arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲

فارغ‌التحصیلان ایرانی چه کشورهایی بیشترین درخواست ارزشیابی مدرک را دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیرعلوم و رییس سازمان امور دانشجویان در نشست توسعه دیپلماسی علمی و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها، مراکزعلمی وتحقیقاتی گفت: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشوربه عنوان سفیران ایران اسلامی محسوب می شوند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در این نشست تبادل دانشجو برای توسعه و گسترش روابط دیپلماتیک کشورها را مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر حدود 400 دانشجوی بورسیه در حوزه وزارت علوم و حدود 40 دانشجوی بورسیه در حوزه وزارت بهداشت، مشغول تحصیل می باشند.

وی گفت: در بخش اعزام دانشجویان با هزینه شخصی با کمک های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و استفاده آنان از ارزهای نرخ آزاد حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفررا دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری تشکیل می دهند.

دکترصدیقی افزود: با دریافت مشخصات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج ازکشور برنامه ریزی هایی لازم جهت استفاده از توانمندی های آنان به منظور همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می شود.

رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به نقش رایزنان و سرپرستان دانشجویان ایرانی خارج از کشور و ضرورت فعالیت های بیشتر آنها گفت:جمهوری اسلامی ایران، در هریک از کشورهای روسیه، هند،بلاروس، کانادا، انگلستان، فرانسه،مالزی و استرالیا یک رایزن علمی دارد که به حل و فصل مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل در خارج از کشور می پردازند.

صدیقی مهمترین وظیفه و ماموریت بخش دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان را گسترش روابط علمی و فرهنگی ، معرفی اندیشه های ایرانی و اسلامی ، گسترش زبان و ادبیات فارسی ، تقویت بنیه علمی کشورهای اسلامی ، فراهم آوردن زمینه های تحصیل جوانان و کمک به رشد وتوسعه آن کشورها از طریق ادامه تحصیل در ایران دانست.

وی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه می بایستی حدود 25 هزار نفردانشجوی غیر ایرانی جذب کنیم که از این تعداد 2000 نفر بورسیه و سالیانه 3000 هزار نفرنیز دانشجوی غیر بورسیه هستند .

صدیقی به تفاهم نامه های همکاری دانشگاه های کشورمان با کشورهای عراق ،افغانستان، تاجیکستان و سوریه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: در مجموع همکاری بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جذب دانشجویان غیر ایرانی مطلوب بوده است.

رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تحصیل جوانان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور گفت: دانشگاه های دنیا در پنج گروه ممتاز، خوب، متوسط ، ضعیف و بسیار ضعیف ارزشیابی شده اند که اعتبار سنجی دانشگاه های خارج از کشور از این طریق صورت می گیرد.

وی در خاتمه گفت: روند مراجعه دانشجویان ایرانی برای ارزشیابی مدارک تحصیلی شان در سال 1389 بیشتر به دانش آموختگان کشور های هند، مالزی ،انگلستان و در سال 1390 به دانش آموختگان کشورهای مالزی، هند، انگلستان و در سال 1391کشور مالزی بوده است.

اولویت وزارت علوم در فعالیت‌های فرهنگی، کشورهای اسلامی و همسایه است

دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نقش فعالیت های فرهنگی و بین المللی دانشگاه ها و مراکز علمی کشورمان با کشورهای جهان به عنوان یک عامل بسیار مهم در توسعه دیپلماسی علمی یاد کرد.

وی اظهار داشت : فعالیت فرهنگی فعالیتی است که موجبات تغییر نگرش را در افراد به وجود می آورد و تقویت خود باوری علمی ،اجتماعی ، ملی ونهادینه سازی رفتار های جدید یک کار فرهنگی است وتبلیغات سطحی نمی تواند در این حوزه کافی باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: مخاطبان ما تنها دانشجویان نیستند بلکه اعضای هیات علمی و کارکنان را هم شامل می شود .

دکتر هاشمی در ادامه گفت: یکی از فعالیت های فرهنگی ، حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در محیط های علمی خارج از کشور و تبادل دانشجو واستاد بین کشور ما و با دانشگاههای خارجی است که باعث تقویت خودباوری می شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما فرهنگ علم آموزی و استقبال از دانشمندان فرهنگ غالب است و وظیفه معاونت فرهنگی واجتماعی وزارت علوم کمک کردن به این امر است، گفت:حضوراعضای هیات علمی و نخبگان ایرانی در عرصه های علمی و دانشگاههای دنیا باعث ارائه تصویر درستی از کشور در خارج از مرزها می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: استادان و دانشجویان ما بهترین سفیران فرهنگی در خارج از کشور به حساب می آیند و در راستای همکاری های علمی بین المللی باید از حضوراستادان ودانشمندان سایر کشورها در دانشگاههای داخل نیز استقبال شود.

وی در خاتمه گفت: باید با تمام انرژی و نیرو از فضاهای مجازی جهت تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی استفاده کنیم.

باید از ظرفیت و تجربیات جهانی برای افزایش کیفیت آموزش عالی حسن استفاده را بکنیم

دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم نیز با اشاره به توسعه کمی صورت گرفته درآموزش عالی در سالهای گذشته گفت : کیفی سازی آموزش عالی از کلیدی ترین برنامه های وزارت علوم است.

وی اظهار داشت : کارآمدی دانش آموختگان برای جذب در بازار کار از جمله نتایج افزایش کیفیت در آموزش عالی است که در این مسیر به روز کردن برنامه های درسی از جمله شیوه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه جذب دانش آموختگان رشته های مختلف تحصیلی مانند کشاورزی و توریسم در بازار کار با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد گفت : با رونق گرفتن اقتصاد کشور امکان فعالیت دانش آموختگان رشته های مختلف بیشتر خواهد شد که تا مهیا شدن این شرایط آموزش عالی کشور با لحاظ کردن کیفیت مسیر خودرا تداوم می بخشد.

وی گفت : باید از ظرفیت و تجربیات جهانی برای افزایش کیفیت آموزش عالی حسن استفاده را بکنیم که در این راستا استفاده از توانمندی های متخصصان ایرانی خارج از کشور اولویت ویژه دارد .

دکتر میلی منفرد گفت : بسیاری از متخصصان ایرانی خارج از کشور علاقمند هستند دانش و تجربیات خودرا در اختیار هموطنان داخل کشور بگذارند که برگزاری سمینارهای علمی و کارگاههای آموزشی و تخصصی کوتاه مدت از جمله این راهکارهاست.

وی با اعلام اینکه استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور از برنامه های وزارت علوم است ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی موثر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و همکاری راهگشای وزارت امورخارجه در این مسیر موفق باشیم.

دیپلماسی علمی، مهمترین ابزار نقش آفرینان در عرصه جهانی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی مهم ترین ابزار نقش آفرینان در صحنه دیپلماسی جهان را علم، فناوری و نوآوری دانست.

دکتر حسین سالار آملی در نشست توسعه دیپلماسی علمی و فناوری دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد با تقدیر از تلاش های وزارت امور خارجه در جهت حفظ منافع ملی کشورمان در عرصه بین المللی اظهار داشت: جامعه علمی، پژوهشی و فناوری، فعالیت های دیپلماسی علم و فناوری را در توسعه و تقویت منافع ملی ارزیابی می کنند.

وی گفت: در طول 35 سال اخیر در تمام زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی پیشرفت داشته ایم ولی پیشرفت اساسی در فعالیتهای علم و فناوری شکل گرفته و مهم ترین نقطه قوت جامعه ما در حال حاضر فعالیتهای علمی، پژوهشی و فناوری است.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه باید از نقاط قوت جامعه علمی و فناوری به نحو مطلوب استفاده و بهره برداری شود تصریح کرد: یک جامعه هوشیار و توانمند باید نقاط قوت خود را تقویت کرده و از آن به عنوان ابرازی توانا بهره برد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پایه های اساسی اقتصاد مقاومتی را علم، دانش، نوآوری و فناوری تشکیل می دهند افزود: از جامعه دیپلماسی کشور درخواست می کنم در عرصه های بین المللی از این ابزارها استفاده کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه در جامعه علمی و فناوری مدلی از پیشرفت به نام نظام ملی نوآوری وجود دارد خاطر نشان کرد: در نظام ملی نوآوری برترین نکته این است که بدانیم نقش آفرینان علم و فناوری، نقش آفرینان سنتی نیستند و نقش آفرینان جدیدی از قبیل وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت ، موسسه ملی استاندارد و سازمان های مردم نهاد (NGO)ها حضور دارند.

وی در خاتمه با اشاره به شکل گیری نظام ملی دیپلماسی علمی در سال های اخیر در دنیا گفت: مهم ترین ابزار کشورها علم، پژوهش، فناوری و نوآوری است که ما هم بایستی با تکیه بر این ابزارها به سوی حفظ و تقویت منافع ملی مان پیش برویم.

نظرات بینندگان