arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۲۵۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۲

فرانس پرس:شرکت های فرانسوی برای بازگشت به ایران لحظه شماری می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا-خبرگزاری فرانسه روزشنبه درگزارشی اعلام کرد:شرکت های خودروساز یˈرنوˈ،ˈپژو- سیتروئنˈوشرکت نفتیˈتوتالˈ که برای بازگشت به ایران تعجیل و لحظه شماری می کنند باید روابط جدیدی ایجاد کنند و مساله ترک ایران در دوران تحریم ها را از ذهن تهران پاک کنند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه در مورد بازگشت شرکت های فرانسوی به ایران آمده است: رنو، پژو - سیتروئن و توتال در راس شرکت های فرانسوی قرار دارند که برای بازگشت به ایران پس از توافق موقت هسته ای، عجله دارند این در حالی است که کارشناسان، دیپلمات ها و صنعتگران فاصله زیادی را تا موفقیت آنان می بینند.

این گزارش حاکی است که پس از آغاز لغو بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران، یک هیات به نمایندگی از یکصد شرکت فرانسوی که بسیاری از آن ها در بازار بورس فرانسه حضور دارند با حمایت ˈجنبش شرکت های فرانسویˈ موسوم به ˈمدفˈ قرار است در اوایل ماه فوریه (بهمن ماه) به ایران سفر کند.

پس از دو سال اجرای تحریم های اروپایی و فشارهای آمریکا بر شرکت های فعال در ایران، درِ بازار این کشور حدود 76 میلیون نفری که چهارمین ذخیره نفتی و دومین ذخیره گازی جهان را داراست به روی شرکت های خارجی گشوده شده است.

این گزارش با اشاره به اظهاراتˈفرانسیس پرنˈ مدیرمسئول نشریه ˈ نفت و گاز اعرابˈ و کارشناس مسائل خاورمیانه مبنی بر این که اکنون در مرحله توافق موقت قرار داریم که روندی را آغاز و امیدهایی را زنده کرده استˈ افزود : نخستین مانع توافق دیپلماتیک است و در یک بازه زمانی شش ماهه، تنها بخشی از تحریم های اقتصادی برداشته می شود.

فرانس پرس در گزارش خود با اشاره به اظهار نظر یک صنعتگر فرانسوی مبنی بر این که دربهترین حالت نمی توان مذاکره برای عقد قرارداد را تا پایان سال میلادی آغاز کرد، افزود: لغو تحریم تنها در بخش طلا، فلزات گران بها، تولیدات پتروشیمی، حمل و نقل هوایی و خودرو اجرا می شود و بدون شک روند انعقاد قرارداد در بخش خودرو با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

رنو و بویژه پژو- سیتروئن درهمکاری با شرکت های ˈایران خودروˈ و ˈسایپاˈ با تولید یک میلیون و600 هزار دستگاه خودرو در سال 2011 میلادی در تولید بیش از یک سوم محصولات خودرو در ایران نقش داشتند.

این میزان تولید درسال 2013 میلادی به نصف کاهش یافت.

ˈاستفانی ویژیهˈکارشناس خودرو در خاورمیانه اعلام کرد: صنعت خودروسازی در تابستان امسال کاملا ویران شد و کارخانه هایی که با ظرفیت اندک کار می کردند از ماه رمضان تا کنون فعال ویژه ای نداشته اند.

وی افزود: با شرکت پژو- سیتروئن که در سال 2012 میلادی به طور ناگهانی همه چیز را در ایران رها و از آن خارج شد و با شرکت رنو که فعالیت خود را در سال 2013 میلادی متوقف ساخت اما حضورش را در این کشور حفظ کرد، به یک شیوه برخورد نخواهد نشد.

ویژیه چالش دیگر در این زمینه را وجود رقیبان چینی دانست و افزود : از آنجا که تحریم شامل حال آنان نمی شد حضور آنان در بازار ایران از 1.4 درصد در سال 2011 میلادی به هشت درصد درحال حاضر رسیده است. این درحالی است که شرکت آلمانی ˈدایملرˈ نیز قصد دارد با قدرت به ایران باز گردد.

تحلیل گران معتقدند: شرکت پژو- سیتروئن که تلاش می کند خروج شتابزده خود از ایران را به مسئله مذاکراتش با شرکت آمریکایی ˈجنرال موتورزˈمرتبط نداند باید ابتدا در زمینه تامین قطعات به بازار ایران باز گردد.

رییس یک کارخانه اروپایی که مدت طولانی در ایران فعالیت کرده، معتقد است: ایرانیان در مورد مسئله اعتماد و این که شرکتی به رغم وخامت اوضاع در این کشور بماند، بسیار حساس هستند. شرکت هایی که از ایران رفتند به این کشور بازخواهند گشت اما باید بهای سنگینی بپردازند.

این گزارش با اشاره به این که موضع سختگیرانه فرانسه از زمان ˈنیکلا سارکوزیˈ رییس جمهوری سابق فرانسه آغاز و با توجه به موضع ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه درمذاکرات هسته ای نوامبر، تاکنون ادامه یافته است به نگرانی یکی از شرکت هایی اشاره کرد که قرار است در چارچوب هیات شرکت های فرانسوی به ایران سفر کند.

برپایه این گزارش، فرانسیس پرن درمورد تردیدهایی که در مورد مذاکرات مطرح می شود، ایران را ˈعملگراˈ خواند.

وی نبرد اقتصادی بزرگ دیگر را ˈنفتˈ دانست و افزود : در تهران فراموش نمی شود که ˈ توتالˈنخستین شرکت بزرگ خارجی بود که اهمیتی برای تحریم های آمریکا درسال 1997 میلادی علیه ایران وضع شد، قائل نشد.

وی با بیان این که ˈایران دیگر به روی آمریکایی ها بسته نیستˈ به اظهارات ˈبیژن نامدار زنگنهˈ وزیر نفت ایران درمورد گفت وگو با دو شرکت آمریکاییˈاکسون موبیلˈ وˈ کونوکو فیلیپسˈ در کنار شرکت های اروپایی چون ˈتوتالˈ، شلˈ ، ˈانیˈ، ˈاستات اویلˈ و ˈبی. پیˈ اشاره کرد.

ˈکریستف دو مارژوریˈمدیرعامل شرکت توتال روزجمعه در اجلاس اقتصادی ˈداووسˈ از قصد ایران برای توسعه قراردادهای جدید و جذاب تر خبر داد.

وی درمصاحبه ای با شبکه ˈفرانس 24ˈ اعلام کرد: ما منتظر می مانیم تا این تدابیر اعلام شود و آن ها می دانند که توتال یک داوطلب همیشگی است و به نظر می رسد که مسائل در مسیر خوبی پیشرفت می کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که روز پنجشنبه در داووس ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران تلاش کرد تا نظر سرمایه گذاران خارجی را با ارایه دور نمای تازه ای از ایران جلب کند.

این گزارش درپایان می افزاید: برای ایران که نسبت به همسایه قطری خود در استخراج نفت از منابع مشترک در خلیج فارس کمتر فعال بوده است، توسعه میدان نفتیˈپارس جنوبیˈ اولویت بخش نفت و گاز محسوب می شود.
نظرات بینندگان