arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲

برای برزیل 36 میلیون کنار بگذارید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
دوری مسافت و پایین‌آمدن ارزش ریال برابر دلار باعث شده سفر به برزیل و تماشای بازی‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی به یک تفریح بسیار گران برای ایرانی‌ها تبدیل شود. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تماشای سه‌بازی تیم‌ملی در کشور برزیل بیش از 30میلیون‌تومان هزینه داشته باشد احتمالا شاهد کاهش تماشاگران ایرانی در ورزشگاه‌های برزیل نسبت به جام‌های جهانی 98 فرانسه و 2006 آلمان خواهیم بود. در این میان علاوه بر بالا بودن هزینه‌ها، مشکل دیگر چگونگی تهیه بلیت بازی‌ها و استفاده از تورهای برزیل است.

در چند روز گذشته بارها فدراسیون فوتبال و سازمان میراث فرهنگی نسبت به سوءاستفاده برخی آژانس‌ها از آنهایی که قصد خرید بلیت بازی‌ها و سفر به برزیل را دارند، هشدار دادند. در این میان فدراسیون فوتبال هم برای کم‌شدن مشکلات هواداران ایرانی گام مهمی برداشت. طبق دستورالعمل‌های فیفا، تماشاگران باید بدون واسطه خودشان با داشتن کارت‌های اعتباری با مراجعه به سایت فیفا بلیت بازی‌ها را خریداری کنند. اما عدم‌دستیابی مردم ایران به کارت‌های اعتباری بین‌المللی موجب شد تا فیفا به فدراسیون فوتبال ایران اجازه بدهد تا آنها واسطه این انتقال مالی شوند.

فدراسیون فوتبال هم چند روز پیش دستورالعملی ساده برای خرید بلیت بازی‌ها منتشر کرد. پنجشنبه یک اتفاق مثبت دیگر هم در این زمینه رخ داد. فیفا یک آژانس ایرانی را به‌عنوان آژانس رسمی ارایه خدمات میزبانی جام‌جهانی برزیل معرفی کرد. نام آژانس مسافرتی «رویای شیرین پرواز» از روز پنجشنبه در فهرست آژانس‌های مرتبط با فیفا در سایت فدراسیون جهانی فوتبال قرار گرفته است و این آژانس با 300بلیتی که در اختیار دارد می‌تواند سفر به برزیل را برای مسافران تسهیل کند. مدیران «رویای شیرین پرواز» در حال مذاکره با مسوولان فیفا و فدراسیون فوتبال ایران هستند و از ابتدای هفته آینده به‌صورت رسمی فروش خدمات خود را شروع می‌کنند. در این میان این سوال برای دوستداران سفر به برزیل پیش می‌آید که تور حضور در این کشور آمریکای‌جنوبی و تماشای هر سه‌بازی تیم‌ملی چقدر هزینه دارد.

علی ابراهیمی یکی از مدیران آژانس «رویای شیرین پرواز» در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «قیمت دقیق هفته آینده اعلام می‌شود. با این حال ما تخمینی از هزینه‌ها داریم. ما دوگونه خدمات ارایه می‌دهیم. بسته اول بسته تماشای مسابقات است که شامل بلیت بازی‌ها، پذیرایی و استقبال است که سه‌هزارو800دلار قیمت‌گذاری شده. بسته دوم، بسته کامل مسافرتی است. بلیت رفت‌وبرگشت به برزیل، اخذ ویزا، بلیت بازی‌ها که شامل بلیت جایگاه ویژه هم هست و اسکان، تغذیه، برنامه‌های تفریحی و سیاحتی از جمله بازدید از شهر ریودوژانیرو در این بسته قرار دارد و قیمت آن 13هزار تا 14هزاردلار است.»

اگر قیمت دلار دوهزارو900تومان محاسبه شود دیدن بازی‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی تفریحی حداقل 36میلیون‌تومان است. با این حال تصور نکنید که این کالای 36میلیون‌تومانی مشتری ندارد. ابراهیمی می‌گوید همین الان 150متقاضی برای300بلیت این آژانس وجود دارد و خیلی زود هر 300قطعه بلیت فروخته خواهد شد. با توجه به اینکه هواداران می‌توانند خودشان شخصا یا از طریق فدراسیون فوتبال هم بلیت تهیه کنند او پیش‌بینی می‌کند بین هزارو500 تا دوهزار تماشاگر از داخل ایران به برزیل سفر کنند.

احتمالا حدود همین تعداد تماشاگر ایرانی هم از سایر کشورها خودشان را به برزیل می‌رسانند. این رقم نشان می‌دهد تعداد تماشاگران ایرانی نسبت به جام‌جهانی 2006 و 1998 قابل مقایسه نیست. به گفته علی ابراهیمی همین الان آرژانتینی‌ها 80درصد بلیت‌های بازی ایران- آرژانتین را خریداری کردند و سه، چهار هزار ایرانی که خودشان را به «بلو هوریزونته» می‌رسانند کار سختی برابر مسافران همسایه برزیل دارند.
منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان