arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۸۹

عادت کردن برخی معترضان به میدان التحریر؛ نمی رویم/ پاکسازي میدان

شماری از تظاهرکنندگان مصری همواره اصرار دارند تا عملی شدن خواسته هایشان در میدان التحریر بمانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شماری از تظاهرکنندگان مصری همواره اصرار دارند تا عملی شدن خواسته هایشان در میدان التحریر بمانند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از العربیه؛ خبرنگار این شبکه در گزارش مستقیم از میدان التحریر قاهره ، گفت اکثر رهبران جوانان در میدان التحریر اصرار دارند که میدان را ترک کنند و برخی همچنان کناره گیری حسنی مبارک از قدرت را جشن می گیرند.

برخی نیز خیابان ها را پاکسازی می کنند و می خواهند اوضاع به حالت عادی بازگردد.

اما شمار کمی از تظاهرکنندگان همواره اصرار دارند تا عملی شدن خواسته هایشان در میدان التحریر بمانند.

آزادی همه بازداشت شدگان از جمله خواسته های این تظاهرکنندگان به شمار می رود.

برخی از این تظاهرکنندگان از اعضای گروه اخوان المسلمین هستند.

برخی از رهبران اخوان المسلمین تاکید کردند که این گروه دستوری برای ماندن در میدان التحریر صادر نکرده است و شماری از تظاهرکنندگانی که اصرار دارند در این میدان بمانند از اعضای این گروه هستند و طبق خواسته خود اصرار دارند در این میدان بمانند.

از سوی دیگر نیروهای ارتش مصر به طور گسترده در میدان التحریر مستقر شدند و به نظر می رسد امشب آخرین شبی است که تظاهرکنندگان در این میدان سپری می کنند.

در این حال ارتش سعی دارد به تظاهرات گسترده پایان دهد و امروز آخرین روز تظاهرات باشد.

بسیاری از گروههای سیاسی به ویژه ائتلاف جوانان بیست و پنجم ژانویه تاکید کرده اند امروز میدان التحریر را ترک خواهند کرد تا اوضاع به حالت عادی بازگردد.

پاکسازی میدان

مردم مصر پس از هیجده روز تظاهرات توانستند رژیم مبارک را سرنگون و سر انجام پس از گذشت سی سال از شر حکومت خودکامه وی خلاص شوند. بسیاری از مردم مصر هنوز نمی توانند باور کنند که توانسته اند به انچه که می خواستند دست یابند اما کسانی که این تحول را باور می کنند اکنون با این پرسش روبرو هستند که تحول بعدی چه خواهد بود.

تظاهر کنندگان در اصل به نیروهای مسلح کشورشان اعتماد دارند نیروهائی که در واقع اداره امور مصر در دست انهاست اما مردم مصر از نظامیان حاکم می خواهند با انتشار بیانیه ای تازه برنامه هائی را که در نظر دارند برای مردم بازگو کنند.

مردم از ارتش انتظار دارند که دولت انتقالی با حضور فن سالاران تشکیل دهد تا انها بتوانند قانون اساسی کشور را اصلاح یا با تشکیل مجلس موسسان زمینه را برای تدوین قانون اساسی جدید مصر اماده کنند. مردم همچنین از ارتش انتظار دارند حالت فوق العاده را که از سی سال پیش در کشور برقرار شده است هر چه زودتر لغو کند چون به عقیده مردم اوضاع در مصر عادی شده است و نیازی به مقررات حالت فوق العاده وجود ندارد. یکی از نشانه های برچیدن شدن مقررات حالت فوق العاده، کاهش زمان مقررات رفت و امد است که از ساعت هشت شب تا شش بامداد به نیمه شب کاهش یافته است. جان لاین گزارشگر بی بی سی در قاهره در گزارشی از میدان تحریر می گوید جشن و پایکوبی در میدان تحریر همچنان ادامه دارد.

مردم مصر پس از سه دهه نخسیتن روز ازادی را تجربه می کنند و از این بابت شگفت زده به نظر می رسند.

برخی از تظاهر کنندگان چادرهای خود را جمع اوری و برای ترک میدان اماده می شوند اما عده ای نیز قصد دارند که در میدان باقی بمانند.

یک جوان تظاهر کننده می گوید قصد ندارد میدان تحریر را ترک کند چون می خواهد همه خواسته های مردم براورده شود.

یک جوان دیگر می گوید می خواهیم در کنار نظامیان و دست در دست انها باقی بمانیم تا به همه اهداف خود دست پیدا کنیم. افزون بر جشن و سروری که میدان تحریر را فراگرفته است صحنه های دیدنی دیگری را در این میدان می توان مشاهده کرد که پاکسازی میدان از زباله های انباشته شده در خلال هیجده روز گذشته از جمله انهاست.

مردم داوطلبانه به پاکسازی میدان پرداخته و کامیون های زباله بر یکی پس از دیگری وارد میدان شده و زباله ها را بارگیری می کنند.

پاکسازی میدان تحریر نشانی نمادین از تملک دوباره کشور از سوی مردم مصر دارد.

مردم مصر می خواهند هر چه زودتر زندگی عادی خود را از سر بگیرند اما بازگشت شرایط عادی به مصر به زمان نیاز دارد.

تانک ها همچنان در خیابان ها مستقر هستند و از ساختمان های مهم شهر حفاظت می کنند.

اکنون ارتش مصر زمام امور را در دست دارد اما معلوم نیست که این زمامداری چه وضعی دارد و ایا انها همه اعضای کابینه غیر نظامی را برکنار کرده اند یا خیر. مردم مصر در واقع نمی دانند که ایا می توانند به ارتش برای هدایت کشور به سمت دمکراسی اعتماد کنند یا خیر.

مردم مصر اکنون سرگرم شادمانی هستند اما جناح مخالف منتظر است تا گامی ملموس و سریع از سوی ارتش برداشته شود تا معلوم شود که مصر از یک دیکتاتوری به دیکتاتوری دیگر گرفتار نشده است.
نظرات بینندگان