arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۲

موسویان: تاکید آمریکا بر گزینه «غنی‌سازی صفر» مذاکرات را به شکست می‌کشاند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکره‌کننده سابق ایران در گزارشی در روزنامه «فایننشال تایمز» با اشاره به اینکه توافق ژنو وقتی حاصل شد که رویکرد واشنگتن واقع‌گرایانه‌تر شد، نوشت: اصرار آمریکائی‌ها بر گزینه غنی‌سازی صفر مذاکرات را با شکست مواجه می‌کند.

سیدحسین موسویان دیپلمات سابق ایران در گزارشی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: در دیدار روز سه شنبه در وین مذاکره کنندگان ایران و 6 قدرت جهانی چانه زنی‌های خود را برای توافق جامع هسته‌ای که در آن حق ایران برای استفاده از تکنولوژی هسته‌ای و رفع تدریجی تحریم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد آغاز می‌کنند.

در توافق تاریخی ژنو که زمینه ساز روند فعلی مذاکرات نیز است هر 2 طرف موافقت کردند که برنامه هسته‌ای ایران به همان شیوه‌ای خواهد شد که هر دولت عضو NPT بدون سلاح هسته‌ای از آن برخوردار است. با این وجود وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی در جلسه‌ای در کنگره گفته بود که ایران نیازی با رآکتور آب سنگین اراک یا تاسیسات غنی سازی فردو ندارد. او اضافه کرد که ایران باید سانتریفیوژهایش را رها کند.

همه اینها تعهداتی فراتر از NPT هستند.

موسویان در ادامه نوشته است؛ تاکید آمریکائی‌ها روی گزینه «غنی سازی صفر» یکی از دلایل شکست مذاکرات گذشته بود. توافق نوامبر گذشته فقط به این دلیل حاصل شد که آمریکا قبول کرد که واقع گرایانه تر رفتار کند. توافق جامع باید برای هر دو طرف چیزهایی داشته باشد. تعهداتی که فراتر از NPT باشد به زمان بیشتری برای اعتماد سازی نیاز دارد. اما نباید انتظار داشت که ایران برای همیشه با آن موافقت کند.snews
منبع: فارس
نظرات بینندگان