arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۲

عراقچی: اظهارات شرمن اعتراف مجدد آمریکا به ادامه داشتن حق غنی‌سازی ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر امور خارجه گفت: آنچه خانم شرمن گفته، اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی سازی ایران، ابعاد و اندازه های آن بخشی از راه حل جامع نیز خواهد بود.

 سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در حاشیه بیست‌وچهارمین اجلاس اکو در تهران در جمع خبرنگاران درباره اظهارات وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه پس از توافق نهایی با ایران،  ایران می تواند غنی سازی محدودی داشته باشد، گفت: طبق توافق ژنو ایران به غنی سازی خود در گام اول ادامه می دهد و در گام نهایی و برنامه جامع نیز یک غنی سازی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این چیزی است که آمریکایی ها و اخیرا خانم شرمن نیز بر آن صحه گذاشته و تاکید کردند که یک برنامه جامع غنی‌سازی برای ایران وجود خواهد داشت و این اعترافی است بر حق غنی سازی و ادامه غنی‌سازی در ایران و کنار گذاشته شدن غنی‌سازی صفر.

عراقچی ادامه داد: بر اساس توافقی که در گذشته انجام دادیم در طول یک دوره زمانی راه حل جامع، ابعاد برنامه غنی‌سازی و چارچوب‌ها و اندازه های آن و نظارت هایی که باید بر آن صورت بگیرد تا از صلح آمیز بودن آن اطمینان حاصل شود، مورد توافق خواهد بود. بنابراین یکی از موضوعات در مذاکرات آتی، این است که در خصوص ابعاد و برنامه های غنی‌سازی ایران منطبق بر نیازهای ایران تصمیم گیری شود و توافق حاصل شود و سپس نظارت هایی که صلح آمیز بودن آن را تضمین کند، برقرار کنیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما به طور اصولی از نظارت ابایی نداریم؛ چراکه از صلح آمیز بودن برنامه خود مطمئن هستیم. بنابراین آنچه خانم شرمن گفته اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی سازی ایران، ابعاد و اندازه های آن جزء راه حل جامع نیز خواهد بود.

وی گفت: خانم اشتن به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا و به عنوان وزیر خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اسفند به تهران سفر می‌کند.

عراقچی همچنین درباره مذاکرات کارشناسی بیان کرد: مذاکرات کارشناسی هفته آینده در حاشیه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان درباره محورهای این مذاکرات بیان کرد: موضوعاتی که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد از جمله بخش غنی سازی، رفع تحریم ها و موضوع صلح آمیز هسته ای موضوعاتی است که در اجلاس کارشناسان بررسی‌های فنی بیشتری درباره آن صورت می گیرد و سپس در جلسه اصلی مذاکرات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که قرار است با کدام کشورها همکاری ها بیشتر شود، اظهار داشت: یکی از موضوعات راه حل جامع که در توافق ژنو نیز ذکر شده است و در راه حل جامع وجود خواهد داشت و در مذاکرات اخیر روی آن بحث کردیم، همکاری های صلح‌آمیز بین المللی هسته ای با ایران است که زمینه های مختلفی را در بر می گیرد و در خصوص این زمینه ها گفتگوهای مختلفی را خواهیم داشت. از تاسیس نیروگاه‌های هسته ای تا رآکتورهای تحقیقاتی تا پزشکی و کشاورزی هسته ای و همه مواردی که در چارچوب صلح‌آمیز هسته ای وجود دارد و بنا بر این است که یکسری همکاری ها را کشورهای ۱+۵ و جامعه بین الملل با ایران در چارچوب راه حل جامع داشته باشند.

عراقچی بار دیگر درباره سفر کاترین اشتون به تهران در پاسخ به سوالی تاکید کرد که اشتون به عنوان هماهنگ کننده ۱+۵ به ایران سفر نمی کند. طبعا موضوع هسته ای که از موضوعات دستور کار سفر کاترین اشتون به ایران است، ولی ایشان به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی به تهران سفر می کند و در حقیقت با عنوان وزیر خارجه اتحادیه اروپا به ایران می آید و نماینده کشورهای اروپایی است. سفر مهمی است و ما موضوعات مختلفی را در این سفر با ایشان مطرح خواهیم کرد و قطعا یکی از آنها موضوع هسته ای خواهد بود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره مذاکرات اخیر ایرانو ۱+۵ در وین بیان کرد: این مذاکرات طبعا گام اول از یک دور جدید مذاکرات بود. در گام اول طبیعی است که طرفین به دنبال چارچوب ها و برنامه کاری هستند و دستور کار مذاکرات. می توانم بگویم که در همین مقدار ما توانستیم پیشرفتی داشته باشیم از این جهت که چارچوبی برای مذاکرات تعیین کنیم. چارچوب همان توافق ژنو است ما بر این اصرار کردیم و نه چیزی بیشتر از توافق ژنو در مذاکرات آینده مورد توجه خواهد بود و نه کمتر از آن.

وی گفت: روی برنامه کاری در این مذاکرات توافق کردیم. برنامه ملاقات های آینده که صورت خواهد گرفت را تنظیم کردیم و امیدوار هستیم هر دو طرف قبل از تاریخ ۲۰ جولای که تیر ماه سال آینده است که پایان شش ماه توافق ژنو است، بتوانیم به راه حل جامع برسیم. این یک امیدی است که دو طرف دارند ولی مسلما با توجه به سختی کار و با توجه به فضا و بدبینی هایی که وجود دارد، میزان دستیابی به این هدف بحث دیگری است.

عراقچی افزود: همینطور در این مذاکرات در خصوص موضوعاتی که باید در آینده مورد توجه قرار بگیرد، مذاکرات و بحث هایی صورت گرفت و فکر می کنیم برای گام اول حداقل فعلا خوب بود که چارچوبی را برای مذاکرات تعیین می کردیم، ولی مهم خود مذاکرات است و اینکه چگونه در مذاکرات به توافق نزدیک شویم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در این باره که دستگاه دیپلماسی درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی را انجام می دهد و چه راهکاری برای ارتباط با قطب های اقتصادی جهان خواهد داشت، بیان کرد: البته این امر نیاز به بررسی های خیلی بیشتری دارد، ولی طبعا قطعی است که در بحث اقتصاد مقاومتی یک تعامل سازنده و عادلانه با بقیه کشورها که تضمین‌کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد، داشته باشیم و وابستگی ایران را به نفت کاهش دهد از طریق ایجاد تبادلات اقتصادی در حوزه های مختلف و وابستگی به بعضی کشورهای خاص را کاهش دهد، امکان تاثیرگذاری اقتصاد ایران را به حداقل برساند و در مجموع با توجه به ظرفیت های اقتصادی که کشور دارد فکر می کنم این موضوع در حوزه سیاست خارجی قرار می گیرد و فرمایش مقام معظم رهبری، فرمایش کاملا دقیق و درستی است. ما حتما باید به کشورهای دیگر برسانیم که هیچ قدرتی امکان این را ندارد که بتواند با ابزارهای اقتصادی بر ما تاثیر بگذارد. این هدف اقتصاد مقاومتی است و وزارت امور خارجه هر چه در توان داشته باشد برای این هدف انجام خواهد داد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان