arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۷۶۸۲
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
چرايي ناکارآمدي چرخه فروش اينترنت در کشور

سود واقعي شرکت هاي اينترنتي از فروش پهناي باند چقدر است؟

در ايران سرعت، کيفيت و قيمت پهناي باند اينترنت يکي از مواردي است که همواره مورد توجه بوده است. پايين بودن کيفيت، سرعت و بالا بودن قيمت از جمله نکاتي است که همواره به آن اشاره مي شود و اين در حالي است که حقيقت چيز ديگري است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروزه فناوری اطلاعات وارتباطات محور بسیاری از تحولات عظیم جهانی نظیر جهانی سازی از طریق گسترش، تسهیل و تسریع در حرکت جریان، افکار، عقاید، سرمایه‌ها، افراد و تولیدات گردیده است. محصول این فناوری در دنیا با گذشت مدت زمان نه چندان طولانی در قالب اشکال جدید تجارت و بازار، نظام‌سازمانهای جدید آموزش و تحصیلات مدرن، اشتراک دانش، شهروندان متفکر و مطلع پدیدار شده است. مجموعه تمامی این تحولات، شکوفایی و رشد اقتصادی بالایی را درکوتاه مدت برای بسیاری از کشورها به ارمغان آورده است که می‌توان آنرا قوی‌ترین و مستدلترین دلیل برای رویکرد کشورهای در حال توسعه به این فناوری دانست. در اين ميان بسترهاي فناوري اطلاعات در جوامع مختلف يکي از نشانه هاي پيشرفت و رشد اقتصادي آن جامعه مي باشد.

به گزارش «انتخاب»، در ايران سرعت، کيفيت و قيمت پهناي باند اينترنت يکي از مواردي است که همواره مورد توجه بوده است. پايين بودن کيفيت، سرعت و بالا بودن قيمت از جمله نکاتي است که همواره به آن اشاره مي شود و اين در حالي است که حقيقت چيز ديگري است.

مقايسه هزينه و سرعت اينترنت در ايران و ساير کشورها:

براي روشن شدن بحث در ابتدا ساختار فني و اداري ارائه اينترنت معرفي مي شود. شبکه توزيع اينترنت از سه بخش اساسي تشکيل شده است:


لايه core که متولي آن شرکت زيرساخت مي باشد و نقش حاکميتي در توزيع اينترنت دارد. لايه دوم edge مي باشد که وظيفه دريافت اينترنت از زيرساخت و تحويل به شرکت هاي توزيع اينترنت و وايمکس را به عهده دارد و لايه سوم که access مي باشد شامل يازده شرکت اينترنتي (pap) و چند شرکت وايمکس است که توزيع اينترنت بين کاربران را به عهده دارد.

در حال حاضر شرکت هاي توزيع کننده اينترنت(access) از درآمدهاي پايين خود گله دارند و مقصر اصلي را لايه edge که در حال حاضر در اختيار شرکت مخابرات است مي دانند. براي بررسي دقيق اين ادعا مي توان به نحوه توزيع هزينه ها در چند کشور در بين لايه هاي مختلف اشاره کرد:

هزينه ( Mb/تومان )

متولي

نام لايه

امريکا

ترکيه

ايران

570

500/4

000/250

شرکت ارتباطات زيرساخت

Core

570

500/1

000/120

شرکت مخابرات ايران(تنهااپراتور لایه انتقال)

Edge

همانطور که در جدول بالا قابل مشاهده است به طور متوسط هزينه اي که از شرکت هاي اينترنتي (شامل اینترنت و انتقال) براي هر Mb دريافت مي شود در ايران 370/000 تومان، در ترکيه 6/000 تومان و در امريکا 140/1 تومان مي باشد. يعني اينترنت در ايران 61 برابر گرانتر از ترکيه و 324 برابر گرانتر از امريکا به شرکت هاي توزيع کننده مي رسد. اين در حالي است که قيمت مصرف کننده اينترنت در ايران از ساير کشورها پايين تر است. در حال حاضر ارزانترين سرويس اينترنت در امريکا 19.99 دلار (60/000 تومان) و در ترکيه 15 دلار (45/000تومان) مي باشد. اما در ايران اينترنت از 15/000 تومان به مشترک ارائه مي شود. يعني در امريکا شرکت هاي خصوصي اينترنت را 324 برابر ارزانتر از ايران خريداري مي کنند و 4 برابر گرانتر از ايران به مشتري ارائه مي دهند و در ترکيه نيز 61 برابر ارزانتر خريداري مي کنند و 3 برابر گرانتر به مشتري ارائه مي کنند.

کاملا مشخص است که گران بودن خدمات ارائه شده به شرکت هاي خصوصي باعث کاهش شديد سود اين گروه شرکت ها مي شود و عملا تجارت فناوري اطلاعات که به عنوان دومين تجارت پرسود در دنيا مي باشد در ايران به يک تجارت زيان ده و يا حداقل با سود بسيار پايين تبديل شده است. همين عوامل باعث شده که در حال حاضر شرکت هاي خصوصي با ظرفيت محدود فعاليت کنند و تعدادي از اين شرکت ها نيز ورشکست شوند.

همچنين اين تفاوت قيمت ها و سود پايين باعث افت کيفيت و کاهش رضايت مشتريان مي شود که در نهايت يک چرخه معيوب و ناقص در فروش اينترنت و پهناي باند به مشتريان ايجاد مي شود.

دلايل گراني اينترنت ارائه شده به شرکت هاي خصوصي:

پس از مقايسه قيمت ها در کشورهاي مختلف اکنون به بررسي علت گراني آن در اينترنت مي پردازيم:

هزينه هاي مربوط به اينترنت شامل دو هزينه ثابت و متغير است. هزينه ثابت شامل برق، فضاي فيزيکي، پرسنل اداري و ... و هزينه متغير شامل پهناي باند و پرسنل پشتيباني مي باشد. بديهي است که هر چقدر تعداد مشترکين بيشتر باشد هزينه واحد هر يک از مشترکين کمتر خواهد شد و بنابراين قيمت اينترنت کمتر مي شود. در واقع بيشتر بودن تعداد مشترکين صرفه به مقياس در پي خواهد داشت که نتيجه آن پايين آمدن قيمت براي هر يک از کاربران خواهد بود.

از ديگر نکات مهم در قيمت بالاي اينترنت تعرفه هاي قديمي مربوط به شرکت زيرساخت است که با وجود پيشرفت تکنولوژي و کاهش هزينه ها هنوز برخي اقلام هزينه اي براساس سرفصل هاي قديمي مصاحبه مي شود که نتيجه آن افزايش قيمت است که بايد در اين تعرفه ها نيز بازبيني صورت گيرد. سود بالاي شرکت زيرساخت نيز از جمله عوامل ديگر گراني خدمات است که درصورتي که سود حاصله توسط نماينده حکومت در همين حوزه سرمايه گذاري شود جاي نگراني ندارد، اما در حال حاضر اين درآمد که سال گذشته در حدود 12 هزار ميليارد تومان بوده به حساب دولت واريز مي شود و جزء درآمدهاي دولت به حساب مي آيد. البته تحريم هم در اين موضوع اثرگذار است. هزينه بالاي خريد تجهيزات و نگهداري آن در شرايط تحريم فضاي ناعادلانه اي را بين ايران و ساير کشورها ايجاد کرده است که هزينه هاي اضافي را براي شرکت زيرساخت ايجاد مي کند. اما اين هزينه ها تنها بخش کوچکي از گراني خدمات زيرساخت مي باشد.

از اصلي ترين دلايل ديگر اين گراني شرکت مخابرات مي باشد که به عنوان يک شرکت نيمه خصوصي بيشترين سود را دريافت مي کند. در حال حاضر مخابرات براي واسطه گري بين زيرساخت و شرکت هاي خصوصي رقمي را دريافت مي کند که 80 برابر کشور ترکيه و 210 برابر کشور ترکيه است.

چه بايد کرد؟

پس از بررسي دلايل گراني اينترنت و کيفيت پايين آن راهکارهايي در جهت بهتر شدن کيفيت و کاهش هزينه ها ارائه مي شود.

در قدم اول مي بايست که تعداد مشترکين و حجم پهناي باند اينترنت بيشتر شود. در حال حاضر در ايران کمتر از 4 ميليون مشترک اينترنت وجود دارد و کل پهنای باند کشور حدود 120 گيگا بیت است و اين در حالي است که در کشور ترکيه با جمعيت برابر و شرايط نسبتا مشابه بيش از 10 ميليون مشترک و پهناي باند 700 گيگ وجود دارد. طبيعي است که اين حجم مشترک باعث پايين آمدن هزينه هاي ثابت و سربار و در نتيجه قيمت کلي اينترنت مي شود و همچنين سود شرکت هاي خصوصي را بالاتر مي برد که خروجي اين موضوع کيفيت بهتر خدمات اينترنت خواهد بود.

مخابرات به عنوان واسط بين حکومت و شرکت هاي خصوصي راسا به مشترکين خرد نيز اينترنت ارائه مي کند که علاوه بر از بين بردن فضاي رقابتي سهم بازار زيادي را تصاحب کرده است. از آنجا که بيش از 75 درصد سهم بازار ريالي و 60 درصد سهم بازار مشتريان در حال حاضر در اختيار مخابرات مي باشد و مخابرات نيز امکان توسعه خدمات خود را ندارد. به همين دليل در مقابل افزايش حجم پهناي باند کشور مقاومت مي کند تا بتواند به مرور زمان شرايط را براي حفظ اين سهم بازار از دست ندهد.

تا جايي كه اخيراَ محمد سلیمانی، وزیر سابق ارتباطات و نماینده فعلي مجلس در خصوص اظهارات رئيس مخابرات می‌گوید: به نظر من، اینها می‌خواهند همه را سر کار بگذارند. باید دید مشکل چیست و آن را حل کنیم. با تبلیغات و هیاهو و اینکه پهنای باند ما کمتر یا بیشتر است و با جنگ و جدل به جایی نمی‌رسیم. رسانه‌ها در این زمینه کم‌کاری می‌کنند. مشکل اساسی در این زمینه، قیمت و پول است.

سلیمانی گفت: موضوع این است که تقاضا کم است. چرا ADSL فروش ندارد؟ مخابرات برای فروش ADSL مشکل دارد. چرا فروش WIMAX کم است؟

وی افزود: کسانی که در این زمینه اظهار‌نظر می‌کنند، راه انحرافی می‌روند. مشکلات زیرساختی وجود ندارد. اگر بخواهیم پهنای باند کشور را پنج برابر کنیم،‌‌ دو هفته زمان نیاز است‌. با خرید تجهیزات و نصب آن در Gateway‌ها این کار انجام می‌شود. زیر‌ساخت کشور پیشرفته است و چند هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور وجود دارد که هیچ کشوری در منطقه چنین امکاناتی ‌ندارد و خلاصه آنکه از نظر توانمندی و تخصص و هوش استعداد چیزی کم ندارم.

قدم بعدي بازبيني در هزينه هاي مربوط به شرکت زيرساخت و هزينه هاي واسطه گري مخابرات است. در اين راستا زيرساخت مي بايست تعرفه هاي خود را بازبيني کند و همچنين نسبت به کاهش سرفصل هاي هزينه اي اقدام کند و درآمد حاصله را در همين حوزه سرمايه گذاري کند. از طرف ديگر نيز نهادهاي نظارتي مي بايست نسبت به درآمد مخابرات از اين سرفصل بازنگري کنند تا هزينه هاي انتقال نيز به صورت منطقي تبديل شود.

نکته پاياني اينکه دلسوزي بيشتر مسئولين وزارت ارتباطات و فناوري و اطلاعات و شرکت زيرساخت و تمرکز بر منطقي سازي و ایجاد شرایط رقابتی در لایه Edge از جمله مواردي است که براي بقاي انتقال اينترنت در کشور و شرکت هاي خصوصي نياز مي باشد. همچنين تمرکز جدي بر عملکرد مالي و کاري شرکت مخابرات در جهت جلوگيري از زياده خواهي آن نيز بسيار ضروري و مهم مي باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۲۵
غیر قابل انتشار: ۱۷
محمد
|
MALAYSIA
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
2
218
در آمد ماهانه من معلم در ایران حدود 300 دلار و در آمد ماهیانه معلمی هم سطح من در آمریکا 4000 دلار است. پس این ... را به خورد مردم ندهید.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
البته این نکته کلیدی که محمد گفت را شما در محاسباتتان نیاوردید که عملا باعث میشود حد اقل 5 برابر نسبت به آنچه شما محاسبه کرده اید قیمت گرانتر شود.
حسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
والله من اینترنت نامحدود تو اوکراین گرفتم با سرعت 50 مگا بیت در ثانیه 100 گریونی که میشه 37500 تومان در حالیکه تو ایران 2 مگا رو 78000 تومان میگیرند تازه اونجا چون فیلتر نیست مردم رغبت به گرفتن دارند ولی اینجا نه.چون کاربرد نداره.
یک شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
2
165
مقایسه قیمت به این صورت اشتباه است. چراتفاوت درآمدها را در نظر نمی گیرید. اگر ارزان ترین اینترنت در آمریکا 19.99$ ( 60,000 تومان) است, حقوق یک مهندس نیز حدود 3000$ (6,000,000 تومان) است در حالی که در ایران که ارزانترین اینترنت 15,000 تومان است حقوق یک مهندس نیز حدود 700,000 تومان است. که در صورت نسبت بستن یک مهندس ایرانی تنها قادر به خرید حدود 47 سرویس اینترنت با یک حقوق خود می باشد در حالی که یک مهندس آمریکایی قادر به خرید حدود 150 سرویس اینترنت می باشد. در نتیجه قیمت اینترنت در ایران نسبت به درآمد مردم بیش از 3 برابر گران تر از آمریکا است.
پاسخ ها
حمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
آفرین خوب مطلبو باز کردی.......
پیام
| UNITED STATES |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
مطلبی که می فرمایید تقریبا ربطی به پیام این مقاله ندارد، این مقایسه اتفاقا درست است. بلی، هم حرفی که شما در مورد «ارزان ترین اینترنت در آمریکا» میزنید مقایسه اشتباه است، هم «در ایران که ارزانترین اینترنت» فلان قدر است مقایسه ای نامتجانس؛ چرا؟ چون با ۳۵دلار میتوان در *اکثر قریب به اتفاق* شهرهای آمریکا اینترنت ۲۵Mb خانگی گرفت - که این سرعت حدود ۵۰برابر *سقف قانونی* اینترنت خانگی در ایران است که *نیم Mb* است. ایراد شما به این مقاله خوب بیشتر آیین نامه ایست - بنده موسس یکی از ۱۰ سایت پرترافیک ایران هستم و به شخصه تا امروز مقاله ای به این خوبی راجع به مشکلات واقعی اینترنت در ایران ندیده ام - البته بدیهتا نگارنده نقش نظارتی/فیلترمحور یک ارگان غیردولتی را در لیست این مشکلات قید نکرده تا اسباب زحمت برایش نشود.
shahrouz
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
64
نحوه محاسبه با نرخ دلار کنونی و بدون در نظر گرفتن میزان درآمد سرانه متفاوت کشورها، ادعای ارزان بودن اینترنت مصرف کننده در ایران را کاملا غیر منطقی جلوه میدهد. گاهی اوقات اعداد و ارقام گمراه کننده هستند و نباید چندان مورد اعتنا قرار گیرند بلکه دریافت و درک عمومی مبنی بر گران بودن و صرف هزینه قابل توجه از سبد هزینه خانواده برای اینترنت باید بررسی شود. ضمن اینکه کیفیت اینترنت در ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورها (آمریکا و ترکیه که بماند) حتی کشورهای در حال جنگ در خاورمیانه نیز نیست. بدون غرق شدن در اعداد و ارقام گمراه کننده مشکل اینترنت در ایران در سه نکته خلاصه میشود و البته خارج از آن هیچ مشکلی ندارد:
بی نهایت فیلتر شده، بی نهایت گران و بی نهایت کم سرعت
کیارش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
71
اینترنتی که تو ایران به قیمت 15000 فروخته می شه پهنای باند پایین و محدودیت در دریافت و ارسال داره که به نسبت اون 60000 آمریکا خیلی گرونتره.
احمد پورنگ نیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
4
22
بر خلاف نظر وزیر محترم سابق ارتباطات زیاد کردن پهنای باند به سادگی امکانپذیر نمیباشد. اضافه کردن تجهیزات درGatewayهای کشور باعث فراهم شدن پهنای باند میشود ولی شبکه زیرساخت امکان توزیع این پهنای باند را ندارد و توسعه شبکه نیز مستلزم سرمایه گذاری هنگفت و صرف وقت بسیار زیاد است.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
2
44
این سرعتی که آقایان قول داده بودند کجاست؟ولله به خدا از دوران احمدی نژاد هم سرعت کمتر شده حاضرم قسم بخورم الان خیلیا به همون سرعت قبلی راضی اند که برگرده.
شورشو درآوردن بنده اینترنت 1 مگابایت محدود از مخابرات گرفتم با سرعت 20 کیلوبایت دانلود میکنه.
به ولله بیش از چند ماه از دست این سرعت اینترنت دارم روانی میشم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
منم از مخابرات ۲۵۶ نامحدود گرفتم در تهران سرعت دانلود ۳۰ هست ۱۳ تومان ماهیانه
حامد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
دوست عزیز صورت اینترنت پایین هست نسبت به سایر کشورها مثال بالا. اما از خدمات سایر شرکتها میتونی استفاده کنی. من خودم الان حدود 800 کیلو بایت در ثانیه دانلود دارم.
مـشـهــدی بـــــاقــــــر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
65
برای حــل مشکلاتِ لایـــه هایی کـــه فـــرمـــــودین،

بــاید از لایه های جیب مخابرات کاسته شود. والسلام :P

راستی برای خالی نبودن عریضه، اسرائیل هم باید از صحنه روزگار محو گردد.

اون موقع شاید اینترنت مملکت ما هم یه سرو سامونی پیدا کنه :)))
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
49
حداقل اشتراکر در امریکا فلان تومان است میبشه مشخصاتش هم بنویسید؟تو امریکا و ترکیه هم هر اشتراک رو همزمان به 8 تا 12 نفر میدن؟از ترافیکش میدزدن حرص ملت رو دیگه در نیارید لطفا
زهره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
33
ای بابا از چی بگیم و از چی شکایت کنیم؟!از سرعت افتضاح اینترنت بگیم یا از مخابرات که بغیر از 256 و 512 نامحدود رو حذف کرده!از شرکتها که اصلا هیچی نگو,با محدودش که جرات نداری چیزی دانلود کنی و نامحدود هم اونقدر گرون هست که کلا بیخیال اینترنت بشی بهتره!!!!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
52
مقایسه اینترنت غیر واقعی و اشتباه است. من در آمریکا برای اینترنت پانزده دلار در ماه می‌پردازم که شامل اینترنت با سرعت دو مگابیت و بدون محدودیت میزان مصرف اینترنت می‌باشد.
اصفهاني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
25
جاااان؟؟؟؟؟؟ از نظر توانمندی و تخصص و هوش استعداد چیزی کم ندارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
1
57
ببخشید اینجت یه اشتباه کوچولو شده
در آمریکا ارزانترین هزینه اینترنت رو 60 هزار تومان ذکر کردید ولی به سرویس ارائه شه اشاره نشده است.
به عنوان مثال شما میتوانید از اپراتور ATT سرویس نامحدود 3 مگابیت در ثانیه رو تنها با پرداخت ماهیانه 15 دلار استفاده کنید.
http://www.att.com/gen/general?pid=18235#fbid=OBAUFeZx8xw
و یا برای Verison هم همچنین
http://www.verizon.com/home/highspeedinternet/#plans

اما در ایران با ماهیانه 15 هزار تومان به شما اینترنت 128 کیلوبیت در ثانیه میدن که شما اجازه داری حداکثر 3 گیگ در ماه انتقال اطلاعات داشته باشی و به ازای هر گیگ اضافه 4 هزار تومان ناقابل به اون 15 هزار تومان اضافه میشه.

در نتیجه اینجا قانون ریاضی 60 گرانتر از 15 صدق نمیکنه عزیز دل برادر.
مطمئن باشید همچین تعرفه ای اگه گرونترین نباشه جز گرونترین هاست.
کیفیت همین اینترنت ذغالی هم بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
اسمش 128 ولی واقعی 56 کیلو هست....
امين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
6
16
انتخاب مچكريم...
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
62
وضعیت اینترنت در ایران افتضاح است!


در آلمان من برای ترافیک روزانه معادل 1 گیگابایت و سرعت بیش از 2 مگابایت بر ثانیه، ماهانه 2.5 یورو معادل 10 هزار تومان می پردازم!



اما در ایران برای سرعت 128 و ترافیک ماهانه 2 گیگابایت ماهانه 12 هزاتومان می پرداختم!


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
33
ای بابا یعنی مشکل اینه که گرون نمیفروشن!!!
تو ترکیه بدون محدودیت 8 مگ سرعت میشه ماهی 90 تومن ولی اینجا هست اگه هست قیمت چیه!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
11
با تشكر از مقاله لطفا فارسي نويس اعداد را تصحيح بفرماييد.
همچنين براي درك بهتر و جلوگيري از خطا ايجاد گراف و نمودار كار بسيار مناسبي است.
ناشناس
|
CHINA
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
30
من در چین برای پهنای باند 20 مگ نامحدود ماهی 60 تومن میدم بهمراه یک خط همراه بدون محدودیت تماس رایگان داخل چین
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
22
خوش به حال شما که اینترنتی دارین ما چه کنیم که فیبر نوری زیر پامونه اینترنت درست نداریم از 24 ساعت 23 ساعت قطعه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
22
بهترین راهکار خرید پهنای باند توسط شرکت های خصوصی و با قیمت جهانی ست نه واسطه ها مثل مخابرات
پاسخ ها
ناشناس
| NETHERLANDS |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
دوست گرامی این خرید از شرکت های خارجی جند سالی هست که ممنوع شده و غیر قانونی هستش و شرکت های توزیع کننده صرفا از مخابرات باید سرویس بگیرند تا هم کنترل دسترسی ها صورت بگیره هم سود کلان برای مخابرات فراهم شود!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
0
12
به نظرم بچه ها به یه نکته اشاره نکردند و اون اینه که این آقای به اصطلاح وزیر چرا تو زمان خودش این راه کارهارو اجرا نکرده
پیام
|
UNITED STATES
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
7
چه کسی این مقاله *عالی* را نوشته؟ اسمش چیست؟ با من تماس حاصل کند. مدیر و موسس سایت PersianGig
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
7
پس اگه دو هفتهای حل میشه یعنی عمدا اقدام نمیکنند دیگه ؟تحریم تجهیزات هم که برداشته شده!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
19
امريكا را نميدونم اما در تركيه اينترنت هم ارزانتر از ايران است و هم سرعتش بسيار بسيار بالاتر از ايران است . ... به خورد مردم بدبخت ندهيد .
اينترنت تركيه با ان سرعت و كيفيت اگه تو ايران باشه هر گيگ ان را به 200000 تومان هم نميدهند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
5
با تأييد سخنان منتقدان مقاله، يكي از دلائل اصلي ورشكستگي شركت ها، ورود خود مخابرات به معلمات جزء است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
4
لطفاً اصلاح فرمایید:
"در حال حاضر مخابرات براي واسطه گري بين زيرساخت و شرکت هاي خصوصي رقمي را دريافت مي کند که 80 برابر کشور ترکيه و 210 برابر کشور ترکيه است."
حاج حبیب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
3
2
بنده بعنوان یک کارشناس تی ای سی . ضمن تائید،فرمودههای جناب اقای احمد پوررنگ ،باید عرض کنم ، اکنون زیر ساخت بالاترین توانایی مخابراتی را در خاور میانه دارد ولی .... مصلحت اندیشی وسیاست،دولتمردان اجازه استفاده از امکانات را نمیدهد!!؟ .وگرنه ما ازنظر گتوی وپهنای باند باچین وامریکا رقابت میکنیم
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
5
طبق تحقیقاتی که من کردم و در سایت الف نیز آن را اعلام کردم، قیمت اینترنت در ایران در بهترین شرایط 10 برابر قیمت اینترنت در کشوری مثل سوئد است. تازه اینترنتی که در سوئد ارائه می شود اساساً در ایران به دانشگاه ها هم داده نمیشود، چه برسد به مردم عادی.
اینترنت 2mb/s در ایران با محدودیت 3gB برای دانلود حدود 28هزار تومان برای هر ماه است در حالی که اینترنت با سرعت 1gb/s در سوئد و بدون محدودیت در سال حدود 570هزار تومان هزینه دارد. محاسبه گران فروشی شرکت ها با شما.
سایه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
5
قیمت رو ولش از خدمات بگو.
نظرات بینندگان