arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۲

صدا به ویکی‌پدیا آمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ویکی‌پدیا در پروژه‌ای جدید صدای افرادی را که صفحه‌ای در ویکی‌پدیا دارند٬ در فایل‌های ۱۱ ثانیه‌ای اختصاصی روی صفحه‌ آنان قرار می‌دهد. هدف این اقدام، آشنایی مراجعه‌کنندگان به صفحه با صدای فرد و تلفظ صحیح اسم اوست.

 سایت خبری سیتنا در ادامه نوشت: دانش‌نامه آن‌لاین ویکی‌پدیا در پروژه جدیدی که به تازگی آغاز کرده قرار است صدای سوژه هر مقاله خود را در حد ۱۱ ثانیه در آن مقاله بگنجاند. مقالاتی که درباره افراد است از این پس به‌تدریج شامل فایل صوتی ۱۱ ثانیه‌ای از صدای آن فرد خواهد بود که خود را معرفی می‌کند و اطلاعاتی اندک نظیر محل تولدش را می‌گوید.

این کار به مخاطب ویکی‌پدیا کمک می‌کند هم صدای کسی را که مقاله درباره‌اش نوشته شده بشنود و هم تلفظ صحیح اسم او را بشناسد.

نام این پروژه٬ پروژه معرفی صدا "ویکی‌ویپ" (WikiVIP) است. این پروژه در چند روز اخیر معرفی شده است و تا کنون کمتر از انگشتان یک دست صدای افراد را افزوده است. افرادی که صدای آن‌ها به ویکی‌پدیا افزوده می‌شود لزوما ستاره‌های سینما یا حوزه‌های مشابه نیستند٬ بلکه می‌توانند فعالان یا همه کسانی نیز باشند که به هر نحو صفحه‌ای در ویکی‌پدیا به آن‌ها اختصاص یافته است.

از آن‌جا که این پروژه تنها چند روز است کار خود را آغاز کرده مشخص نیست که آیا زبان فایل‌های صوتی قرار است همگی به انگلیسی باشند یا هر فردی به زبان مادری خود ۱۱ ثانیه سخن خواهد گفت. در این چند روز لهجه فایل‌های ضبط شده بیش از هر چیز بریتانیایی است، چون چند نفری که صدایشان افزوده شده نظیر یک سیاستمدار و یک دست‌اندرکار رسانه بریتانیایی‌ هستند.
نظرات بینندگان