arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۲

محسنی اژه ای: بازدارندگی برگزاری علنی دادگاه‌ها بیشتر از مجازات‌ است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی قوه قضاییه گفت: نقش قوه قضاییه در بخش پیشگیری از وقوع جرم با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران درباره نقش قوه قضاییه در زمینه اقتصاد مقاومتی، گفت: ان‌شاءلله که اقتصاد مقاومتی در کشور ما عملیاتی شود و تنها به شعار اکتفا نکنیم.

وی افزود: قوه قضاییه در رابطه با فساد و موانعی که بر سر راه بخش خصوصی وجود دارد بسیار نقش مهمی دارد و باید موانع را بررسی کند. همچنین قوه قضاییه باید مواردی که بر اساس آن جرم در جامعه اتفاق می‌افتد را آسیب شناسی کند و باید بداند چه زمینه‌هایی باعث فساد در جامعه می‌شود و ما همه این موارد را بررسی می‌کنیم و در اختیار دولت قرار می‌دهیم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: دادستان کل کشور عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی است و ما باید در این زمینه نقش‌مان را عملی کنیم، البته سازمان بازرسی هم در این زمینه به عنوان ناظر، وظایفی را بر عهده دارد.

وی افزود: دادستان کل کشور همچنین عضو شورای پول و اعتبار و عضو شورای عالی بورس است و باید بتواند نقش خود را در این زمینه عملی کند که بحمدالله نقش‌مان را در این زمینه انجام دادیم. به کمک دوستانمان و سازمان‌هایی همچون سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و دیگر سازمان‌ها وظایف خود را انجام می‌دهیم و اگر احیانا آیین‌نامه‌ای برخلاف قانون است آن را از طریق دیوان عدالت ابطال می‌کنیم. همه این موارد می‌تواند اقتصاد مقاومتی در کشور را توسعه دهد.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره طرح علنی شدن دادگاه‌ها گفت: این طرح باید دنبال شود، اما در دستور کار ما نیست.

دادستان کل کشور گفت: بسیاری از موانع کنونی به دست افراد مختلفی در سازمان‌های گوناگون انجام می‌شود که این موضوع باعث نارضایتی در جامعه و ایجاد فساد می‌شود. یکی از مواردی که باید آن را دنبال کنیم این است که افرادی که دارای فساد اقتصادی هستند و کسانی که در دستگاه‌های حکومتی خیانت می‌کنند را شناسایی کرده و آنها باید مهر خیانت بخورند.

وی گفت: علنی بودن دادگاه‌ها بازدارندگی بیشتری از مجازات‌ها دارد. اگر خبرنگار در دادگاه علنی بنشیند ولی حق انتشار نداشته باشد این چه دادگاه علنی است!

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه سازمان بازرسی باید بتواند کسانی را که در جامعه سنگ‌اندازی می‌کنند شناسایی کند، ادامه داد: ما مدیران خدوم و زحمت‌کش در جامعه داریم و فردی که زحمت‌کش و خادم است باید از کار سازمان بازرسی استقبال کند و از آن نترسد، بلکه فرد خائن باید بترسد.

وی گفت: البته بخشی از کار ما مربوط به رفتارمان است. بسیار مهم است که ما چگونه وارد سازمان می‌شویم و چگونه برخورد و‌آسیب‌شناسی می‌کنیم و چگونه جلوی جریان خلاف را می‌گیریم. در واقع رفتار ما با مدیران و مردم بسیار مهم است و این موارد از مسائلی است که ما به آن توجه نمی‌کنیم. باید با فرد خائن در دستگاه‌ها به گونه‌ای برخورد کنیم که برای دیگران عبرت شود و کسانی که سالم هستند باید اطمینان کامل داشته باشند و دست‌شان نلرزد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: مردم به شما گزارشاتی می‌دهند همچنین مراجع رسمی مانند وزارت اطلاعات و دولت به شما در سازمان بازرسی گزارش می‌دهد و امکان دارد شما تمامی مسائل را نتوانید پاسخ دهید طبیعی است ما در این شرایط به طور خاص باید کارها را اولویت بندی کنیم و برنامه داشته باشیم البته اولویت‌بندی‌مان باید با شرایط کشور،‌ اقتصاد مقاومتی و ایجاد رضایت مندی مردم باشد.

سخنگوی قوه قضاییه از پاسخ به دیگر سئوالات خبرنگاران به دلیل برگزاری نشست خبری در روز دوشنبه خودداری کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان