arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۲

توزیع برگه خود اظهاری دریافت یارانه از آخر فروردین/پاسخ سخنگوی دولت به اظهارات بان کی مون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی دولت از توزیع برگه های خود اظهاری دریافت یارانه از دهه سوم فروردین ماه 93 خبر داد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه فرم های خود اظهاری دریافت و یا عدم دریافت یارانه از چه زمانی توزیع خواهد شد اظهار کرد: برخلاف برخی اخبار برگه های خود اظهار یارانه در ایام عید توزیع نمی شود و در دهه سوم فروردین سال آینده اقدامات مربوط به آن انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اینکه دولت یازدهم به شعارها و تعهدات خود در ارتباط با رعایت حقوق شهروندی پایبند نبوده است گفت: دولت تدبیر و امید هیچ تعهدی درباره شعارها و اقدامات خود به مجامع جهانی نداده است بلکه این شعاره ها و تعهدات را خطاب به ملت خودش اعلام کرده و نسبت به آن در قبال مردم پیابند است.

وی یادآور شد: دولت تدبیر و امید به آزادی و حقوق شهروندی در چارچوب قانون اساسی معتقد است و با هر گونه ازادی و حقوق شهروندی خارج از چارچوب تعریف شده قانون اساسی مخالف.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری پس از جلسه هیئت دولت در زمینه مبلغ اختصاص یافته برای جبران زیانهای خشکسالی در هرمزگان و حوادث غیرمترقبه استان چهار محال و بختیاری گفت: دولت امروز مبلغ 90 میلیارد ریال به صورت تملیک برای عمران مناطق مختلف فارسیان ، قشم ، لنگه ، حاجی آباد و بشاگرد در استان هرمزگان اختصاص داد.

سخنگوی دولت افزود:  برای حوادث غیرمترقبه در استان چهار محال و بختیاری نیز بالغ بر 278 میلیارد و 750 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی برای بازسازی مکان های شهری و روستایی اختصاص یافته است.

نوبخت افزود : این اعتبارات و تسهیلات در سقف های 200 ، 150 ، 40 و 35 میلیون ریال با سود 5 درصد و بازپرداخت 15 ساله توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین دولت 430 میلیارد ریال به تفکیک شامل 30 میلیارد ریال برای کمک بلاعوض امور معیشتی به 1500 خانوار شهری و روستایی استان چهارمحال و بختیاری و بازسازی تأسیسات زیربنایی ، راه ، مراکز آموزشی و پرورشی این استان اختصاص داده است.

سخنگوی دولت همچنین درباره دستمزد کارگران گفت : سال آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: برای کارکنان دولت حداقل 600 هزار تومان و حداکثر آن 7 برابر به عنوان حقوق در سال آینده تعیین شده است.

وی در مورد ادامه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گفت: در حال تصمیم گیری نهایی هستیم اما آنچه کارشناسان می گویند دو نرخی بودن بهای بنزین، فساد زیادی به دنبال دارد و ما باید به سمت تک نرخی کردن پیش برویم و برای کمک به اقشار خاص هم از روش های دیگری استفاده کنیم.

سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه ششم توسعه کشور گفت: می خواهیم برنامه ششم را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با رویکرد توازن منطقه ای و رشد متوازن بین استان ها تدوین کنیم. البته در این زمینه نیازی به سیاست ها و قانون گذاری های جدید نیست فقط باید قوانین را درست و در چارچوب نقشه راه تهیه شده اجرا کنیم.

وی با اشاره به تفاوت زیاد اهداف برنامه پنجم با آنچه اجرا شد تصریح کرد: رشد اقتصادی در برنامه پنجم 8 درصد پیش بینی شده بود در حالی که در سال نخست آن یعنی 1390 سه درصد ، 91 منفی 5 و 8 درصد و  شش ماهه نخست 92 منفی 2 درصد بود که تا پایان سال با توجه به برنامه های دولت  به منفی 8 دهم درصد یا صفر برسد بنابراین نرخ رشد باید به 11 و نیم درصد برسد تا عقب ماندگی ها جبران شود که کار بسیار دشواری است.

وی به تلاش های دولت برای آزادسازی 5 سرباز ربوده شده ایرانی در مرزهای شرقی کشور خاطرنشان کرد: اگر مصلحت بود کارهایی را که دولت در این زمینه انجام داده اعلام می کردم اما بعداً این کار صورت خواهد گرفت ولی آنچه مسلم است این که همه امکانات را حتی برای آزادسازی یک سرباز از فرزندان شریف این ملت بکار می گیریم.

نوبخت در زمینه ابقای برخی مدیران دولت قبلی در برخی استان ها  خاطرنشان کرد: تحول به این معنا نیست که مدیران قبلی تغییر کنند بلکه کسانی که می توانند در چارچوب اعتقادات و اهداف دولت تدبیر و امید عمل کنند از کمک آنها بهره می گیریم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: حداقل بخشی از مدیران و مسئولان معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری همان کسانی هستند که از دولت قبل آنجا بودند و به خوبی برای تحقق هدف دولت یعنی تحویل به موقع بودجه کمک کردند بنابر این افراد شایسته با هر رویکردی در این دولت حضور دارند.

نوبخت همچنین در زمینه سفر رئیس جمهور به عمان گفت: این سفر نیز در چارچوب گسترش و بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه انجام شده است.

وی همچنین درباره سیاست های مالی و پولی دولت در سال آینده تصریح کرد:‌ تعادل بودجه ای و انضباط مالی از مهمترین برنامه های دولت است و همانطور که تاکنون تا پایان امسال بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی و یا کسری بودجه توانسته است بین درآمد و هزینه ها تعادل برقرار کند همواره تلاش خواهد کرد این انضباط مالی در سال آینده همچنان اجرا شود.

سخنگوی دولت گفت: کاهش تورم نقطه به نقطه از 44 به 22 درصد و کاهش تورم سالانه از 44 به 37 و 3 دهم درصد نتیجه رعایت انضباط مالی در سیاست های دولت است.

نوبخت  ادامه داد: برای سال آینده کاهش نرخ تورم به 25 درصد و کمتر از آن را پیش بینی کرده ایم.

وی همچنین درباره تعامل مجلس و دولت تصریح کرد : بسیاری از قوانین مزاحم اند بنابراین مجلس محترم باید قوانین مزاحم را شناسایی کند و اگر خلاء قانونی در برخی موارد وجود دارد و نیاز به قانونگذاری جدید است اقدام کند.

سخنگوی دولت گفت:رسماً اعلام می کنم دولت تدبیر و امید هیچ تعهدی به مجامع جهانی نداده بلکه وعده هایش در جهت پیشبرد اعتقادات دولت به ملت ایران اعلام شده  و بر سر پیمان خود باقی است.

وی در نشست خبری پس از جلسه هیئت دولت در واکنش به سخنان دبیرکل سازمان ملل درباره وعده های رئیس جمهور به مردم در زمان انتخابات افزود : دولت در چارچوب قانون اساسی به همه آزادی های سیاسی و مدنی معتقد و پایبند است و با هرگونه محدود کردن خارج از چارچوب قانون اساسی که ممکن است از جانب عده ای صورت گیرد مخالف است بنابر این آنچه را که در اختیار دولت است و به آن اعتقاد دارد پیگیری خواهد کرد.

نوبخت ارائه نقشه راه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: جلسه امروز هیئت وزیران آخرین جلسه امسال بود و درباره روند تکمیل پرداخت های جاری و عمرانی بحث شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همچنین درباره پرداخت عیدی همراه با حقوق بهمن و نیز پرداخت حقوق اسفند از 15 اسفند بحث و قرار شد چند دستگاهی که باقی مانده است امروز یا فردا انجام دهد.

وی گفت: پرداخت یارانه نقدی هم 20 اسفند انجام شد و امروز درباره جبران بخشی از خسارت خشکسالی در هرمزگان و حادثه غیرمترقبه ای که در چهار محال و بختیاری پیش آمد ، مصوباتی برای پرداخت نقدی به صورت تسهیلات و اعتبارات داشتیم.

سخنگوی دولت گفت: پس از اینکه با دستگاه های اجرایی با مسئولیت وزرا درباره اجرایی کردن منظم و اثربخشی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، هماهنگی هایی صورت گرفت تا پایان سال ضوابط اجرایی و نقشه راه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را ارائه خواهیم کرد.

نوبخت اظهار داشت:  سیاست های اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت کشور بسیار نافع خواهد بود و دولت در اجرای آن یک روز تاخیر را هم جایز نمی داند.

سخنگوی دولت بیان داشت: همچنین برای توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و عمرانی که در میان 150 دستگاه ملی و استانی صورت می گیرد و در اجرای قانون بودجه ،هیئت وزیران این اجازه را داد که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای تا قبل از پایان سال اقدام کند.

وی افزود : همکاران ما در معاونت برنامه ریزی و همچنین در وزارت امور اقتصادی و دارایی و به ویژه خزانه داری کل تلاش می کنند تا آنجا که ممکن است مبالغ وصولی به خزانه را میان دستگاه ها و به ویژه برای طرح های عمرانی توزیع کنند.

نوبخت در پایان با بیان اینکه این اقدام در باره هزینه های جاری و حقوق ودستمزد صورت گرفته است ، خاطرنشان کرد: مبالغ باقی مانده را برای تادیه بدهی دولت به پیمانکاران و پیشرفت طرح های عمرانی استفاده کنیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان