arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

روحانی: نباید هیچ تبعیضی در بکارگیری نیروهای قومی وجود داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس جمهوری گفت: نوسازی و توسعه کشور، هیچ منافاتی با تنوع قومی و قدرتمند شدن طوایف و اقوام ندارد، بلکه حضور قومیت‌های مختلف فرصت بسیار خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  حسن روحانی که در جمع سران عشایر استان خوزستان سخن می‌گفت، با اشاره به نقش عشایر در حفظ محیط زیست، تحولات سیاسی، مبارزه با استعمار و استبداد و استقرار آزادی اظهار کرد: عشایر در وقوع انقلاب اسلامی و دفاع از کیان کشور و سربلندی و عزت ایران اسلامی نقش بسزایی داشته‌اند.

دکتر روحانی ادامه داد: عشایر حافظان مرزهای کشور بوده و همواره در خط مقدم مبارزه با استعمار انگلیس و کسب آزادی قرار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در مکتب عشایر، غیرت، مردانگی و ایثار و شهادت آموخته می‌شود گفت: عشایر ایران در زمان استبداد صغیر سبب پیروزی مشروطه و مشروطه‌خواهان شدند و در زمان خطر، نه تنها از امنیت خود و منطقه که از مرزهای کل کشور پاسداری کردند.

رییس جمهوری ضمن تشریح عملکرد سلسله پهلوی برای تضیعف عشایر کشور گفت: در دوره منحوس پهلوی ضدیت با عشایر در چارچوب لباس متحدالشکل، خلع سلاح آنها و بر هم زدن ترکیب جمعیتی در مناطق مختلف کشور رقم خورد، اما رضاخان و پسرش هیچگاه نتوانستند عشایر را از بین ببرند.

دکتر روحانی سپس به سقوط خاندان پهلوی به دستور بیگانگان اشاره کرد و گفت: این سرنوشت محتوم حکومت‌هایی است که به جای اتکا به مردم ، به بیگانگان وابسته می‌شوند.

رییس جمهوری تجلیل مردم از امام راحل(ره) را در هنگام ورود به کشور و همچنین در زمان ارتحال ایشان را ناشی از اتکاء امام (ره) به خدا و مردم ارزیابی و تأکید کرد: انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز و ظهور تنوع فرهنگی و قومی در ایران بود.

وی ادامه داد: در نهضت اسلامی از ابتدا عشایر نقش پررنگی ایفا کردند و پس از پیروزی نیز برای استقرار امنیت وارد میدان شدند.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود، خطاب به استانداران خوزستان، تأکید کرد: خواست ملت و دولت این است که هیچ تبعیضی در بکارگیری نیروها و متخصصان قومی وجود نداشته باشد. دولت مصمم است که در تمام کشور، از نیروهای محلی استفاده کند.

رییس جمهوری خطاب به سران عشایر گفت: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و ایران را به سمت تعالی پیش ببریم. امروز مبارزه با استکبار، ساختن کشور است؛ این مبارزه با شعار و فریاد محقق نمی‌شود. دنیا با برنامه پیش روی ما ایستاده است، باید کشور خود را بسازیم و عشایر می‌توانند در این راه به ما کمک کنند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید در شیوه‌های اقتصادی تجدیدنظر کنیم، خواستار آن شد که روش‌های صنعتی جایگزین شیوه‌های سنتی شود.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تمجید از نقش عشایر درحفاظت از محیط زیست و نیز تولید در طول تاریخ گفت: هیچگاه جنسیت در میان عشایر معنا نیافت و زنان و مردان با تقسیم کار تبعیض قومی و جنسیتی را کنار گذاشتند.

پیش از سخنان رییس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی به ایراد سخن پرداخت.
یونسی با اشاره به تنوع فرهنگی و قومی خوزستان، این استان را یک فرصت و نعمت برای ایران دانست که می‌توان از آن برای رسیدن به توسعه استفاده کرد.

وی با اشاره به این که تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی در این استان، به گونه‌ای است که جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد گفت: زندگی مردم در این استان مسالمت‌آمیز است و آنها در انتخابات ۲۴ خرداد، متحد و یکپارچه شدند و به دکتر روحانی بیشترین رأی را دادند.

حجت الاسلام والمسلمین یونسی، عشایر لر و عرب و بختیاری خوزستان را سرمایه ملی کشور خواند و گفت : آنها ذخیره‌ای برای کشور به حساب می‌آیند چرا که نشان داده‌اند همیشه مدافع این سرزمین و نظام بوده‌اند.

پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین یونسی، چند تن از سران عشایر نیز برخی از مسائل و مشکلات خود و استان خوزستان را با رییس جمهور مطرح کردند.
عزت اله حاجی رشیدی به نقش اقتصادی عشایر اشاره کرد و از رییس جمهوری خواست توجه ویژه‌ای به این بخش از زندگی عشایر داشته باشد.

عادل حیدری از عشایر عرب هم گفت: عشایر از بذل جان و مال خود برای کشورشان دریغ نکرده و نخواهند کرد. وی ضمن اعلام بیعت دوباره با آرمان های امام(ره) و رهبری و حمایت عشایر از دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست داخلی و خارجی، خواستار بذل توجه دولت برای حل مشکلات عشایر خوزستان شد.
نظرات بینندگان