arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۲

راز "ابرکلاهبرداری" با سانتافه کرایه‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
مردی برای کلاهبرداری از شگرد خاصی استفاده می‌کرد. متهم بعد از خریدن چک‌های مسروقه با آنها خودروهای مدل بالا را کرایه و سوار بر خودروهای لوکس با معرفی خودش به‌عنوان تاجر از بازاریان کلاهبرداری می‌کرد و در ادامه همان خودروها را با اسناد جعلی می‌فروخت و سپس همان خودروها را از خریداران می‌دزدید.

به گزارش خبرنگار ما کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران در پی تشکیل پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری به بررسی موضوع پرداختند. یکی از مالباختگان به آنها گفت: «حدود دوماه قبل یک خودرو سواری جنسیس را همراه کلیه اسناد و مدارک خریدم اما 10روز بعد گشت پلیس آگاهی خودروام را توقیف کرد و متوجه شدم این خودرو مسروقه است. با تحقیقاتی که انجام دادم فهمیدم فروشنده ماشین، مبلغ 60میلیون‌تومان را به‌صورت نقد به مالک حقیقی خودرو پرداخت کرده و قرار بود مابقی پول خودرو را نیز به‌صورت اقساط بپردازد اما بدون انجام تعهداتش، خودرو را به من فروخته و پول آن را نیز به‌صورت کامل دریافت کرده است.»

مالباخته‌ای دیگر نیز به کارآگاهان گفت: «خودرو سانتافه را از فردی به نام اکبر حسین‌پور خریدم و ملبغ 35میلیون‌تومان را به‌صورت نقدی پرداخت کردم البته قرار شد بقیه پول ماشین را در زمان انتقال اسناد مالکیت و در محضر بپردازم اما بعد از گذشت مدتی، خودرو سانتافه را از مقابل مغازه‌ام سرقت کردند. وقتی تصاویر دوربین‌های مداربسته را بررسی کردم، در کمال تعجب دیدم فروشنده ماشین، آن را با استفاده از کلید یدک سرقت کرده است. وقتی شکایتی علیه او مطرح کردم متوجه شدم خودرو متعلق به شرکت کرایه خودروهای مدل بالاست و اصلا مردی به نام حسین‌پور مالک آن محسوب نمی‌شود.»

کارآگاهان در جریان رسیدگی به این پرونده با چندین شکایت مشابه مواجه شدند و فهمیدند فردی با اسامی مختلف به مراکز کرایه خودرو به‌ویژه خودروهای مدل بالا می‌رود و پس از کرایه‌کردن خودروها آنها را با اسناد جعلی به فروش می‌رساند. متهم در برخی موارد در ازای هزینه کرایه خودرو چک‌هایی را ارایه داده بود که معلوم شد همگی مسروقه هستند.

بررسی سوابق خودروهای مسروقه نشان داد متهم پرونده پیش از فروش آنها به سایر افراد، سوار بر خودروهای لوکس به بازار تهران و همچنین مراکز تجاری و اقتصادی سایر استان‌های کشور مراجعه و با ظاهری آراسته تحت عنوان «تاجر» و با استفاده از چک‌های مسروقه خریدهای میلیونی انجام داده و کلاهبرداری کرده است.

یکی از مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت دارم. با فرارسیدن زمان فروش بوقلمون‌ها، بخش عمده تولید خود را به مبلغ 48میلیون‌تومان و در ازای دریافت چک تحویل شخصی دادم که تصور می‌کردم نماینده یکی از شرکت‌های معتبر و سرشناس در زمینه تولید محصولات پروتئینی و گوشتی است اما زمان وصول چک و در کمال حیرت متوجه شدم که غیر از من، ده‌ها نفر دیگر نیز با طلب‌های چند 10‌میلیون‌تومانی و به شیوه‌های مشابه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.»

مالباخته‌ای دیگر نیز در اظهارات مشابهی گفت: «فردی با ظاهری آراسته، با خودرو مدل بالا به محل کارم در شمال کشور آمد و 85 تن انواع برنج ایرانی را به ارزش تقریبی 120میلیون‌تومان خرید. او بخشی از پول برنج‌ها را به‌صورت نقدی پرداخت کرد اما برای مابقی آن چک داد. وقتی برای وصول چک به بانک رفتم متوجه مسروقه‌بودن آن شدم.»

کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات به‌دست‌آمده چهره فرضی متهم را ترسیم کردند و فهمیدند او یکی از متهمان سابقه‌دار به نام «امیر. پ» (37ساله) است که بارها به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده است. آنان در گام بعدی مخفیگاه امیر را در منطقه یوسف‌آباد شناسایی و وی را دستگیر کردند.

متهم پس از انتقال به پلیس آگاهی به کلاهبرداری‌های متعدد در طول یک‌سال گذشته اعتراف کرد و درباره نحوه تهیه چک‌های مسروقه گفت: «این چک‌های مسروقه را از سارقان کیف‌قاپ و لوازم داخل خودرو می‌خریدم و بابت هر برگه چک 50 تا 100هزارتومان می‌پرداختم.»

سرهنگ داوودفرد، رییس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تایید این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهم به ده‌ها فقره کلاهبرداری در طول یک‌سال گذشته و شناسایی ده‌ها مالباخته در مناطق مختلف کشور، قرار قانونی توسط مقام‌قضایی صادر شده و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و مالباختگان احتمالی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی قرار گرفته است.»
منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان