arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۳۷۲
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
نخبگان و فرزانگانمان را دریابیم؛

درنگی بر حادثه تاسفبار قم!

حادثه دیروز برای سرویس دانش‌آموزان دختر مدرسه راهنمایی فرزانگان (تیزهوشان)‌ قم به سرعت انعکاس استانی و سراسری یافت و این بار سریال حوادث دانش‌آموزی بعد از مدرسه شین‌آباد با کمال تاسف نگاهش به این سو معطوف شد. ضمن همدردی با خانواده عزیز از دست رفته این ماجرا و آرزوی شفا و سلامتی برای مصدومان این حادثه در این فرصت توجه مردم و مسوولان را به این نکات جلب میکنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهروز حدادی: حادثه دیروز برای سرویس دانش‌آموزان دختر مدرسه راهنمایی فرزانگان (تیزهوشان)‌ قم به سرعت انعکاس استانی و سراسری یافت و این بار سریال حوادث دانش‌آموزی بعد از مدرسه شین‌آباد با کمال تاسف نگاهش به این سو معطوف شد. ضمن همدردی با خانواده عزیز از دست رفته این ماجرا و آرزوی شفا و سلامتی برای مصدومان این حادثه در این فرصت توجه مردم و مسوولان را به این نکات جلب میکنم.

1. تاسیس مدارس تیزهوشان توسط کسانی انجام شد که در این اندیشه بودند ضمن گردآوردن جمعی از نخبگان دانش آموز در زیر یک سقف و مدیریت متمرکز آنها، با کمترین هزینه نسبت به ارتقای علمی این عزیزان و سرمایه های عظیم کشور بکوشند و لذا مجموعه ای مستقل و با مدیریتی فراتر از آموزش و پرورش تشکیل شد. این مجموعه طی سالهای مختلف موفق شد با برنامه ریزی و آموزشهای ویژه، نتایج خوبی از اقدامات خود بگیرد که موفقیت در المپیادهای داخلی و خارجی و کنکور سراسری از جمله آنهاست.

از این بابت باید این اقدام خیرخواهانه و نیک اندیشی آنان را آفرین گفت. متاسفانه ظرف هفت هشت سال اخیر یکی از مجموعه هایی که بشدت آسیب دید، مجموعه‌ای است که به مدیریت این دانش‌آموزان میپردازد. عزل و نصبها و ادغامها و سپردن امور به آموزش و پرورش و محول نمودن مدارس به افرادی که دلبخواه مدیران آموزش پرورش بودند و در کنار آن بی‌توجهی و غفلت از وضعیت مدارس کار را امروزه به جایی رسانده است که باید گفت این مدارس هم اکنون هیچ کارکرد متمایز و دستاورد سازمانی قابل قبولی ندارد. انتخاب مدیران و کادر آموزشی به جای این که توسط شورایی کاردان، از افراد موفق و امتحان داده باشد، معمولا به میل مسوولان اداره و مدیر مدرسه صورت میگیرد و در نتیجه شاهدیم که ضعیفترین مدیران و دبیران و معلمان نیز شرف حضور در این مدارس را یافته‌اند و در یک کلام باید گفت که یادش بخیر تیزهوشان سابق و امروز تنها باید فاتحه‌ای برای آن خواند. راقم این سطور سال قبل با توجه به سالها ارتباط با این مدارس و به دنبال حوادث تلخی در یکی از این مدارس، نامه ای به رییس سابق سمپاد و رییس آموزش و پرورش استان نوشت و موارد و شواهد عینی را خاطر نشان کرد اما نه اقدامی صورت گرفت و نه حتی تماسی با نویسنده نامه یا اعلام وصول آن و در به همان پاشنه چرخید و چرخید تا امروز که با تلخی تمام و در سوز عزیزی از دست رفته و عزیزانی بر تخت بیمارستان و از سر درد این مطالب را می‌نگارد.

بروز حادث تلخ دیروز شاید سبب شود که مسوولان محترم آموزش و پرورش و سمپاد به بازبینی وضعیت مدارس و اصلاح آن به عنوان یک امر اولویت دار و فوری بپرداند و ضمن نظارت دقیق بر این مدارس،‌ به وضعیت نابسامان و تلخ امروزی پایان دهند. در تحولات لازم و خانه تکانی این اتفاقات باید مورد نظر باشد:‌ همه مدیران مدارس از مدیران خلاق و موفقی باشند که سوابقشان برای همگان قابل قبول باشد و هیچ ضرورتی ندارد که از مدیران آموزش و پرورش باشد. چه عیبی دارد که اساتید موفق، خلاق، کاردان و دلسوز دانشگاهها و غیره به این کار گمارده شوند؟‌ مگر نه این است که توفیق در نظام آموزشی را باید از پایه های اول جستجو گرفت نه آخر؟ معلمان و مربیان نیز باید از افراد خبره آموزش و پرورش و نیز اساتید دانشگاهها باشند نه آشنایان و دوستان مدیر مدرسه. فضای مدارس نباید این قدر خسته و کسل کننده باشد و موجب بی‌انگیزه شدن دانش آموزان. متاسفانه در این مدارس دانش آموزان دست کم از ساعت شش و نیم صبح تا سه بعد از ظهر از خانه به دورند. کاش مدارس مثل قدیم همان هشت تا دوازده ظهر دانش آموزان را اسیر برنامه های خود میکرد.

کافی است کارشناسان محترم آموزشی سری به این مدارس بزنند و ببییند که دانش آموزان، سحرگاه خواب‌آلود و معمولا بدون صرف صبحانه درست به مدرسه می‌روند و برنامه مناسبی نیز برای تغذیه در مدرسه وجود ندارد و ظهر نیز در بی کیفیت ترین ساعات مجبورند در مدرسه بمانند، آنهم برای کلاسهایی که اصلش یا کیفیت و کمیت آن نمیتواند توجیه نگه داشتن دانش آموزان در این ساعات متمادی باشد. خسته کردن شدید دانش‌اموزان در مدرسه تا عصر و انبوهی از تکالیف برای خانه در شب واقعا از این امیدهای آینده جز موجودی پر از دلهره و ترس و نگرانی و استرس چه خواهد ساخت؟ کافی است یک تست از وضعیت و سلامت روحی این دانش آموزان گرفته شد. این مساله باز زمانی تشدید میشود که دانش آموزان بجای سخنان امیدوار کننده تهدیدات از قبیل اخراج از مدرسه در صورت کم بودن نمره یا رفتار تحقیر آمیز بعضی از معلمان از این قبیل که شما اصلا تیزهوش نیستید و اصلا با بقیه فرقی نمیکنید و اشتباهی گذرتان به این مدرسه افتاده روبرو میشوند.

2. در حادثه تلخ مدرسه تیزهوشان قم باز مثل همه موارد مشابه همه گناه را به گردن هم انداختند. پلیس میگوید قانون سرنشین اتومبیل استثنایی ندارد و کوچک و بزرگ فرقی نمیکند که حرف درست و متینی است و بند هیجده کارگروه سرویسها مبنی بر اجازه اضافه یک نفر به سرویس ابتدایی ها غیرقانونی و غیرمجاز است. اما این عزیزان ‍پاسخ دهند که چرا طی مدتی طولانی اجازه داده اند که کسانی به طور علنی بر خلاف قانون پلیس قانونگذاری داخلی کنند؟ قانون من دراوردی میگوید یک نفر اما چرا باید در همین مدرسه طی ماه گذشته شش نفر در ماشین معلوم الحالی چون پراید در مسیرهایی که ماشینهای سنگین باسرعت حرکت میکنند - جابجا شوند، آنهم دانش آموزانی در مقاطع آخر راهنمایی که از نظر جسمی با افراد بزرگسال فرقی ندارند. این موضوع خاص این مدرسه و این استان متاسفانه نبوده و نیست. چرا یک بار پلیس به جای جاده‌ها و خیابانها، هنگام آمد و شد سرویسها سری به ورودی مدارس نمیزند و همانجا تعدادی از خودروها را به پارکینگ نمیفرستد و تعدادی را حداقل جریمه نمیکند؟ تاکسیرانی و آموزش و پرورش هم به نحوی از زیر بار مسوولیت خود در این مساله شانه خالی کرده اند (مراجعه با مصاحبه های تلویزیون استان در شب حادثه شود).

امروز بسیاری از سرویسها به اطفال خرد، مثل کالا نگاه میکنند. گاهی سه کودک پیش دبستانی در صندلی جلو نشانده شده اند. آیا یک بار از خود نپرسیده اند که مسئله و مشکل فقط جثه و حجم سرنشین است؟‌ آیا فلسفه بستن کمربند برای جلوگیری از وارد شدن ضربات احتمالی در اینجا کاملا منتقی است؟ کسانی که مصوبه غیرقانونی فوق را گذرانده اند لااقل آن را مخصوص تردد در خیابانها معمولی میکردند نه خودروهایی که در اتوبانها و بزرگراها یا جاده‌های بین شهری تردد میکنند که در این مورد اخیر مسئله تعداد شرنشین و بستن کمربند باید بیشتر از مواقع عادی تاکید و نظارت شود. دقت کنید که حادثه فوق در اتوبانی رخ داده است با ماشینی که آن روز خوشبختانه یکی از سرنشینان روزهای گذشته شانس داشته که سوار این ارابه مرگ نشده بود،‌ با سرعت باورنکردنی 140و قاعدتا هیچ یک امکان بستن کمربند را -حتی اگر بخواهند- ندارند.

3. سهل انگاری و بی مبالاتی در این حوادث تقریبا از همه سر زده است. به این سخن دانش‌آموز مصدوم روی تخت بیمارستان توجه کنید:‌ «دویست بار به راننده گفتیم اینقدر با سرعت رانندگی نکند، گفت عیبی ندارد ماشین بیمه است!» این دو جمله تکان دهنده، بسیاری از مطالب را برملا میکند:‌ رانندگانی که به محض بیمه کردن خودرو و انداختن هزینه‌ها و خسارات احتمالی به گردن شرکتهای بیمه به هیچ چیز حتی به جان سرنشینان و عابران پیاده و سایر وسایل در حال حرکت فکر نمیکنند و با دادن مبلغی پول به شرکتهای بیمه با خاطری آسوده هر خلاف و یا جنایتی را مرتکب میشوند. جدی نگرفتن موضوع توسط مدرسه و صرف بیان این که ما بارها گفتیم. خوب اگر خطری را پیش بینی میکردید چرا اصلا سرویس را لغو نکردید؟‌ چرا راننده و شرکت و مدرسه به نگرانیهای دانش‌آموزان بی توجهی کرده و میکند؟ مسولان اداره چرا اینقدر سهل انگاری کردند؟

4. یکی از مشکلات سرویسهای مدارس امروزه این است که به هر دلیل که مسایل مالی نیز در آن سهم مهمی دارد،‌ رانندگان چند سرویس همزمان را میپذیرند و به همین دلیل هم ناچارند بعضی از سرویسها را بسیار زود انجام دهند و به علاوه سرعت زیاد و خلاف رفتنها را نیز چانشنی آن کنند تا به مقصود برسند. پذیرش سرویس هم زمان باید به طور کلی ممنوع شود.

5. بسیاری ازخانواده‌ها متاسفانه گمان میکنند که همین که فرزندانشان در این مدارس پذیرفته شدند، کار و مسوولیت آنها خاتمه یافته است و اکنون این مسولان آموزشی هستند که باید به بهترین برنامه‌ها به تربیت عزیزانشان بپردازند. در نتیجه این تصور اشتباه، تقریبا انجمنهای اولیا و مربیان به شکل جدی و نه صوری شکل نمیگیرد و در نبود برنامه ریزی سازمانی درست،‌ هر کس به دلخواه خودش کاری میکند و کسانی نیز در این میان به سود بردن بیشتر تنها می‌اندیشند. اگر خانواده‌ها در روند تصمیم گیریهای مدرسه شرکت کنند،‌ در آن صورت اجازه نخواهند داد که کادر علمی مدرسه ضعیف بسته شود،‌ برنامه‌های بیخاصیت و بی‌فایده وقت دانش‌اموزان را بگیرد و سوء مدیریت قاتل جان دانش‌اموزان شود. در این صورت و با مشارکت و همدلی اولیا و مربیان مدرسه به محیطی سازنده، دوست داشتنی و مطبوع تبدیل خواهد شد.

6. به همه خانواده های عزیز خاطرنشان می‌کنم که امروزه مدارس تیزهوشان جز جمع کردن تیزهوشان از نقاط دور و نزدیک و خسته کردن آنها از سحرگاه تا غروب هیچ کار خاصی نمی‌کند. بهتر است عزیزانشان در همان نزدیکی محل سکونت با امنیت و آرامش به مدرسه بروند و هرگز جان فرزندان دلبندشان را به خصوص با فرستادن آنها از نقاط دوردست مانند روستاها و حواشی شهر به خطر نیندازند.

7. نظر به این که حل این مشکلات نیازمند تصمیم گیریهای اساسی در سطوح بالای آموزشی است به نظر میرسد که سامان دادن به مدارس تیزهوشان باید یکی از اولویتها و فوریتهای وزیر محترم و رییس محترم سازمان استعدادهای درخشان باشد. در غیر این صورت،‌ متاسفانه باید بگویم انحلال این مدارس بهترین کاری است که میتوانند بکنند.

*استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۴۴
غیر قابل انتشار: ۱۶
فرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
6
46
در قم که مدارس تیز هوشان وضعیت اسف انگیزی دارند. مدیریت شعاری حاکم بر اداره کل با عناد وبی توجهی طوری برخورد می کنه که اینها گویی مقابل آنها هستند شهریه های بالا ، امکانات حداقلی ومدارس جدیدی که در بدترین موقعیت مکانی قرار دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
44
50
وزیر اموزش و پرورش اطفا استفا بدین.اگه بچه خودت باشه چیکار میکنی؟لطفا استفاااااااااااااااااااااااااااااااااااا
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
میخای ایشون "استفا" بدن تو "وضیر" بشی؟
امیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
چه ربطی به وزیر آموزش و پرورش داره سرویس مدرسه؟؟؟داخل مدرسه جزو حریم آموزش و پرورش هست خارجش رو خودتون باید کنترل کنید
حمید رحیمی نژاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
این درد استعفا خواهی هم بد دردیه !!! صبر کنید اول زوایا مشخص شه بعد استعفا بخواین !!! کلا یه عده دوست دارن همه رو مستعفی کنند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
استفا نه استعفا
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
استعفا
رزمنده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
36
اميدوارم عامل اصلي بروز اين حادثه غمناك سريع مشخص وبا عوامل آن برخورد شود .
پاسخ ها
امیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
عامل اصلی نداره. کلا تک تک جامعه مقصرند. یعنی پدر و مادر ها نمی دونستند بچه هاشون ۶ نفری سوار سرویس میشوند؟ چرا می دونستند ولی داشتند صرفه جویی میکردند. حالا بکشند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
5
20
مدارس تیزهوشان را باید مدارس سخت کوشان نامید. چون اغلب با سختکوشی و نظم در این مدارس قبول می شوند.حال اگر تغییر معناداری با مدارس دیگر نداشته باشد زحمت آنها هدر رفته است.آیا آنهایی که از بیشتر از دیگران تلاش می کنند شایسته توجه بیشتر نیستند؟ نوع نگرش مسئوولان به این مدارس مستقیما برآینده کشور تاثیر می گذارد.
لیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
40
منم یکی از دانش آموزان اون مدرسه هستم
واقعا که تاسف میخورم
هم برای دوست مرحومم " محدثه سامیان " قربانی این حادثۀ تلخ و هم برای تمام مسئولین
اگه بخام واقعن تمام حرفامو بزنم یه رمان میشه
لطفن رسیدگی کنید
پاسخ ها
سهيل
| OMAN |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
شما واقعا دانش آموز مدرسهء تيز هوشان هستي با اين متن بر از غلط هاي املايي
مهمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
تیزهوش جان لطفن نه ،لطفا
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
از نوشتن "لطفن" مشخص هست که جزو فرزانگان قم هستین.
بامداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
20
همچنان که گفته اند انتخاب مدیران و دبیران در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و شاهد نه براساس لیاقت و توانایی افراد که عموما براساس روایط صورت می گیرد
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
25
واقعا موافقم؛من خودم فارغ التحصیل دبیرستان تیزهوشان هستم،سال 1387 اول دبیرستان بودم,دبیرستان من مصادف با دوره ی دوم آقای احمدی نژاد بود و بارها ریاست سازمان سمپاد و مدیریت مدرسه ی ما تغییر کرد؛راست گفتند که یاد تیزهوشان سابق بخیر؛چیزی که مادیدم و کشیدیم از یک دبیرستان دولتی معمولی هم پایین تر بود بدون هیچ امکاناتی تنها فشار مضاعف و رفتار غیر اصولی مسئولین مدرسه.من بار ها اجساس میکردم زیر بار این فشار خرد شده ام.خوشحالم که تمام شد و دلم برای دانش آموزان کنونی آن میسوزد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
4
15
سخنان این استاد بزرگوارد صد در صد درست است مدارس تیزهوشان جز فشار غیر منطقی و افسرده کردن دانش آموزان چندان در رشد علمی این دانش آموزان تاثیری ندارند و متاسفانه بر خلاف فلسفه ی اصلی خود تنها همانند دیگر مدارس انتفاعی ! عمل می کنند.
اما بحث حادثه و بیمه نیز که تکرار مکررات است و بارها بوده است که رانندگان بی مبالات با تصور اینکه بیمه هستند با جان سرنشینان بازی می کنند ، وقتی یک راننده با سرعت غیر مجاز و با علم به اینکه سرعتش غیر مجاز است رانندگی می کند در حقیقت اقدام به قتل عمد است و متاسفانه قوانین در این مورد اشکال دارند و باید اصلاح شوند . بیمه هم اکنون مجوزی برای قتل شده است و هزینه ای که رانندگان مقید به قانون به بیمه می پردازند صرف آدم کشی رانندگان بی مبالات و سود شرکت های بیمه می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اینکه سخنان این استاد سابق تیز هوشان صد در صد درست است ؛صحیح نیست.
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
19
15
این حادثه جای تاسف دارد اما
این نهایت بی عدالتی آموزشی است که افرادی که نه چندان هوش بیشتری دارند را در مجموعه ای جمع کنند و با بودجه ای از جیب مردم امکانات زیادی فراهم کنند بعد فخر بفروشند که ما دارای چند المپیادی و چند نخبه هستیم اگر ملت بدانند که در ازای چه بودجه ای این افتخارات به دست می آید آنوقت متوجه ... باشگاه و سمپاد می شوند بچه های سمپاد تفاوت چندانی با اکثریت نوجوانان ندارند
و باید بگویم اگر یکی از کارهای دولت قبل را درست بدانم تلاش برای برچیدن این مدارس است
سراج جعفری نژاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
30
9
سلام استاد عزیز.بنده مدیر یکی از مراکز سمپاد هستم متاسفانه نوشته شما بیشتر حالت انتقام گیری دارد .در عین حال منکر نقاط ضعف در 8 سال گذشته نیستم اما 90 درصد المپیادیها و رتبه های زیر 1000 از این مراکز هستند .با تشکر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
20
...."امروز بسیاری از سرویسها به اطفال خرد، مثل کالا نگاه میکنند. گاهی سه کودک پیش دبستانی در صندلی جلو نشانده شده اند"....
متاسفانه در ایران خیلی از چیزها به شکل کالا دیده میشود در بسیاری از سازمان ها و اداه ها و شرکتها برای صرفه جویی در مکان اکثر اتاق ها متراکم بوده و فضایی برای تخلیه کارمندان در زمان حوادث احتمالی پیش بینی نشده و کشور ایران یکی از کشورهایی است که عبرت آموزی در آن بسیار ضعیف است بعنوان مثال حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری، بدلیل انباشت کالا و کمبود فضا و آتش زا بودن آنها، تنها راه فرار استفاده از پنجره ها بوده که متاسفانه به مرگ دو هم وطن منجر گردید.
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
جناب جعفری نژاد
من تیزهوشان نبودم و در دانشگاه شریف تحصیلاتم را تکمیل کردم. اما پاراگراف سه جمله ای شما به عنوان مدیر یکی از این مجموعه ها برای من تایید ادعای این گزارش است چرا که گفته اید ۹۰ درصد از رتبه های زیر ۱۰۰۰ از مراکز سمپاد هستند! در دانشگاه ما که این نسبت وجود نداشت و امیدوارم برای ادعای خود آماری داشته باشید و مانند مدیران قبلی بر اساس حساب سر انگشتی اظهار نظر و تصمیم سازی ننمایید. حتی اگر ۹۰٪ رتبه های زیر ۱۰۰۰ خروجی مدارس تیزهوشان باشد باز دلیلی بر مدیریت سالم و موفق مجموعه نخواهد بود. شاید بتوان با انتخاب نخبگان و اساتید برجسته و علی رغم مدیریت ضعیف هم به این نتایج رسید. این نتایج هم دلیلی بر موفقیت مجموعه ممکن است نباشد. در دانشکاه های برتر دنیا مثل دانشگاه های کره جنوبی تلاش بر بهبود خلاقیت دانش آموزان است و آن هم در پارک های فن اوری که هم و غم دانشجو ارایه یک محصول با حداقل ایده جدید است.
گفته اید ٰانتقام گیریٰ و شاهدی بر ادعای خود نیاوردید. بهتر است که به عنوان مدیر یک مجموعه نخبه گرا از ٰنقاط ضعف در ۸ سال گذشتهٰ که یکی از آن برچسب زدن به افراد است پرهیز کنید و به جای بر چسب هایی مثل ٰحالت انتقام گیری داشتنٰ خلاف ها و اشکالات متن را بیان کنید که فردی که متن را می خواند خود او بتواند بر اساس استدلال شما میزان تاثیر مسایل شخصی بر قصاوت نویسنده را درک کند.
فرهنگی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
21
باسلام به عنوان دبیرتیزهوشان وهمچنین ولی دانش آموز مدرسه تیزهوشان کاملا بانویسنده عزیز درتمامی بندهای فوق موافق هستم و بررسی آن دردولت امیدآرزو ی ماست
دانشجوی پلی تکنیک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
13
دانش آموز سابق علامه حلی شهریار

اوایل دوره ما تیزهوشان , واقعا تیزهشان بود
اواخر دوره ما هر روز بدتر از دیروز ...

یادش بخیر , چه روزای خوبی داشتیم
mehdi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
12
یکی از مشکلات سرویسهای مدارس امروزه این است که به هر دلیل که مسایل مالی نیز در آن سهم مهمی دارد،‌ رانندگان چند سرویس همزمان را میپذیرند و به همین دلیل هم ناچارند بعضی از سرویسها را بسیار زود انجام دهند و به علاوه سرعت زیاد و خلاف رفتنها را نیز چانشنی آن کنند تا به مقصود برسند. پذیرش سرویس هم زمان باید به طور کلی ممنوع ش
بهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
18
کاش در رابطه با هزینه کمر شکن این مدارس نیز یک جمله می نوشتید! دولت کوچکترین کمکی نمی کند و تمام هزینه ها مثل مدارس غیر انتفاعی به عهده والدین می باشد. تعدادی از دانش آموزان تیز هوش به علت هزینه آن مجبور به ترک این مدارس می شوند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
7
سلام. این مطالب درد دل خیل عظیم دانش آموزان و اولیا در سراسر کشور و در کلیه مدارس است. امید است با مشارکت فکری و اقدام عملی مسوولان نتایج خوبی از این بحثها گرفته شود. در نظام آموزشی کشور کسی که نبوغ داشته باشد و از چنبره آن به شکلی رهایی یابد امیدی به او هست و چهره های درخشان علمی ما نه در قاعده این نظام بلکه با فرار از آن چیزی میشوند.
ramin
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
12
ضمن تشکر از مطالب فوق نکات ذيل نيز بيربط به موضوع نيست:
1)اختصاص نوع خاصي از اتوموبيل شناخته شده در جامعه به جابجايي دانش آموزان (ترجيحا متناسب با شرايط جسماني تقريبا به شکل ون) که ساير رانندگان به محض ديدن مراعات کرده وحتي ميتواند به عنوان يک سمبل دائمي حالت نوستالژي براي بزرگترها داشته باشد.
2) چه اين رانندگان وچه تاکسي ها بايد گواهينامه ويژه اي داشته باشند که نشان دهنده توانمندي ايشان در شرايط مختلف رانندگي باشد نه اينکه هر کسي که شغل ديگرد نداشت بره راننده شه، در نظر داشته باشيم هر کار تخصصي نياز به توانمنديهاي جسمي ، روحي ، رواني داره
پاسخ ها
فاطی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
چرا اینطور میکنید این ی حادثه بوده از عمد که نبود منم دانش اموز مدرسه شاهدم ولی شکر خدا مدرسه ما سرویسش عالی
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
رامين جان حرف درسته، اما خريدار نداره. بيشتر سرويسهاي مدارس همينطورن. پدر يا مادر، خودش اين كار رو انجام بده خيالش راحت تر تا اينكه به اينا بسپاره.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
8
اگر در هر کشور ... بودیم وزیر استعفا میداد اینجا دریغ از مدیر مدرسه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
11
درست است که این حادثه مربوط به سرویس مدرسه تیزهوشان بوده است اما در شهر قم فقط سرویس مدرسه تیزهوشان نیست که بیش از ظرفیت سوار میکند تمام مهدکودکها و پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی به همین منوال است پس بهتر بود در بند یک این گزارش به جای زیر سوال بردن مدیریت مدارس تیزهوشان مدیریت کل مجموعه های فوق را زیر سوال میبردید.
اضافه کنید به پلیس راهنمایی که هیچ اقدامی در این رابطه به عمل نمیاورد
کافی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
11
سه سال مدرس تیزهوشان بوده ام ، گاهی از فشارهای گوناگون درسی و عاطفی بر دانش اموزان متاسفم میشدم ، امیدوارم مدارس تیزهوشان از تبدیل دانش آموزان به رباطهای درس خوان محافظت کنند .
رحیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
6
بیشتر مطالب مطرح شده قبول میکنم بجز اینکه این مجموعه را در اختیار اساتید قرار دهند! زیرا آموزش مقاطع مختلف آموزش و پرورش و مدیریت آنا متفاوت از هم میباشند و در ضمن اگر نیازی به این مدارس هست سازمان ذیربط احیاء و امکانات لازم را در اختیار گیرد و مزایای خاص و انگیزشی که برای دبیران مذکور در نظر گرفته میشد منظور شود و الا هیچ معلم توانمندی خود را گرفتار این نوع مدارس و برخی دخالتهای و توقعات بیجا از طرف اولیا و مسئولین آموزش و پرورش نمیکند.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
16
من متوجه این موضوع نمیشم که این حادثه چرا در زمینه ی مدرسه تیزهوشان بسط داده شده و از اصل موضوع خارج و وارد حواشی شده؟اگر این اتفاق برای سرویس یک مدرسه دولتی معمولی میفتد اهمیت نداشت؟باید راه حل کلی را یافت و کلی احتمال هر حادثه ای را داد نه تنها محدود نگری.همه ی سرویس های همه مدارس برای همه ی سنین باید ایمن شوند.
پاسخ ها
امیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
واقعا درسته. کلا شهروند درجه یک و درجه ۲ همه جا داریم. اونا چون تیزهوشانی هستند یعنی همه باید تو سرشون بزنن . باقی دانش آموز هم حتما سربار جامعه هستند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
1
فکر کنم ماشین پژو 206 بوده نه پراید.
lمهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
3
كاملا موافقم چون دخترم درحال تحصيل در همين نوع مدرسه است.متاسفانه كيفيت اموزشي مدارس تيزهوشان شديدا در حال كاهش است .استفاده از مديران صرفا پرورشي اسيب بزرگي برمدارس تيزهوشانند!!!!!!
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
4
سلام
مشکل شما تیزهوشان است یا سویوس مدارس
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
3
چرا آقای وزیر بعداز چند ماه هنوز نتوانسته جایگزینی برای مدیر کل بازنشسته استان قم پیدا کند،قحط الرجال است؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
4
صرف نظر از اینکه این عزیزان در چه مدرسه ای درس می خوندند به خانواده های محترم این دانش آموزان تسلیت میگم و وظیفه مسئولین میدونم که برای جلوگیری از این حوادث در تمام مدارس کشور تدابیر بیشتری بکار ببرند اما
اینکه یک عده رو که بیشترشان از خانواده های مرفه با والدین تحصیل کرده هستند را یک جا جمع کنند و از بودجه کشور برای اونها خصوصی خرج کنند بی عدالتی است
من باز نشسته آموزش و پرورش هستم به جان بچه هام قسم به علت همین فشارهای درسی غیر اصولی هر سه بچه ام رو در دبیرستانهای عادی گذاشتم که خدارو شکر هر سه به مدارج بالا رسیدند و الان در دوره های لیسانس ، فوق و دکترا هستند
فشار مضاعف درسی از نظر علمی کار درستی نیست و بر اعصاب و روان نوجوانان اثر سوء دارد و هم تفکیک یک عده از دانش آموزان در یک محیط به عنوان محیط برتر و هزینه بیت المال برای یک گروه بخصوص بی عدالتی محض است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
2
3
بهترین اقدام ممکن فعلا برای التیام آلام دانش آموزان و خانواده ها برکناری رییس آموزش و پرورش قم و مسوولان مدرسه و اعزام هیاتهای کارشناسی از سمپاد و آموزش و پرورش مرکز است. نمیدانم دولت تدبیر و امید در نگه داشتن این منصوبان قدیم که بدجوری جاخوش کرده اند چه حکمت و مصلحتی میبیند. خداکند افراد با تدبیری جای این افراد بیایند و مرهمی بر الام همه بنهند.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
6
متاسفانه تمامی سرویسهای مدارس بیش از ظرفیت سوار کرده و سرعت بالایی دارند. در همین شهر قم بنده دو روز پیش شاهد بودم که سرویس مدرسه ای که راننده اش خانم بود به قدری با سرعت از کنار من رد شد که بر خود ترسیدم. نگاه که کردم دیدم این اتومبیل پراید بیش از ظرفیت بچه های دبستانی معصوم را سوار کرده. جالب است اکثر این رفتارهای بی احتیاط اول صبح رخ میدهد و راننده های آقا و خانم صدی نود به دلیل عدم تناول صبحانه و خواب آلودگی رفتارهای کنترل نشده مرتکب میشوند. بعضا مشاهد شده که کودکان را در آن سوی خیابان یا سر کوچه پیاده کرده اند.
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
2
4
کاش این حمید اقا یه سری به مدرسه تیزهوشان میزدن واز مدیر مبلغ شهریه را می پرسیدن بعد اظهار نظر میکردند
مدیر مدرسه فرزانگان استعفا استعفا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
3
برای سرویس مدارس یک سازمان در بخش خصوصی با پذیرش تمام مسئولیت با ید ایجاد شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
1
قابل توجه علی آقا. موضوع معلوم است که امری عام است ولی بهانه نوشته حادثه در یک مدرسه سمپاد است. نویسنده هم استدلالش در بخش اعظم نیز سؤ مدیریت است.
sima
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
1
3
سلام
این همه جامع نگری در نظر دادن من را شگفت زده کرد. دیروز باک بنزین یک خودرو سوراخ شد. نظر عزیزان در مورد بستن کل کارخانجات خودرو سازی و پتروشیمی و استعفای رییس نیروی انتظامی و رییس شورای امنیت ملی چیست؟
یعنی مخیم برای پیشنهاد!
یه خطا و زیر سوال بردن همه چیز!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
5
مدارس تیزهوشان تهران بزرگترین هنرشان دریافت شهریه های چند میلیونی است درحالیکه نام مدرسه دولتی را یدک می کشند اما از مدارس غیر انتفایی هم شهریه بیشتری دریافت میکنند به طورمثال دبرستان فرزانگان2 تهران که هیچ امکانات خاصی ندارد اما هنگام ثبت نام تعهد بالاتر از شش میلیون برای شهریه ایاب ذهاب وسایر موارد را که آخرش ما نفهمیدیم چیست به صورت چک یا سفته ازاولیائ دریافت میکنند وتازه در طول سال هم موارد متعددی بر این مبلغ اضافه میشود اگر هم اعتراضی شود به راحتی حکم به ترک همکاری با شما میدهند پس تکلیف تحصیل رایگان قانون اساسی چه میشود وآی این است عدالت اجتمائی واگر خانوده تیز هوش یا نخبه ای پول ندشت چه باید بکند.
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
1
1
شاید هر یک از موارد مطروحه در این مقاله یک یک به صورت جداگانه مورد بحث و قابل پیگیری باشد اما هیج یک از اجزای این نوشته از ارتباط منطقی بایکدیگر برخوردار نیست. هرجند که نویسنده سعی کرده از ادبیات فاخری استفاده کند.
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
2
البته این دانش آموزان در هر مدرسه دیگی هم درس بخوانند موفق خواهند بود در مجموع جدا کردن دانش آموزان از هم بیش از نفع ضرر دارد.
ایرانی
|
UNITED STATES
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
4
آقا وضع آموزش و پرورش قم اسفناک است هر مدرسه هرجه قدر دلش می خواهد می گیرد و صدا و سیمای قم هم پشتیبانی می کند . امین جعفری 8 سال و نیم است که جا خوش کرده است و قرار هم نیست برود . مدیران مدارس فقط پول را می شناسند فانی هم که ......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
2
متاسفانه در روز شنبه هم در بابل یک سرویس مدرسه واژگون شد که طی آن یک دانش آموز مدرسه نمونه دولتی بابل در دم جان سپرد و راننده در کماست و 3 دانش آموز مجروحند.

http://hajinaseri.blogfa.com/post-480.aspx
یک معلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
4
6
سلام همون طور که گفتید دبیرستان تیز هوشان قم مدیریتش نه بر حسب لیاقت که حداقلش رو نداره بلکه رابطه تعیین شده و این مدیریت دبیران صفر کیلومتر رو در اختیار گرفته تا ازش حرف شنوی داشته باشند
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
0
8
باسلام وادب واحترام استاد محترم واقعیتها را فرمودند .همه اظهار نظر کنندگان محترم به حادثه بودن وغیر عمد بودن ان اذعان نمودند.خواب اقایان مسولین شما مگر ماجرای شین ابادرا نشنیدید.شما مگر حوادث راهیان نور را نشنیدید.شما مگر غرق شدن دانش اموزان در پارک رانمیدانید.و.....اقایان شما میخواهیدهمه چیز را تجربه کنید .پس تدبیرتان کجاست .اینگونه حوادث هم تلخ است وهم ابروی نظام وکشور و فرهنگ وتمدن ما را زیر سوال میبرد.شاید بفرمایید حادثه بوده .بله قبول دارم شما امار مرگ ومیر ناشی از زلزله در کشور ما را نگاه کنید وسپس انرا با کشور دیگر مقایسه کنید .صبر بازماندگان این حادثه را از خداوند مسلت مینمایم
نظرات بینندگان