arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۲

نگاه اعتماد به تحرک سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در سر خط اصلی صفحه نخست روزنامه اعتماد در روز شنبه « تحرک سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان » برجسته شده و در ادامه آن تحرکات برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .

در این مطلب می خوانیم: دو جریان عمده سیاسی کشور ، آخر هفته را با پیام خاتمی و سخنرانی باهنر، به نشست و مشورت گذراندند.

هر دو صف کشیده اند. خبری از رخوت های بعد از انتخابات نیست.

برای سیاست صف کشیده اند و در دومینوی انتخابات ریاست جمهوری تا انتخابات مجلس جلو می روند.

دو جریان سیاسی کشور از امروز می کوشند برای انتخابات دیگری که سرنوشت ساز است. اصولگرایان به رسم هر ساله دور هم جمع شدند اما اصلاح طلبان بعد از چند سال برای نخستین بار چنین مجالی یافتند.

هر دو جریان کتمان نمی کنند که هدف، انتخابات مجلس آینده است.

اصولگراها روحانی را اصلاح طلب ندانستند. از احمدی نژاد و دولتش به عنوان «عامل شکست» یاد کردند و در مورد مشکلاتی که دولتی ها با آن روبه رو هستند انصاف به خرج دادند.

اصلاح طلبان اما روز گذشته کنگره یکی از احزابی را برگزار کردند که سال گذشته مجالی برای برگزاری اش نیافته بود.

کنگره سال گذشته با دخالت نیروهای امنیتی ناتمام ماند اما امروز فضا تغییر کرده است، این بار کنگره را برگزار کردند، سید محمد خاتمی برایشان پیام داد و برگزاری این نشست را نویدی برای باز شدن فضا دانست.

اصولگرایان و اصلاح طلبان روزهای پرکاری پیش رو دارند. گروه اول نشست برگزار می کنند تا شاید مقابل رقیب تازه بازگشته به عرصه سیاسی کشور به وحدت برسند و گروه دیگر کنار یکدیگر می آیند تا اجماع تاریخی دیگری مثل انتخابات ریاست جمهوری 92 را تکرار کنند.

کار برای اصولگرایان سخت تر از اصلاح طلبان است و این را خود تایید می کنند، دور هم جمع شدند تا اشتباهات را یادآوری کرده و طرحی نو دراندازند.

اصلاح طلبان اما باید نسبت خود را با دولت روحانی و رای شان را روشن کنند. آنها در کنار لزوم توجه به احزاب، از روحانی خواستند تا قانونی که در مجلس پنجم تصویب شده بود و احراز صلاحیت ها را از شورای نگهبان می گیرد، اجرایی کند.

خواسته ها و نگرانی های دو جریان سیاسی کشور یکسان نبود اما هر دو دغدغه داشتند. اصولگرایان امید به عدم تکرار شکست و اصلاح طلبان امید به تکرار پیروزی.

این درحالی است که روز گذشته سید محمد خاتمی دربخشی از پیام خود به کنگره حزب اراده ملت اظهار داشته است: برگزاری کنگره (نشست) سراسری «حزب اراده ملت» رخدادی است مبارک که طی دورانی رکود در فعالیت های احزاب و موانع حضور فعال تشکل های سیاسی و صنفی در عرصه عمومی می تواند نوید بخش دورانی تازه و فضایی متفاوت نسبت به آنچه در سال های گذشته وجود داشت باشد: با این امید که دولت تدبیر وامید درگذر جامعه از فضایی بسته وناسالم به فضای سیاسی آزاد و زمینه ساز رقابت های قانونی، سیاسی و صنفی، همان گونه که در شعار ها و رویکردهای دوران انتخابات اعلام شد نقش موثر داشته باشد و موانع از سر راه همه حزب ها و گروه ها و تشکل هایی که در چارچوب قانون عزم اعتلای کشور و تقویت آرمان های انقلاب را دارند، برداشته شود و دیگر دستگاه های مسوول نیز در این جهت موید دولت محترم باشند.
نظرات بینندگان