arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

ولایتی:خطر تجزیه در اوکراین وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رویدادهای اخیر کشور اوکراین تصریح کرد: خطر تجزیه در کشور وجود دارد .
 
علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نشست دوجانبه امروز (دوشنبه) خود با یوشیجی نوگامی رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی ژاپن، اظهار داشت: یک یادداشت تفاهم برای همکاری بین دو کشور امضاء شده است که من نیز از این امر استقبال می‌کنم که امیدوارم که همکاری و تبادل نظر بین دو کشور در جهت منافع ایران و ژاپن تداوم یابد.

وی تصریح کرد: از ملاقات با هیأت ژاپنی خرسندم و امیدوارم مذاکرات مثبت و سازنده‌ای داشته باشیم.

همچنین در این دیدار یوشیجی نوگامی رئیس مؤسسه مطالعات بین‌الملی ژاپن با ابراز خرسندی از حضور در تهران، گفت: یک دهه پیش ارتباط مؤسسه ما با کشور ایران شروع شد. اما متأسفانه مدتی وقفه در این امر به وجود آمد و هم‌اکنون با روی کار آمدن دولت جدید در ایران این امکان فراهم شده تا تبادل نظر بین دو طرف و نیز گفت‌وگوهای سازنده از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: با شروع مجدد فرآیند گفت‌وگوها، مباحث مفیدی درباره شرق آسیا و مسائل هسته‌ای بین دو طرف طی روز گذشته و امروز با طرف ایرانی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت سیاسی در ژاپن هم‌اکنون بسیار مبهم است، تصریح کرد: ظرف چند سال گذشته پنج نخست‌وزیر در ژاپن روی کار آمده‌اند. هم‌اکنون دورنمای سیاسی شرق آسیا چندان آرام نیست ما به لحاظ سیاسی در وضعیت دشواری قرار داریم یکی از دلایل این بی‌ثباتی ظهور چین است. اقتصاد چین در حال گسترش بوده و به موازات آن هزینه‌های این کشور نیز افزایش یافته است.

ولایتی با بیان اینکه آمریکا مایل به ترک منطقه خاورمیانه نیست، افزود: این منطقه از لحاظ ژئوپلتیک بسیار مهم است. از 3 سال پیش بحران در این منطقه آغاز شده است و به مرحله‌ای رسیده است که در منطقه سوریه جریان به سود دولت و حامیان وی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایران از ابتدا در مسئله سوریه بر راهکار سیاسی تأکید داشته است و معتقد است ورود اسلحه از خارج به سوریه و کشتار مردم بیگناه محکوم است. همچنین مذاکره و گفت‌وگو تنها راه‌حل است.

ولایتی همچنین با اشاره به رویدادهای اخیر کشور اوکراین تصریح کرد: در اوکراین خطر تجزیه وجود دارد و همچنین امنیت منطقه قفقاز و مرزهای آن بسیار مهم است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان