arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

ارائه دومین سبد کالایی در نیمه اول اسفند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام ارائه دومین سبد کالایی در نیمه اول اسفند اظهار کرد: در حال حاضر کالاهای سبد کالایی تامین شده و در مرحله تعریف شبکه توزیع هستیم.

به گزارش ایسنا، جواد تقوی امروز چهارشنبه با بیان این‌که مهمترین نیاز مصرف‌کنندگان این است که کالاهایی را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دریافت کنند گفت: اگر تولیدکننده‌ای به خواسته مصرف کننده توجه کند دائما باید موضوع مصرف و مصرف‌کننده را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: بسته‌های حمایت از تولید و مصرف را در طول سال دنبال می‌کنیم آن هم در شرایطی که در سال 1392 دچار رکود تورمی و شرایط بد اقتصادی شده‌ایم.

تقوی با تاکید بر این‌که فضا در دولت تدبیر و امید به سمت تولید پیش می‌رود گفت: هر چه قدر سرمایه و نقدینگی به سمت تولید بیشتر رود شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تلاطمی را که در سال گذشته در دولت قبل در نرخ ارز داشته‌ایم را در حال حاضر نداریم و همین موضوع جست و خیزهای قیمت که حاصل گرانی و تورم بود را کمتر کرده است.

وی با تاکید بر این‌که کاهش تورم به معنی برگشت قیمت‌ها به سال گذشته نیست، اظهار کرد: ما هنوز شاهد تورم هستیم. در سال قبل کالاهای گروه 1 و 2 که عمدتا کالاهای اساسی و دارو بودند ارز 1226 دریافت می کردند؛ گروه‌های 3 تا 9 ارز مبادله‌ای 2500 تومانی دریافت می‌کردند و ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 نیز متوقف شد و ما یک ارز را به عنوان ارز واحد و رسمی کشور شناختیم.

تقوی بیان کرد: از نیمه دوم امسال همه کالاها مشمول این نرخ ارز شدند به جز گندم که همچنان ارز 1226 دریافت می کند و اختلاف ریالی ارز 1226 تومانی با ارز شناخته شده از ردیف بودجه‌ای پرداخت می‌شود و تسویه حساب با ارز رسمی است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به این‌که این موضوع باعث ثبات در نرخ ارز شده است، بیان کرد: در حال حاضر مجموعه کالاهای اساسی از ثبات قیمت برخوردارند.

به گفته وی، برنج، حبوبات‌،چای، روغن،‌ انواع نهاده‌های دام و طیور، انواع کاغذ، روزنامه، مقاطع مختلف فولادی، روغن موتور، لاستیک، قند و شکر عمده‌ترین کالاهایی هستند که روند قیمت آن‌ها کاهشی است.

تقوی با تاکید بر این‌که در بخش تامین کالا به لحاظ شرایط و موجودی در ذخیره‌های استراتژیک در وضعیت خوبی به سر می‌بریم، تصریح کرد:‌ وضعیت فعلی ذخیره سازی کالاها در مقایسه با سال قبل به هیچ وجه قابل مقایسه نبوده و براساس رصد سازمان حمایت موجودی شبکه بازار نیز در وضعیت مطلوبی است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به این‌که دولت به دنبال تامین معیشت مردم و کاهش تورم است، گفت: همچنین دولت خواهان ثبات و کاهش قیمت کالاهای اساسی است.

ارائه دومین سبد کالایی در نیمه اول اسفند
وی با اعلام ارائه دومین سبد کالایی در نیمه اول اسفند اظهار کرد: در حال حاضر کالاهای سبد کالایی تامین شده و در مرحله تعریف شبکه توزیع هستیم.

وی ادامه داد: این سبد به هیچ وجه نقدی نبوده و پنج قلم کالا به صورت رایگان عرضه می شود و براساس کد ملی که روی سیستم یارانه‌ها ثبت شده پرداخت می‌شود.

او در ادامه درباره نصب برچسب قیمت روی کالاها گفت:‌ برچسب قدرت انتخاب به مصرف کننده‌ها می دهد و به همین دلیل برخی از فروشندگان از نصب آن امتناع می‌کنند.

تقوی تصریح کرد: آخرین ارزیابی نشان داده است که در استان‌ها حدود 90 درصد نصب برچسب قیمت‌ها اجرایی شده ولی در تهران اجرای آن مطلوب نیست.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر این‌که در اصلاح قانون نظام صنفی نصب برچسب جزو تکالیف اصناف و اتحادیه‌ها است در پاسخ به این سوال که چرا قیمت یک کالای مشابه در برخی مواقع کاهشی و در برخی مواقع دیگر ثابت است خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است یک فروشنده کالا را با قیمت بالا خریداری کرده باشد و با لحاظ کردن سود منطقی خود کاهش قیمت را لحاظ نکند اما بنگاه دیگری ممکن است با کم کردن سود منطقی خود با افزایش سطح تیراژ فروش را افزایش دهد و از این روش سود ببرد.

