arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

آیت الله هاشمی: آمریکایی‌ها نباید به بی‌اعتمادی بیشتر دامن بزنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط و همکاری‌ها با تمام کشورها بر اساس اصل احترام و منافع متقابل ملت‌ها تأکید کرد.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار با «دیدیه ریندرز» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک و هیأت همراه، از تروریسم و اقدامات گروه‌های افراطی و تندرو به عنوان عمده‌ترین موانع توسعه روابط کشورها نام برد و گفت: بدون تردید، اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای غیرمنطقی غرب بویژه آمریکایی‌ها در حمایت و تجهیز افراطیون نوظهور طالبان و القاعده و حامیان آنها شکل گرفت که امروز تأثیرات منفی و غیرقابل انکار این حمایت‌ها را در تمام نقاط جهان از جمله سوریه که افراد مسلح خارجی بیشماری در آن حضور دارند، مشاهده می‌کنیم.

وی ادعاهای ضد و نقیض آمریکایی‌ها در مورد اطمینان بیشتر از اعتمادسازی در ماهیت برنامه‌های هسته‌ای تهران را نوعی بهانه‌جویی تکراری دانست و گفت: امروز بازرسان قانونی آژانس هسته‌ای حضوری و از طریق دوربین‌ها بطور شبانه‌روزی، راستی‌آزمایی ایران را مستقیم مشاهده می‌کنند.



آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه "آمریکایی‌ها نباید به بی‌اعتمادی بیشتر دامن بزنند"، تأکید کرد: فتوای رهبری معظم انقلاب در مورد حرام بودن تولید سلاح هسته‌ای نیز کاملاً واضح بوده و دولت آمادگی کامل دارد تا به تمام سئوالات در چارچوب مقررات آژانس پاسخ دهد؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها صادق و واقع‌بین باشند دستیابی به یک توافق همه‌جانبه و موفقیت‌آمیز در یک دوره کوتاه‌مدت قابل حصول خواهد بود.

وی در پاسخ به علل اختلاف بین مذاهب اسلامی، گفت: اینگونه اختلافات معمولاً ریشه در تاریخ تمام ادیان داشته و نمونه‌های بارز آن را در جنگ‌های صلیبی 250 ساله، اختلاف‌نظر یهودیان و نیز در ایرلند و نسل‌کشی در بوسنی را شاهد بودیم که در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، پاکستان و سومالی نیز هزینه‌های غیرقابل جبرانی را تحمیل کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مسلمانان آگاه، بر پایه آموزه‌های دینی خود عمیقاً مخالف تفرقه و درگیری‌های مذهبی بوده و هستند و افراطیون نیز بقای خود را در تشدید این اختلافات می‌دانند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت موجود در سوریه اظهار کرد: در حال حاضر با حضور وسیع‌ تروریسم شاهد متلاشی شدن ارکان خانواده‌ها، انباشته شدن مجروحان در بیمارستان‌ها و بیش از هشت میلیون آواره نیازمند به مواد غذایی، بهداشتی و درمانی در این کشور هستیم که نخستین هدف هر مذاکره‌ای، باید توقف کشتار و خونریزی مردم بی‌گناه از سوی همه طرف‌های درگیر باشد و در نهایت باید حاکمیت سوریه بر مبنای اراده مردم باشد.

وی همچنین با تشریح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و روند انتخابات در جمهوری اسلامی ایران که مورد سئوال وزیر امور خارجه و هیأت همراه قرار گرفته بود، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی انتخاب افراد در سطوح مختلف از جمله ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، خبرگان رهبری بطور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و رهبری هم با رأی خبرگان انتخاب می‌شوند که اقلیت‌های دینی نیز فعالانه در همه بخش‌ها و انتخابات مجلس حضور مستمر دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما پس از انقلاب اسلامی حتی در دوران جنگ تحمیلی با تعطیلی مجلس یا دولت روبرو نبودیم ولی در یک دوره شاهد بلاتکلیفی دولت بلژیک و همچنین برخی کشورهای اروپایی دیگر در قلب اروپا و نیز در لبنان هستیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان با تأکید بر اینکه "سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران همواره حفظ روابط دوستانه با تمامی کشورهاست"، آمادگی کشورمان را در کمک به حل مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اعلام کرد و گفت: ما خواهان دستیابی به توافق جامع و نهایی همه کشورها برای برقراری آرامش و صلح در جهان هستیم.

در ادامه این دیدار، دیدیه ریندرز وزیر خارجه بلژیک هم با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران که بطور سازنده و با هدف اعتمادسازی در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 شرکت کرده است، حضور هیأت بلندپایه کشور بلژیک در تهران را نشان‌دهنده نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه دانست.

معاون نخست‌وزیر بلژیک با ابراز تأسف از دعوت نشدن ایران به گفت‌وگوهای ژنو 2 و تأکید بر استقبال از حضور همه طرف‌های فعال در گفت‌وگوهای ژنو، گفت: ما معتقدیم حضور ایران در این مذاکرات به یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه کمک بیشتری می‌کرد و اکنون نیز امیدواریم بتوانیم از امکانات و نظرات شما در این مورد بیشتر استفاده کنیم.

وی با قدردانی از توضیحات مبسوط آیت‌الله هاشمی در بخش وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و صراحت بیان وی درباره مسائل داخلی و منطقه‌ای، ضمن دعوت از وی برای سفر به بلژیک، گفت: ما آماده‌ایم تا از فرصت حاصله در شرایط جدید برای نزدیک کردن راه‌های تعامل و همکاری در ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و فنی گام‌های عملی برداشته و روابط دو کشور را استحکام بیشتری بخشیم.

نظرات بینندگان