arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

اعتراض چین به انتقاد توکیو از سیاست های آفریقایی پکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا - خبرگزاری ˈشین هواˈ چین روز چهارشنبه از اعتراض چین به انتقادات دولت ژاپن نسبت به سیاست های آفریقایی پکن خبر داد.

این گزارش به نقل از ˈهونگ لیˈ سخنگوی وزارت خارجه این کشور آورده است که انتقاد ˈشیزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن از سیاست های پکن در آفریقا کاملا غیر کارشناسانه و بی اساس است.

وی که دیروز به تور شش روزه خود به سه کشور آفریقایی پایان داد، در یک کنفرانس خبری روزانه گفت:این قبیل انتقادات نه تنها بی اساس، بلکه بسیار هم مسخره به نظر می رسد، زیرا بر پایه یک منطق عقلی و علمی استوار نیست.

شیزو آبه در سفری که به چهار کشور آفریقایی داشت، دیروز در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی گفت که کمک های چین به آفریقا با هدف تسخیر بازارها و منابع این قاره استوار است، درحالی که ژاپن می کوشد با هدف ایجاد اشتغال و توسعه آفریقا به این قاره کمک کند.

وی گفته بود که چین زیرساخت های آفریقا را توسعه می دهد تا زمینه سرمایه گزاری پکن را در این قاره بیشتر و بهتر هموار کرده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین به ساخت بیمارستان، مدرسه و استادیوم ورزشی در آفریقا اشاره کرد و افزود: تاکنون 18 هزار و 700 پزشک چینی بیش از 200 میلیون شهروند آفریقایی در 48 کشور این قاره را مداوا کردند و چین تاکنون جزو اولین کشور کمک رسان سازمان ملل به آفریقا بود.

وی با تکرار ضرب المثلی گفت:درحالی که چین به آفریقایی های ماهیگیری می آموزد تا خود ماهی بگیرند و گرسنه نمانند، ژاپنی ها فقط ماهی به آنها می دهند.

یادآوری می شود که شیزو آبه درسفری که این هفته به آفریقا انجام داده بود وعده داد تا 320 میلیون دلار کمک در اختیار کشورهای آفریقایی قرار دهد.

نظرات بینندگان