arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۲

آیت الله مکارم شیرازی: شیعه ستیزی به دلایل سیاسی به حد اعلا رسیده/ با هزینه کردن برای رسانه ها می توان جلوی هزینه نظامی را گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله مکارم شیرازی، جایگاه و اهمیت رسانه ها را به دلیل گسترش شیعه ستیزی، افزایش گرایش دنیا به معنویات، اقدامات تکفیری ها و وهابی ها برای خدشه دار کردن چهره اسلام و وجود گروه های تندرو بیش از گذشته دانست و تاکید کرد: در این شرایط بسیار حساس همه باید با همکاری یکدیگر شیعه را آنچنان که هست معرفی کنیم.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعه در دیدار مدیران و اعضای پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا)، استفاده از آخرین تکنولوژی دنیا در مسایل رسانه ای را به چند دلیل ضروری دانست و اظهار کرد: شیعه ستیزی در دنیا به دلیل مسایل سیاسی به حد اعلا رسیده است، دروغ هایی درباره شیعه گفته می شود که ما باید دائما آنها را تکذیب کنیم و تکرار و تأکید کنیم که شیعه قائل به چنین دروغ هایی نیست. دشمنان شیعه با اغراض سیاسی نسبت های دروغ می دهند تا میان شیعه و سنی جنگ داخلی ایجاد کرده و شیعه را در دنیا منزوی کنند؛ به همین دلیل ضروری است مرتب دروغ های نسبت داده شده به شیعه را فاش کنیم و دست از تکرار آن نکشیم چرا که آنان مدام بر دروغ های خود علیه شیعه تکرار می ورزند.

وی افزود: به عنوان مثال عده ای راجع به تحریف قرآن از ما سوال می کنند، پاسخ دادیم که ما هرگز قائل به تحریف قرآن نیستیم، ما درس علوم دادیم، کتابمان چاپ شده، در حوزه علمیه بحث مفصلی درباره عدم تحریف قرآن کردیم. در کتاب «تفسیر نمونه (الامثل فى تفسير کتاب الله المنزل‏ )» به مناسبت آیاتی که داشتیم، مفصل صحبت کردیم. البته ممکن است بعضی از افراد قائل شوند، اما این عقیده شیعه نیست. ما مدام تکرار می کنیم که تحریفی در قرآن نیست و مدارک و اسناد آن موجود است اما آنان اصرار می ورزند که شیعه قائل به تحریف قرآن است. این نشان می دهد که دشمنان شیعه تابع دلیل، منطق، استدلال و بحث نیستند بلکه اغراض سوئی دارند که با تکرار دروغ ها و تهمت هایشان می خواهند به آنها برسند. این مسایل یکی از دلایلی است که ما را ملزم می کند از رسانه ها به طور وسیع استفاده کنیم.

به گزارش شفقنا این مرجع شیعه در ضرورت و اهمیت استفاده از رسانه ها به دلیل دیگری اشاره کرد و افزود: امروز دنیا از مسایل مادی زده شده است به همین دلیل برای تعلیمات مکتب اهل بیت گوش شنوا بسیار شده و یک نوع گرایش به معنویات به وجود آمده است. بسیاری از گروه ها با نگاه به اسلام متوجه می شوند، مکتبی که با امور معنوی بر پایه عقلانیت و روش مسالمت آمیز برخورد می کند، شیعه است. حال که در دنیا چنین اتفاقی افتاده باید از این فرصت استفاده کنیم تا تشیع در دنیا پیش برود.

مکارم شیرازی برخورد با اقدامات تکفیری ها و وهابی ها را از دیگر دلایل اهمیت رسانه ها دانست و یادآور شد: تکفیری ها و وهابی ها با اقدامات خود از اسلام چهره ای خشونت طلب، همراه با خونریزی و کشت و کشتار نشان می دهند، در این شرایط ما در معرفی اسلام باید بسیار فعال باشیم تا بفهمانیم که اسلام این چنین نیست بلکه اسلام «فبما رحمه من الله لنت لهم» و «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین» است. این مفاهیم از طریق رسانه ها قابل انتقال و انتشار است.
وی وجود برخی گروه های تندرو در میان شیعه را از دیگر دلایل عنوان کرد و گفت: افراد و گروه های تندرویی در میان خودمان هستند که با قمه زنی و لعن بر مقدسات دیگر ادیان و مذاهب چهره شیعه را مخدوش می کنند. وظیفه ماست که این افراد را مهار کنیم و ثابت کنیم، چنین افرادی اندک هستند و شیعیان به مقدسات همه مذاهب احترام می گذارند.  اگر در چند جبهه اشاره شده موفق شویم خدمت بسیار مهمی به عالم تشیع کرده ایم.

مکارم شیرازی با بیان اینکه رسانه ها اگر در مسایل سیاسی هم مداخله ای نداشته باشند به طور غیرمستقیم بر صحنه سیاسی و نظامی اثرگذار هستند، اظهار کرد: من این نکته را خدمت آقای خامنه ای عرض کردم که اگر یک دلار در راه های رسانه ای خرج کنیم، جلوی ده دلار خرج نظامی مان را می گیریم. تقویت رسانه ها سبب می شود در مقابل دشمنان آلوده به مسایل نظامی نشویم.

این مرجع تقلید ادامه داد: به همین دلیل ما علاوه بر اینکه سایت داریم، شبکه ولایت را امروز به زبان های فارسی و عربی و در آینده به زبان انگلیسی راه اندازی خواهیم کرد تا با دنیا در تماس باشیم. از سوی دیگر در سال آینده کنگره ای با محوریت خطر جریان های تکفیری برای اسلام، مسلمین و عالم بشریت با هدف فراهم ساختن راه های منطقی برای برون رفت از این خطرها، پیش بینی کردیم.

آیت الله مکارم شیرازی برای ایجاد تعامل شیعیان با سایر ادیان و مذاهب به افراد شیعه ساکن در کشورهای غیرمسلمان پیامی داد و اظهار کرد: شیعیان به اصل قرآن که می فرماید: «ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» عمل کنند و با مسایل حکمت آمیز، موعظه حسنه و مباحثه تعاملی نیک داشته باشند. کسانی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند با غیرمسلمانان جر و بحث نکنند، از آنها پرهیز نکنند چرا که آنها نجس نیستند، تنها غذاهای گوشتی آنان را استفاده نکنند و حکمت و موعظه حسنه را جاری کنند. رعایت همین اصل سبب جذب غیرمسلمانان به مکتب اهل بیت (ع) و نمایان شدن جلوه های مثبت مذهب شیعه می شود.

وی در پایان دیدار با دست اندرکاران شفقنا خاطرنشان ساخت: در این شرایط بسیار حساس همه باید با همکاری یکدیگر شیعه را آنچنان که هست، معرفی کنیم. امیدوارم شفقنا نیز در این عرصه موفق باشد، در این حد که هستید قانع نشوید و سعی کنید فعالیت و تاثیرگذاری خود را گسترش دهید و از آثارتان ما را با خبر کنید. دعا می کنم در سایه لطف پروردگار و عنایات امام زمان (عج) توفیقاتتان روز افزون باشد.
نظرات بینندگان