روند کاهشی قیمت ها دستوری نیست
تقوی با بیان این‌که مردم باید آهسته شاهد کاهش قیمت ها باشند، درباره سیاست‌های دولت برای قیمت گذاری کالا بیان کرد: برنامه قیمت گذاری در مواد 101 و 102 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: در بند د این مواد کالاها به سه دسته عمده انحصاری اساسی و عمومی تقسیم می‌شوند و برای قیمت گذاری هر سه گروه سیاست های مشخص و شیوه قیمت گذاری تعیین کرده است.

وی درباره ضابطه قیمت گذاری گفت: آنچه که در بازار براساس نرخ مبادله تعیین می شود قیمت است و ضابطه قیمت همان ظرف و فرمول قیمت گذاری است که به تمام کالاها تسری پیدا می کند. سازمان حمایت نظارت بر اجرای ضوابط قیمت را برعهده دارد.

با توجه به شرایط تحریم ذخیره سازی‌ها همچنان ادامه دارد
تقوی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دولت ذخیره سازی کالا را در ادامه قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ادامه می‌دهد بیان کرد:‌ ذخیره سازی عادی و اسراتژیک همچنان ادامه پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که شرایط تحریم وضعیت قابل پیش بینی را فراهم نمی کند گفت: لذا باید نسخه‌های آماده داشته باشیم.

تقوی در ادامه درباره موضوع خودرو و برگزاری جلسات شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد:‌ در سال گذشته به دلیل عدم تامین نقدینگی و ارز برای واحدها تولید خودرو نصف شد و ادامه آن در سال 1392 شرایط را حاد کرد.

وی با بیان این‌که هزینه‌های تولید خودرو قیمت آن را افزایش می دهد اظهار کرد: با بالا آوردن تیراژ تولید باید به جبران هزینه‌های سربار پرداخت. در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان اعلام کرده است که باید برنامه های خود را در جهت بالا بردن تیراژ تولید اعلام کنند.

تقوی با اعلام رشد تولید در دو خودروساز بزرگ کشور تصریح کرد:‌ این موضوع باعث ثبات قیمت‌ها در تولید خودرو شده است.

قیمت گذاری خودرو براساس ارز متقاضی
به گفته وی سال قبل خودرو بر مبنای ارز مبادله‌ای قیمت گذاری شده بود ولی امسال براساس ارز متقاضیان قیمت‌گذاری شده است.

وی با انتقاد از فرمول رییس سابق شورای رقابت در مورد تعیین قیمت خودرو گفت: این فرمول اشکالات زیادی دارد و ما هیچ بحث کارشناسانه‌ای بر روی آن نمی کنیم. در سال قبل نیز مبنای محاسبه قیمت خودرو مبادله‌ای بوده است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به این‌که تامین تسیهلات مالی،‌ تامین ارز و افزایش تیراژ تولید در دستور کار است بیان کرد: ما دو شیوه برای فروش خودرو تعیین کرده‌ایم یک فروش فوری نقدی است که حداکثر از زمان پرداخت پول تا یک ماه خودرو باید تحویل داده شود و دومی پیش فروش سه ماهه است که از زمان پرداخت تا سه ماه بعد متقاضی باید خودرو خود را تحویل بگیرد.

وی افزود: در پیش فروش سه ماهه مصرف‌کننده مشارکت در تولید دارد و اگر خودروساز از زمان تحویل تعیین شده در قرارداد تاخیر داشت غرامت آن را باید پرداخت کند.

تقوی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که براساس لایحه بودجه سازمان حمایت یک سازمان مصرف کننده است و درآمدزایی ندارد گفت: سازمان حمایت هیچ وقت درآمدزا نبوده است و ما به عنوان یک سازمان نظارتی باید ردیف بودجه‌ای برای تامین هزینه‌ها ، نظارت‌ها و کار کارشناسانه دریافت کنیم.

وی با بیان این‌که در حوزه تولید، مصرف و قیمت نظارت و کار کارشناسی انجام می دهیم بیان کرد: ما به عنوان سازمان مستقل تکلیف مستقل داریم و بحث درآمدزایی مطرح نیست.

عدم تمایل مصرف‌کنندگان به خرید سیگارهای برچسب دار
او در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر عدم تمایل مصرف‌کنندگان به خرید سیگارهای برچسب دار بیان کرد: مبارزه با بحث قاچاق دخانیات تحت برنامه‌ریزی‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و ما از آنجایی که عضو رسمی این ستاد هستیم به موضوع دخانیات ورود پیدا کرده ایم.

وی با بیان این‌که لوگوی سیگار تحت پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری از افزایش تقاضا در دخانیات بود، بیان کرد: البته این حقیقت است که مردم به دنبال سیگاری که برچسب ندارد می روند. این درحالی است که سیگار بدون برچسب قاچاق است و ما باید‌ به جای تکیه بر این تصاویر از طریق رسانه‌ها فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنیم.

تقوی درباره واردات خودرو و ارائه خدمات پس از فروش آن اظهار کرد: واردات خودرو توسط افراد حقیقی و حقوقی انجام می‌شود و متاسفانه این افراد زمینه خدمات پس از فروش را تعریف نمی کنند و قابل شناسایی هم نیستند.

آیین نامه خدمات پس از فروش باید اصلاح شود
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این‌که آیین نامه خدمات پس از فروش باید اصلاح شود، گفت:‌ از این پس آیین نامه جدیدی برای واردکنندگان تعریف می‌شود. این درحالی است که 50 درصد از ارزش افزوده از خدمات پس از فروش حاصل می‌شود.

وی با بیان این‌که لیزینگ‌های فروش خودروهای وارداتی تحت نظارت سازمان حمایت قرار دارند گفت: اگر مصرف کننده ای احساس کرد زیاده خواهی به آن تحمیل می شود با ورود به سامانه 124 شکایت خود را مطرح کند.

تعرفه خودرو تا 10 روز دیگر اعلام می شود
تقوی درباره تعرفه خودرو گفت: پیشنهادات مختلفی مطرح است و بسته به نوع ، ظرفیت و حجم خودرو تعرفه مشخصی تعیین می‌شود که این موضوع ظرف 10 روز آِینده تعیین تکلیف می شود.

وی در ادامه درباره طرح شبنم با بیان این‌که خواستگاه این طرح مبارزه با قاچاق کالا بود بیان کرد: البته الزامات اجرایی آن مشکل داشت. این طرح جامعیت لازم را ندارد و باید متوقف شود.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برچسب طرح شبنم باعث می‌شود قاچاق از مسیر اصلی انجام شده و باید این نکته را مورد نظر قرار داد هر چیزی روی کاغذ انشا شد الزاما اجرایی نمی‌شود.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت فروش برخی کالاها که بالاتر از نرخ ثبت شده بر روی آن‌هاست، گفت: هر قیمتی که بر روی کالاها نصب شده مبنای فروش است و فروشندگان اجازه ندارند که به بهانه افزایش قیمت نرخ بالاتر از قیمت ثبت شده بر روی کالاها آنها را به فروش برسانند.

تقوی در ادامه با بیان این‌که افزایش قیمت بیش از نرخ تنظیم بازاری نداریم، گفت: مجموعه کالاها و اطلاعات حاصل از نرخ تورم نقطه به نقطه و سالیانه بیانگر روند کاهشی قیمت‌هاست که سیاست گذاری دولت در این قسمت ثبات در قیمت را ایجاد کرده است.

به گفته وی توقف تورم یا روند نزولی آن به منزله توقف گرانی نیست.

تداوم ذخیره‌سازی کالاها
رییس سازمان حمایت افزود: ذخیره سازی کالاها ربطی به هدفمندی‌ یارانه‌ها ندارد و چون در شرایط تحریم به سر می بریم ذخیره سازی کالاها همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این‌که جهش ‌نرخ ارز اختصاص یافته به نهاده‌های دامی در سال قبل و امسال بسیار بالا بوده و همین موضوع باعث شد که تولیدکنندگان صنایع لبنی در خواست افزایش قیمت شیر خام را بدهند، تصریح کرد:‌ قیمت‌ نهاده‌ها با ضریب بالای به واردات وابستگی دارد لذا ضمن ورود به این مساله ذخیره مناسبی هم انجام شده است.

به گفته وی قیمت نهاده در بازار کاهشی است اما قیمت آن به نرخ ارز مرجع نمی‌رسد ولی کاهش قیمت آن به حدی نیست که فروش آن براساس نرخ ارز مرجع در سال قبل باشد.

تقوی با بیان اینکه قیمت شیر خام برای صنایع لبنی مبنای 1300 تومان خواهد بود، تصریح کرد: دولت تقبل کرده است مابه التفاوت 1100 تومان قیمت خرید قبلی تا 1300 تومان را در قالب یارانه به صنایع لبنی پرداخت کند.
نظرات بینندگان