arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۲

سیدعلی خمینی: حاج احمدآقا بازوی مشورتی قوی برای امام و رهبری بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوه امام خمینی گفت: مرحوم حاج احمد آقا در دوران حضور امام خمینی (ره) برای امام و در دوره پس از امام راحل برای مقام معظم رهبری و سایر مسئولان بازوی مشورتی قوی بود.
 خبرگزاری فارس: سیدعلی خمینی: حاج احمدآقا بازوی مشورتی قوی برای رهبری بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی جمعه شب در ویژه‌برنامه «فصل بیعت با ولایت» در مسجد امام خمینی(ره) کرمان با گرامیداشت ایام فاطمیه (س) اظهار داشت: انسان زمانی که در جای‌جای کشور پهناور ایران می‌رود، واقعا تعجب و حیرت می‌کند از این انقلاب حقیقی که امام راحل در دل‌ها و جان‌های مردم ایجاد کرد.

تاثیرات ژرف امام راحل در جای‌جای ایران نمایان است

وی ابراز داشت: در دورافتاده‌ترین مناطق کشور تا شهرهای بزرگ انسان تعجب می‌کند که یک مرد چگونه می‌تواند چنین تاثیرات ژرف عقیدتی و اجتماعی ایجاد کند.

نوه امام خمینی (ره) تصریح کرد: امام راحل در تمام زندگی خود بی‌شک ذره‌ای برای غیرخدا ارزش قائل نبود، هر جا دستور الهی بود، داخل و یا خارج شد و پس از گذشت سال‌ها این گونه ابراز محبت مردم در جای‌جای کشور را شاهدیم و مرحوم یادگار امام هم در چنین خانواده‌ای رشد کرد.

امام خمینی (ره) «پدر» همه مردم است

خمینی با اشاره به اینکه من تا به حال در مراسمی که برای سالگرد ارتحال یادگار امام راحل گرفته شده بود، هیچ‌گاه صحبت نکرده‌ام، افزود: ما خود را صاحب عزا می‌دیدیم.

وی اذعان داشت: ما نسبت خود را با امام راحل چیزی غیر از شما نمی‌دانیم و امام خمینی (ره) شخصیتی است که پدر همه است.

ویژ‌گی‌های شاخص حاج سید احمد آقا از زبان فرزندش

سید علی خمینی به توضیح در مورد برخی از ویژگی‌های یادگار امام راحل پرداخت و گفت: نخستین ویژگی حاج سید احمد آقا این بود که در خانه امام راحل به دنیا آمد و رشد کرد و از نزدیک محصول تربیت یک عارف ربانی و یک عالم متقی قرار گرفته بود.

وی بیان داشت: این نعمت است که انسان در خانواده‌ای رشد کند، پدرش شخصی مانند امام راحل و مادرش شخصی مانند خانم سقفی باشد که در مورد سجایای اخلاقی ایشان می‌توان بسیار سخن گفت و زنی با تقوا، فاضل، شجاع و مدیر بود.

فرزند یادگار امام خمینی (ره) تصریح کرد: دومین ویژگی یادگار امام راحل این بود که ایشان از نوجوانی وارد مبارزات شد و از همان ایامی که امام راحل، انقلاب خود را آغاز کرد، مرحوم حاج احمد آقا در کنار وی حاضر بود و در کوران‌های مختلف و در سختی‌ها و دشواری‌های مهم این شخصیت حضور داشت.

خمینی عنوان کرد: در شرایطی که شاید امروز سخن گفتن از انقلاب پس از گذشت این مقدار سال نتواند آن چنان که این انقلاب بود، پرده از اسرارش بردارد، اما شما خیال نکنید، انقلابی بود که امام خمینی (ره) قیام کرد و بعد هم مردم پشت سر امام راحل قرار گرفتند و سپس انقلاب پیروز شد.

وی تصریح کرد: از زمانی که امام راحل در سال 42 نهضت خودشان را آغاز کردند، وقتی که امام خمینی (ره) را تبعید کردند، دوران سختی انقلاب و انقلابیون آغاز می‌شود.

