به گزارش خبرگزاری تسنیم، کامران باقریلنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم با حضور در جمع دانشجویان در دوازدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل، ضمن بیان مطالبی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
باقریلنکرانی در ابتدای سخنان خود گفت: آنچه در ذیل گفتمان اسلامی در سیر صد ساله اخیر از زمان جلال آل احمد ایجاد شد، دارای ویژگیهایی است. از جمله اینکه این روشن فکریها همراه با جبههگیریهای سیاسی و غالب آنان مبتنی بر تفکرات روز و غربی بوده است. لذا میان همه آن روشنفکران حتی آنانی که سبقه دینی داشتند، میتوانیم نظر واحدی بدهیم و آن این است که موضعگیری آنان از روی مبانی دینیشان نبوده، حتی در میان روحانیت هم ما چنین روشنفکریهای غیردینی را میبینیم و به این دلیل است که سبقه دینی آنان بر جبههگیریها و عملکردشان بی تاثیر بوده است.
باقری لنکرانی ادامه داد: علامه مصباح یزدی زمانی فرمودند که ما در جامعه خود چیزی به اسم اقتصاد اسلامی نداریم و اگر بخواهیم آن را پیاده کنیم نتیجهاش چهرهای از اقتصاد سوسیالیستی خواهد بود و بعدها دوباره با همین مقدمه، اقتصاد مؤثر و کاربردی اسلامی را در عمل چیزی همچون اقتصاد لیبرالیستی دانستند و مهم این است که این تصمیمات روشن فکری شخصی مثل ایشان از مبانی دینی سرچمه میگیرد.
*برای پیشبرد آرمانها موضعگیرهای سیاسی هم باید دینمحور باشد
وی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد اهداف و آرمانهایمان مهم و لازم است که حتی موضعگیرهای سیاسی ما هم دینمحور باشند، بیان کرد: تا وقتی که مبانی ارتباط و ارزشها و فعالیت خود را از مبانی متزلزل و بیارزش روز بگیریم به آنجا که باید و شاید نمیرسیم و اینگونه فرصتها و ابعاد گسترده موجود را پیش خود محدود میکنیم و آنها را از دست میدهیم. کسی که بر مبانی محکم موضعگیری نکند در مقاطع مختلف، تصمیمات متضاد و متناقض میگیرد.
باقریلنکرانی با شاره به اینکه همه اینها از اصول و راهبردهایی هستند که در گذر از نظام دینی به تمدن دینی ما را یاری میکند، یادآور شد: دلیل اینکه ما هنوز در مرحله دوم که نظام دینی است باقی ماندهایم این است که دولت مردان ما جبههگیری دینی را در سیاست اعمال نکردند، اما اکنون بحث بر سر این است که خط و مشیهای دولت باید براساس اصول و باورهای دینی باشد و خط توسعه و عدالت باید با الگوی اسلامی پیگیری شود نه از راه چسباندن خود به غرب و تقلید منفعلانه از توسعهای که تیکهاش بر بنیادها غربی و روشهای آنان است.
عضو جبهه پایداری عدم وجود نگاه پاسخگویانه مروجین دینی به نیازهای جامعه اسلامی را علت دوم ماندن در مرحله نظام دینی و نرسیدن به تمدن دینی دانست و گفت: این کلامی است که رهبر معظم انقلاب مدام از آن گله میکنند، اینکه فقه باید پاسخگویی نیازها باشد.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم چنین جریانهایی را مستحکم کنیم حرکتی وسیع و موفق به سوی وضع مطلوب خواهیم داشت.
این عضو جبهه پایداری حرکتهای اتحادیه را از جمله حرکتهایی برای همسانسازی مبانی سیاسی و جامعهشناسی با مبانی دینی دانست که باید آن را مستحکم کنند تا مطمئن شویم نظام ماندگاری در حوزه اداره حکومت ایجاد می کند.
*اقبال مردم در انتخابات به روحانی به دلیل قولهایش بود
باقریلنکرانی ضمن توصیه به اینکه نباید بگذاریم افراد کجاندیش این پیام گوهربار رهبر انقلاب به شما را کج تعبیر کنند، تاکید کرد: این پیام آقا بدین معنی نیست که به هر وسیلهای باید خود را به نتیجه رساند. بلکه باید با اتخاذ روش مطلوب و احسن به نتیجه رسید، اما در این مسیر باید این جریان را تبدیل به یک جریان پویا، سازنده و گفتمانمحور کنیم.
وی بحث اصلی را تغییر مبانی جبههگیریها دانست و افزود: ترویج تحلیلهای غلط در کشور مبنی بر اینکه اکنون موجی غیردینی بر کشور جریان پیدا کرده است، باعث میشود عدهای به این بهانه از موازین دینی فاصله بگیرند. بررسی انتخابات خرداد 92 با روشهای تحلیلمندانه و جامعهشناسانه نشان میدهد که اقبال مردم به آقای روحانی به دلیل قولهای ایشان برای بهبود اوضاع کشور است که سیاستهایی مثل کلید و بحث سرهنگ و حقوقدان و سبد کالا و... هم در همین مسیر بوده است، نه اینکه عدهای از دین دست شستهاند و به ایشان برای حضور رای دادهاند. اگر اینگونه تحلیل کنیم مرتکب اشتباه شدهایم.
عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: حضورم در اینجا به عنوان نماینده و یا سخنگوی جبهه پایداری نیست و خط و خطوط و جبههگیریهای پایداری را باید از طریق و کانال دبیر و سخنگوی جبهه پایداری دنبال کرد.
باقریلنکرانی، تاسیس، انتخابات مجلس و انتخابات ریاستجمهوری را سه مقطع جبهه پایداری دانست و افزود: درباره تاسیس این جبهه باید گفت پایداری در آن زمان، جریانی مدافع انقلاب بود که در برابر جریان تازه راه افتادهای به وجود آمد که آن جریان بر این باور بود که پیشرفت از این پس با پایبندی به اصول انقلاب ممکن نیست و سردمدار این مسئله هم آقای احمدینژاد بود.
وی افزود: آنان معتقد بودند جمع میان کارآمدی و اصول ممکن نیست. البته نکتهای ویژه هم در آقای احمدینژاد وجود داشت و آن تکیه ایشان بر عدالت بود. ولی شما بدانید این مهم است که اگر تصمیمی بر اصلی گرفتید، باید تا پایان بر آن استوار بمانید و جبهه پایداری در ورطه زمانی 1390 میخواست همین را ثابت کند که ولایتفقیه و ولایی بودن هیچ منافاتی با کارمدی ندارد.
وی در پایان سخنان خود پیش از پرداختن به پرسش و پاسخ، گفت: وحدت به این معنا نیست که من باشم و دیگران با من متحد شوند. بلکه باید نخست اصول و مبانی را مشخص کرد و براساس آنها فرد شایسته و لایق را تشخیص داد و در ائتلاف به آن توجه کرد. عدم توجه به این قضیه و همچنین عدم داشتن تحلیلهای مهم نسبت به جریان مقابل و دوراندیشی باعث همان تکثرگرایی در جبهه اصولگرا شد که مشاهده کردید و در نهایت انتخابات را به این نتیجه رساند که تکثر موجود در یک جبهه، به خلاف انتظار و مطلوبیت مردم است.
**عدهای نباید با چسبیدن به لذت قدرت خیلی چیزهای دیگر را بر باد دهند
عضو جبهه پایداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی را برای وحدت جریان اصولگرایی، کارآمد میدانید و در این زمینه باید به چه نکتههایی توجه کرد؟ گفت: اول اینکه اگر افراد خاصی بخواهند همیشه بر مسند قدرت بمانند نتیجه نخواهد داد و عدهای نباید با چسبیدن به لذت قدرت خیلی چیزهای دیگر را بر باد دهند.
وی افزود: مطلوبیت اول عدم وابستگی شخصی افراد به قدرت است که باعث پیشبرد گفتمانهای پویا میشود و این قدرتمداران نباید با بیتوجهی به اصول در موضعگیریهای خود در عرصه اجتماعی از خط قرمزها عبور کنند و برای باقی ماندن در موضع قدرت صرفا براساس مطلوبیت مردم صحبت و حرکت کنند و دوم اینکه باید به سلایق توجه کرد که این توجه کردن به سلایق ممکن است منتهی به این شود که عدهای از اشخاصی حمایت کنند، اما بعضا بعدها پس از رای آوردن، شخص منتخب منکر هر اتحاد و حمایتی از جانب هر گروهی شود و ادعای استقلال و عدم وابستگی میکند اما عدهای دیگر هم به سلایق توجهی ندارند و به نحو دیگری پیش میروند.
وی مورد سوم را هم توجه به همان تصحیح مبانی و دین محور کردن جبههگیریها دانست.
باقریلنکرانی افزود: الحمدلله جریان اصولگرایی جریانی رو به توفیق است که نباید مطلوبیتش قدرت باشد. به قول شهید بهشتی ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت و باید توجه داشت که نباید فردمحور شد.
از باقریلنکرانی سوال شد، وقتی شما را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی کردند، یک روز قبل از تایید صلاحیتها انصراف میدهید و آیا این به معنی عدم تایید صلاحیت شدن شما نیست؟ و وقتی رهبر معظم انقلاب آقای قالیباف را به عنوان نمونهای از مدیریت جهادی معرفی میکنند و ایشان یک عضو جریان اصولگرا هستند، چرا جبهه پایداری، آقای قالیباف را به عنوان یک تکنوکرات معرفی میکند؟
**باید به اختلاف نظرها توجه کرد و تصمیمگیری را بر مبنای تبری و تولی گذاشت
وی در پاسخ به قسمت اول سوال، گفت: باید به اختلافنظرها و سلیقهها توجه کرد و تصمیمگیری را بر مبنای تبری و تولی گذاشت.
باقریلنکرانی افزود: آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران توفیق بسیاری دارند و خودشان هم میدانند که هر جا توفیقی به دست آمده به خاطر تکیه بر نیروی های انقلابی و حزباللهی و شکستها هم به دلیل عدم بهرهگیری از این نیروها بوده است.
این عضو جبهه پایداری با تاکید بر اینکه نباید در جریان انتخابات میان افراد همسو و همجهت تکثر وجود داشته باشد، افزود: ما از رقابت باهم پشیمان نیستیم، رقابت ما در این انتخابات باعث شد که نقاط مشترکمان در میان جبهه خودی در برابر جبههای که همسوی با ما نیست مشخص شود و این قابل شکر است.
باقریلنکرانی تصریح کرد: ما از اینکه مروج آقای جلیلی شدیم خوشحالیم ولی این حرفها به درد شما نمیخورد، شما میخواهید بگویید من بدم؟ خب من خودم میگویم که بدم، اما شما باید به دنبال نکات باشید. باید حق را بیابید نه اینکه مثل جریان جمل حق را با افراد بسنجید. امیر المومنین در آن جریان میفرمودند که حق را بیابید و افراد را با حق بسنجید.
*جبهه پایداری در ارائه لیست مجلس حرکت منسجمی را تحت ولایت مداری دنبال میکند
باقریلنکرانی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان از هدف جبهه پایداری در انتخابات مجلس در برابر آمادگی خیل بسیار جریان اصلاحات برای این انتخابات گفت: اولا من موضع اصلی جبهه پایداری را اعلام نمیکنم و موضع دقیق باید از جانب دبیر اعلام شود.
وی افزود: دوما تاکید ما در ارائه لیست در این انتخابات بر انتخاب افرادی خواهد بود که چسبندگی به قدرت نداشته باشند و مبانی آنان صحیح باشد و حرکتی منسجمتر را تحت لوای ولایت و ولایتمداری دنبال کنند. شاید نکته مثبت این انتخابات خرداد ماه92 برای ما این بود که جریان اصول گرایی از سستی، کم کاری و رخوتش بیدار شود و محکمتر و جدیتر و بهتر خودش را نشان دهد ولی نکته مهم و مورد نظر برای ما بودن در مجلس و دولت نیست؛ ما باید حق را پیدا کنیم و باید نکات مهم را پیدا کنیم و وقف سازندگی و اصلاح آن باشیم و دولت هم باید بداند که اگر بخواهد بر مبانی حرکت کند نباید ادعا کند که میخواهد مجلس را تصرف کند.
این عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: مجلس باید موضع نقادی و نظارتی خود را داشته باشد، نه اینکه مجلس موافق و همسوی دولت تصمیم بگیرد، اما نکته مهم و اولویت ما، کار بر روی مقاومت در برابر جریانی است که مخاطره اصلی روبروی ماست. اینکه آنان ستون انقلاب و نظام را هدف گرفتهاند. توجه مردم و همت شما باید معطوف به انتخابات خبرگان باشد که جبهه مقابل، برنامهریزی بسیار در آن زمینه کرده است که به یاری خداوند بصیرت و بینش الهی مردم نخواهد گذاشت این هدف آنان محقق شود.
باقریلنکرانی در پاسخ به سوال دیگری درباره نظرش در زمینه توافق نامه ژنو، گفت: خیانت صرف دانستن توافق اشتباه است و در مقابل در سطح عالی و غیر ایراد مطرح کردن آن و منتقدین آن را بیسواد دانستن نیز اشتباه است.
*خیانت صرف دانستن توافق و بیسواد دانستن منتقدین آن نیز اشتباه است
وی ادامه داد: ما در عرصه هستهای نمی بایست که از مواضع خود پایین می آمدیم. باید روشنگری می کردیم. ابهام زایی، هدف و اسلحه غرب در این زمینه بود که الحمدلله خود اوباما به اینکه فتوای رهبر معظم انقلاب را در این باره شنیده است اشاره کرد و این خود از جنبه های موفقیت روشنگری محسوب می شود.
عضو جبهه پایداری تاکید کرد: ما باید در این زمینه هوشیار باشیم که غرب با این مذاکرات و نقطه نظرها در نظر دارد که مقاومت ما را شکست خورده و پایان یافته معرفی کند که ما نباید بگذاریم که چنین شود. بنده از آقای دکتر ظریف به خاطر رفتن بر سر مزار آن شهید والاقدر، بسیار تقدیر و تشکر می کنم چرا که موضع ما را بسیار درست و روشن مشخص کردند.
وی در پایان گفت: هدف ما از مذاکرات باید مقابله با این موج منکوبسازی مقاومت از ناحیه غرب و در جهت روشنسازی حق استفاده و حق غنیسازی ما درباره انرژی هستهای باشد و هرکجا که آنان زیادهروی و تجاوز کنند، مثل همین مسئله موشکهای بالستیک که مدعی طرح آن در آینده شدهاند، باید کاملا هوشیار برخورد کرد و دانست که موشکهای بالستیک خط قرمز ماست و قدرت باز دارنده ما محسوب میشود و نکته آخر این است که ما باید از مبانی خود با استحکام دفاع کنیم و لازم نیست که با مخفی نگه داشتن مذاکرات برای آنان آبروداری کنیم. چطور آنان هیچ نقطه مبهمی در این مذاکرات در آن طرف نمی گذارند ولی ما میگوییم که 9 صفحه از مذاکرات مخفی و غیرقابل بیان است.