودكي ارائه خواهد شد. همچنين در اين روز براي دلجويي از افرادي كه ممكن است به دليل آلودگي هوا به بيماري سرطان مبتلا شده باشند به صورت نمادين از موسسه محك بازديد خواهيم داشت كه اين برنامه توسط اداره كل محيط زيست استان تهران انجام خواهد شد.»

اما رونمايي از خودروي برقي ساخت داخل كشور، در روز 30 دي ماه از ديگر برنامه‌هاي محيط زيست است. متصدي همچنين از حضور ابتكار در جلسه علني شورا در روز اول بهمن ماه خبر داده و گفته است: «در روز اول بهمن ماه دكتر ابتكار در صحن علني شوراي شهر حضور پيدا كرده و در اين زمينه سخنراني مي‌كند چرا كه شوراها به عنوان مسوولان اجتماع و كساني كه منتخب مردم هستند نقش بسيار عمده‌يي را مي‌توانند در كاهش آلودگي هوا و اجراي برنامه‌هاي آن داشته باشند.»

متصدي با بيان اينكه در سال آينده طرح كنترل و معاينه فني 1000 موتورخانه به اجرا درخواهد آمد، افزود: «در بحث صرفه‌جويي در مصرف انرژي براي سيستم‌هاي دولتي بسيار جدي هستيم كه به همين دليل اين طرح را از خود سازمان حفاظت محيط زيست آغاز كرده‌ايم. در ايران در هر متر مربع ساختمان 500 كيلووات ساعت انرژي مصرف مي‌شود در صورتي كه در دنيا حتي در بدترين شرايط نيز مصرف انرژي 100 كيلووات در متر مربع است كه اگر بتوانيم فقط 10 تا 15 درصد در زمينه مصرف انرژي صرفه‌جويي كنيم كل گاز نيروگاه‌هاي كشور تامين مي‌شود و مجبور نيستيم از سوخت مازوت استفاده كنيم.»

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: «در حالي كه بيش از 90 درصد نيروگاه‌هاي كشور قابليت مصرف سوخت گاز را دارند به دليل كمبود مجبوريم از سوخت مازوت استفاده كنيم كه بسيار آلودگي بالايي دارد. هوشمند كردن موتورخانه‌ها 20 تا 30 درصد مصرف انرژي را كاهش مي‌دهد، اين مساله براي اعضاي واحدهاي مسكوني نيز منافع اقتصادي داشته و يك نتيجه برد برد است كه در نهايت باعث مي‌شود هواي سالم‌تري تنفس كنيم.»
منبع: اعتماد
نظرات بینندگان