نوه امام خمینی (ره) بیان داشت: اعضای دفتر امام خمینی (ره) به خوبی به یاد دارند و یکی از این بزرگواران برای من نقل می‌کرد، روزها شد که تا ظهر من و پدرت در خانه  نشستیم، دریغ از اینکه کسی در را باز کند، احدی داخل خانه نیامد و دوران عسرت انقلاب اسلامی بود.

یادگار امام شناخت خوبی از افراد داشت

خمینی اذعان داشت: کسانی که در این دوره وارد کوران‌های مبارزات شدند، بعضی‌ها در کشور، افراد انقلابیِ از سال 42 یا قبل از آن هستند که ارزش آنها خیلی بالاست و خصوصیت یادگار امام در این بود که این افراد را خوب می‌شناخت و خوب می‌دانست، چه کسی در کدام دوره آمد و در کدام دوره رفت، چه کسی چه کاری می‌توانست، انجام دهد و انجام داد و چه کسی چه کاری می‌توانست برای انقلاب و انقلابیون انجام دهد و نکرد.

وی بیان کرد: از مقام معظم رهبری سئوال کردم، آیا شما قبل از انقلاب پیش‌بینی می‌کردید این انقلاب پیروز شود، ایشان فرمودند ما جزو کسانی بودیم که پیش‌بینی می‌کردیم، اما نه به این سرعت.

خمینی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نقل می‌کردند، حتی با آقای هاشمی صحبت می‌کردیم که اگر انقلاب پیروز شد، چه باید کرد، اما گروهی بودند که اصلا امیدی نداشتند که این انقلاب به سرانجام برسد.

وی اذعان داشت: یکی از ویژگی‌های یادگار امام راحل این بود که در آن دوره سخت داخل ایران بود و کسانی که فعالیت کرده بودند را به خوبی می‌شناخت.

هیچ کس نمی‌توانست جلوی احمد آقا ادعا کند

فرزند یادگار امام راحل عنوان کرد: کسی نمی‌توانست، جلوی مرحوم حاج احمد آقا بگوید، چقدر برای انقلاب زحمت کشیده است، زیرا وی همه چیز را می‌دانست و منشأ مبارزه در تمام نقاط کشور را می‌دانست و یا با یکی دو واسطه می‌فهمید چه کسی چه کار کرده است.

خمینی ابراز داشت: به واسطه این حضور دائمی در این فرآیند مبارزه چه دوره سختی بود و یا دوره‌ای که قاچاقی می‌رفت تا پدرش را در عراق ببیند یا زمانی که ملحق شد به امام خمینی (ره) و یا به پاریس رفتند و برگشتند، این دوران‌های مختلف از وی یک مدیر زبردست و فردی آگاه و نخبه سیاسی، اجتماعی و مدیریتی ساخته بود.

وی افزود: مرحوم حاج احمد آقا در کوران مبارزات در کنار رهبری تیزهوش و الهی مانند امام خمینی (ره) قرار گرفت و یک نهضت را پیش می‌برد، جنگ را می‌بیند.

خمینی با طرح این سئوال که مگر جنگ مسئله کوچکی بود، تصریح کرد: جنگ تمام ارکان یک کشور را به خود مشغول می‌کند و جنگ جلوی پیشرفت‌های انقلاب را گرفت.

وی اذعان داشت: صدام و پشتیبانان وی آمریکا و غربی‌ها که از هیچ کمکی دریغ نکردند و کسانی که این جنگ تحمیلی را آغاز کردند.

به برکت خون شهدا هیچ کس نمی‌تواند نگاه چپ به انقلاب کند

نوه امام خمینی (ره) بیان داشت: آن شرایط و شور انقلابی می‌توانست کشور را دگرگون کند، جوانانی که رفتند و شهید شدند، می‌توانستند با آن غیرت در عرصه سازندگی فعالیت کنند.

خمینی ادامه داد: این جنگ تحمیلی موجب شد که ظرفیت کشور و ارکان نظام به خوش مشغول شود، اما ما از آن شرایط موفق بیرون آمدیم و توانستیم، استفاده‌های زیادی ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز به برکت خون شهدا این انقلاب اسلامی بیمه شده است و کسی نمی‌تواند، نگاه چپ به نظام اسلامی کند.

خمینی با اشاره به اینکه مرحوم یادگار امام راحل در آن دوره در مرکز مدیریتی کشور قرار داشت، گفت: وی در جریان تمام حرکات و سکنات جنگ، گزارش‌ها و دستورالعمل‌ها بود و در این کوران دوره جنگ این فرد آبدیده شد.

وی ابراز داشت: مرحوم حاج احمد آقا با تجربه‌ای که کسب کرده بود، می‌توانست یک بازوی مشورتی قوی برای نظام باشد.

این فرزند یادگار امام راحل عنوان کرد: مرحوم حاج احمد آقا در دوران حضور امام خمینی (ره)  برای امام و در دوره پس از امام راحل برای مقام معظم رهبری و سایر مسئولان بازوی مشورتی قوی بود.

خمینی گفت: مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی که در زمان فوت پدرم برای بیت ایشان فرستادند، نوشتند که چهره محبوب و آشنای مردم و غمخوار کشور و انقلاب و خدمتگزاری صدیق برای هدف‌های امام عظیم راحل و اندیشه‌ای روشن و چشمی تیزبین در خدمت نظام اسلامی، کشور و ملت، دوستداران خود را ترک کرد، او برای رهبر انقلاب فرزندی مهربان و مشاوری امین و یاری دیرین و سربازی فداکار و مدیری گوش به فرمان و کارگزاری لایق و کارآمد بود.

وی بیان داشت: این ویژ‌گی‌ها از یادگار امام خمینی (ره) فردی نخبه ساخته بود که نظام می‌توانست در مسائل مختلف از وی استفاده می‌کرد.

حاج احمد آقا پنجره گفت‌و‌گوی جناح‌های مختلف بود

خمینی ابراز داشت: ویژ‌گی منحصر به فرد در وجود حاج احمد آقا این بود که در نظام، عامل جمع بود با وجود او پنجره گفت‌وگو میان جناح‌های کشور بسته نبود و با حفظ اصول عامل اتحاد و وحدت همه جریان‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه یادگار امام راحل با همه کسانی که زیرمجموعه انقلاب بودند، ارتباط، دوستی و نزدیکی داشت، تصریح کرد: بسیاری از گره‌های سیاسی که در کشور به وجود می‌آِید، ریشه‌اش عدم وجود فردی است که بتواند با گروه‌های مختلف صحبت کند و دریچه‌ای برای همه گروه‌ها باشد.

این روحانی جوان بیان داشت: بارها اتفاق می‌افتاد، پدر ما زمانی که یکی از مسئولان قهر کرده بود به در خانه‌اش می‌رفت و می‌گفت به من شام می‌دهی که آمده‌ام در خانه‌ات یا خیر و می‌رفت و می‌نشست و با صحبت مشکل را رفع می‌کرد.

خمینی افزود: زمانی که اختلافاتی برای بزرگان این کشور پیش آمد، مرحوم حاج احمد آقا سوار ماشین شد و به تنهایی رفت و دستش را گرفت و آورد و این خصوصیت ایشان بود.

نگاه حاج احمد آقا به جناح‌های مختلف چگونه بود؟

وی بیان کرد: نگاه حاج سید احمد آقا این بود، کسانی که در حیطه انقلاب هستند، همه باید بتوانند با هم گفت‌‌و‌گو کنند و حرف بزنند.

خمینی ابراز داشت: مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی می‌گوید «آزادی بیانی از کرامات الهی انقلاب اسلامی است، اینکه طرف مقابل را به عناوین مختلف مورد انتقادهای بی‌انصافانه قرار دهند به دور از تقوا است، هر دو جناح در اصول اختلافی با هم ندارند، طرفین متشکل از افرادی هستند که سال‌های‌سال در زندان‌های ستم‌شاهی بوده‌اند و در راه تحقق خط اسلام، انقلاب و امام وارد میدان مبارزه و جهاد شدند».

وی افزود: یادگار امام ادامه می‌دهد «نمی‌توان ادعا کرد که به قول یکی جناح دیگر در خط امام یا معتقد به ولایت فقیه نیست، هر دو جریان با اسلام و قرآن به میدان مبارزه آمدند و از باب ولایت فقیه درصدد تحقق کلمة‌الله هستند».

وی تصریح کرد: یادگار امام خمینی (ره) هر دو جریان کشور را خوب می‌شناخت و می‌توانست، جناح‌های مختلف را به هم ربط دهد و حلقه واسط باشد بدون اینکه در یک گروه تعریف شود.

خمینی گفت: یادگار امام راحل، ذره‌ای برای دنیا و پست و مقام ارزش قائل نبود، حالت اقناع داشت و می‌توانست، خدمت کند و وارد عرصه‌های مختلف شود.

وی ادامه داد: در دورانی که حاج احمد آقا مورد تهمت گروه‌های مختلف قرار می‌گرفت و امام راحل برای وی نامه می‌نوشت، ایشان به امام می‌گفت، این نامه‌ها را برای من ننویسید.

فرزند عزیز امام راحل هم از تهمت در امان نبود

خمینی تصریح کرد: گاهی تهمت‌ها به یادگار امام راحل در حدی مطرح می‌شد که ایشان مجبور می‌شد در جاهای مختلف ولایتمداری خود را اثبات کند.

وی اذعان داشت: کسی که از ابتدا زیر پرچم ولایت فقیه سینه می‌زند، دشمنان بیرونی انقلاب اسلامی به دنبال این بودند که بگویند در کشور جنگ قدرت است، زمانی که امام خمینی (ره) فوت کرده، دشمنان به این دامن می‌زدند که احمد آقا دنبال قدرت خود و گروه دیگر هم دنبال قدرت هستند و به قدری این تهمت‌ها زیاد می‌شود و وی باید بیاید و خودش را اثبات کرده و اینگونه از ولایت دفاع کند.

خمینی ابراز داشت: امام خمینی (ره) برخورد می‌کرد، گفتند نه این کار امام نیست و حاج احمد آقا می‌خواهد، برخورد کند، نامه‌هایی که  خط امام راحل هست، گفتند مربوط به امام نیست و بعد از امام آمدند، گفتند وی به دنبال چیز دیگری است و رهبری را قبول ندارد، اما با تمام این اتفاقات صبر عجیبی در وجود ایشان می‌بینیم.

بعضی از مسئولان دیگران را سپر بلای خود می‌کنند

وی تصریح کرد: صبر یادگار امام راحل صبر عجیبی بود که ایشان در تمام این دوران‌ها داشت و تمام ناملایمات را برای اسلام، نظام و انقلاب تحمل می‌کرد.

نوه امام خمینی (ره) اعتقاد راسخ به راه و اندیشه امام خمینی (ره) را از دیگر ویژگی‌های یادگار امام خواند و ابراز داشت: وی در این مسیر خون دل‌ها خورده بود، از کودکی، نوجوانی، میانسالی در این راه زحمات زیادی کشیده بود، اعتقاد راسخ به اندیشه امام داشت و از هر نوع تحریفی جلوگیری می‌کرد.

خمینی بیان داشت: سعی می‌کرد تا جایی می‌شود تمام تیرها را خوش به جان بخرد و از امام خرج نکند، خیلی‌ها بودند در این مملکت مسئولیت گرفتند به جای اینکه اشتباه خود را قبول کنند، شانه خالی می‌کردند و مسائلی که پشت‌پرده بود به جای اینکه سپر بلا شوند، دیگران را سپر بلا می‌کردند و ما ضربات زیادی را در این ناحیه خوردیم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان