arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۸۹

وزیر بهداشت: كاهش هزينه هاي پرداختي از جيب مردم به زير 30 درصد

اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر روز گذشته به طور رسمي با حضور وزراي بهداشت و رفاه كليد خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر روز گذشته به طور رسمي با حضور وزراي بهداشت و رفاه كليد خورد.

به گزارش خبرنگار ما، در مراسمي كه به همين منظور در سالن اجتماعات وزارت بهداشت برگزار شد، مهندس صادق محصولي وزير رفاه و تأمين اجتماعي و دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت از طريق ويدئو كنفرانس طرح پزشك خانواده را در سه استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهارمحال و بختياري كليد زدند.
همچنين در اين مراسم دفترچه تأمين اجتماعي مخصوص اين طرح توسط وزراي رفاه و بهداشت رونمايي شد.
وزير بهداشت در اين مراسم گفت: با اجراي برنامه طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع، هيچ بيماري در نوبت بستري در بيمارستان نخواهد بود و هزينه هاي پرداختي از جيب مردم به زير 30 درصد كاهش خواهد يافت.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه آغاز رسمي پزشك خانواده در 17 شهر 20 تا 50 هزار نفر سه استان خوزستان، چهارمحال و بختياري و سيستان و بلوچستان گفت: با اجراي برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع هزينه هاي پرداختي مردم در زمينه سلامت بسيار كاهش مي يابد. پزشك خانواده تمام تمهيدات لازم براي امور درماني، بهداشتي و مشاوره هاي لازم را در اختيار بيمار قرار مي دهد و خود كار بيماران را دنبال مي كند. به اين ترتيب از سرگرداني بيماران جلوگيري مي شود.
وي با اشاره به سطوح دوم و سوم خدمات با اجراي برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: پزشك خانواده با پزشك متخصص در ارتباط خواهد بود، به اين ترتيب آزمايشات از ديگر امور تخصصي بيمار از طريق پرونده الكترونيك در اختيار پزشك خانواده و همچنين پزشك متخصص مربوطه قرار مي گيرد و اگر نياز به بستري باشد اقدامات لازم صورت مي گيرد و هيچ بيماري در نوبت بستري در بيمارستان نخواهد بود.
وي افزود: پزشك خانواده مسؤول سلامت خانواده است و تنها به اقدامات درماني نمي پردازد بلكه بايد مشاوره هاي سلامتي را نيز ارائه دهد. از طرف ديگر گروه 17 نفري تيم سلامت مشاوره هاي لازم را در زمينه هاي مختلف به بيماران ارائه خواهند داد. انجام اين اقدامات منجر به كاهش پرداخت هزينه هاي سلامت از جيب مردم خواهد شد.
به گفته وزير بهداشت، اجراي برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع هزينه هاي بهداشتي درماني از طريق دفترچه بيمه و با فرانشيز 10 درصد انجام خواهد شد. همچنين تمام اقدامات بهداشتي به صورت رايگان انجام مي شود.
وي افزود: در حال حاضر حدود 54 درصد هزينه هاي سلامت از جيب مردم پرداخت مي شود كه بايد براساس برنامه پنجم توسعه اين ميزان به 30 درصد كاهش يابد. با استقرار برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در تمام شهرهاي كشور حتي مي توان هزينه هاي سلامت پرداختي از سوي مردم را به زير 30 درصد كاهش داد.
دستجردي درباره حضور بخش خصوصي در برنامه پزشك خانواده در نظام ارجاع در شهرها گفت: به اين منظور همكاريهاي لازم با سازمان نظام پزشكي صورت گرفته است. چرا كه از الزامات اين برنامه استفاده از پتانسيلهاي بخش خصوصي است. به اين ترتيب براي ايجاد انگيزه در پزشكان متخصص بخش خصوصي براي همكاري با برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، تمهيداتي در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب براي پزشكان متخصص سطح 2 و 3 بخش خصوصي ويزيتي معادل 4/2 برابر ويزيت دولتي تعريف شده است. در مجموع سعي شده است تا دريافتي هاي خوبي براي اين پزشكان در نظر گرفته شود.

مردم از دسترسي به خدمات يكسان در نظام سلامت محرومند

وزير رفاه و تأمين اجتماعي، مشكل نظام سلامت در ارتقاي شاخصهاي بهداشتي را بي عدالتي در دسترسي مردم به خدمات يكسان سلامت عنوان كرد و گفت: مسؤولان نظام سلامت بايد بتوانند پاسخگوي نيازهاي اساسي مردم باشند.صادق محصولي با اشاره به اينكه انسان سالم محور پيشرفت پايدار است، گفت: تلاش در زمينه توسعه سلامت همواره يك محوريت ملي است چرا كه پيشبرد رفاه اجتماعي به عنوان وسيله اي براي افزايش توسعه شناخته شده است.
وزير رفاه افزود: مسأله بهداشت و درمان تنها موضوعي است كه به طور مستقيم باعث توسعه سطح كشورها مي شود و به همين خاطر برخورداري از آن جزو تكاليف تمامي كشورهاست.
وي با اشاره به اينكه منابع موجود در بيشتر كشورها براي تحقق اهداف نظام سلامت كافي نيست، گفت: بايد در نظر داشته باشيم كه با استفاده از منابع دولتي و خصوصي اين نگراني را برطرف كنيم تا بتوانيم تا سال 1404 به سطحي از سلامت برسيم كه مردم از عادلانه ترين و توسعه يافته ترين نظام سلامت برخوردار شوند.
محصولي در ادامه درباره اهداف اجراي طرح پزشك خانواده ابراز داشت: مهمترين اهداف طرح پزشك خانواده شامل ارتقاي سطح سلامت جمعيت تحت پوشش كشور، دسترسي راحت تر افراد جامعه به امكانات پزشكي، ارائه خدمات مناسب در نظام سلامت، كنترل هزينه هاي درمان و افزايش كيفيت خدمات مي شود.
وي تصريح كرد: از مهمترين مشكلاتي كه بر سر راه طرح پزشك خانواده ديده مي شود مي توان به مسايلي همچون افزايش روزافزون انتظارات بيماران درخصوص كيفيت خدمات پزشكي، افزايش هزينه هاي بهداشتي، بروز بيماريهاي جديد، افزايش سن و سالمندي جمعيت كشور، ورود فناوريهاي جديد و وجود رقابت در نظام سلامت اشاره كرد.
وزير رفاه، مهمترين مشكل نظام سلامت در ارتقاي شاخصهاي بهداشتي را بي عدالتي در دسترسي مردم به خدمات يكسان سلامت دانست و گفت: دسترسي آسان تمام افراد جامعه به خدمات سلامتي از مواردي است كه در قانون كشور بر آن تأكيد شده است ولي متأسفانه در عمل محقق نشده است و دستيابي به جايگاه اول سلامت در منطقه نيازمند طراحي جديد سيستمي در ارايه خدمات سلامتي است به طوري كه مسؤولان نظام سلامت بتوانند پاسخگوي نيازهاي اساسي مردم باشند.
محصولي ادامه داد: با توجه به برقراري نظام ارجاع افراد خانواده مي توانند به راحتي به پزشك خود دسترسي داشته و خدمات بهداشتي درماني را در سطح اول دريافت كنند و در صورت نياز به مراجع تخصصي ارجاع داده مي شوند.
وي درباره مهمترين مزاياي اجراي طرح پزشك خانواده گفت: از جمله اهداف والاي اين طرح اين است كه پزشك به جاي انتظار براي حضور بيمار خود به آنها مراجعه كرده و مي تواند به بيماريابي و پيشگيري از بروز بيماريهاي مختلف بپردازد و به همين خاطر تحقق اين طرح موجب افزايش سطح سلامت و راهكارهاي عملي در نظام سلامت است.
وزير رفاه خاطرنشان كرد: اجرايي شدن طرح پزشك خانواده براي افراد مختلف مزاياي خاصي دارد بطوري كه از جمله فوايد آن براي سياستگذاران ضمانت اجرايي سياستهاي مصوب، پوشش آحاد مردم جامعه، تهيه پرونده الكترونيك سلامت است. همچنين براي ارائه كنندگان خدمات سلامتي نيز مي تواند فوايدي همچون علمي شدن نظام طبابت، افزايش اشتغال و درآمد، افزايش نقش پزشكان خانواده به عنوان دروازه بان سلامت و ارتقاي جايگاه پزشك عمومي و طب عمومي در برداشته باشد.
وي ابراز داشت: طرح پزشك خانواده براي بيمه ها نيز مي تواند كمك كند تا هزينه ها قابل پيش بيني و هدايت شود، بيمه درمان به عنوان يك منبع معتبر محقق شود و بيمه درمان جاي خود را به بيمه سلامت دهد.
محصولي اضافه كرد: كاهش اتلاف وقت و هزينه درمان و صرف وقت بيشتر براي ويزيت بيماران از جمله فوايد اين طرح براي بيماران است و با اجرايي شدن اين طرح تعرفه هاي چندگانه حذف و بيماران راحت تر خدمات درماني را دريافت مي كنند.
وي گفت: دگرگوني در نظام سلامت تنها با همكاري نهادهايي همچون وزارت بهداشت، وزارت رفاه، مجلس شوراي اسلامي و سازمانهاي بيمه گر ميسر و امكانپذير خواهد شد.

طرح پزشك خانواده در آينده با كمبود پزشك مواجه خواهد شد

معاون بهداشتي وزارت بهداشت از كمبود پزشك به عنوان يكي از مشكلات طرح پزشك خانواده در آينده خبر داد و گفت: دسترسي عادلانه مردم به سلامت مهمترين هدف اين طرح است كه با ايجاد تمهيدات لازم در آينده نزديك در سراسر كشور محقق مي شود.
دكتر عليرضا مصداقي نيا توسعه شبكه بهداشت و درمان كشور را مورد اشاره قرار داد وافزود: از 26 سال پيش كه شبكه بهداشت و درمان( phc) در كشور آغاز به كار كرد تاكنون اميد به زندگي در كشور از 55 سال به 73 سال افزايش يافته و مرگ و مير مادران از 200 نفر در هزار به 24 نفر و مرگ و مير كودكان از 120 نفر در هزار به كمتر از 21 نفر در هزار نفر رسيده است.
مصداقي نيا با تأكيد بر پوشش جمعيت شهري علاوه بر جمعيت روستايي تحت اين شبكه، اظهار داشت: تغييرات اساسي در شيوه زندگي شهري منجر به گسترش بيماريهاي غيرواگير و كم تحركي افراد شده است كه بايد با اجراي پزشك خانواده و تحت شبكه بهداشت و درمان اين معضلات را برطرف كرد.
وي با ذكر اين نكته كه مواد 89 و 90 و 96 برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه اشاره به اجراي پزشك خانواده و بيمه روستايي دارد، افزود: خوشبختانه امسال دستورالعمل اجرايي طرح پزشك خانواده با همكاري وزارت بهداشت، وزارت رفاه و شركتهاي بيمه تدوين شد كه اقدام مناسبي در جهت اجراي هر چه بهتر اين طرح بود.
معاون بهداشتي وزارت بهداشت، مشكلات آينده اين طرح را كمبود پزشك اعلام كرد و گفت: اميدواريم اين طرح در سال 90 در شهرهاي زير 100 هزار نفر اجرايي شود و اگر قرار است متناسب با اين شهرها تغييراتي در دستورالعملها انجام شود از همين الان به فكر آن باشيم تا در جريان اجراي طرح به مشكل بر نخوريم.
نظرات بینندگان