arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۲

محسن رضایی: بحران سوریه بدون مشارکت ایران حل نخواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با یک روزنامه لبنانی تاکید کرد که تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه بدون مشارکت ایران موفق نخواهد بود.

محسن رضایی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی زبان دیلی استار چاپ لبنان، گفت: تصمیم حزب‌الله برای دخالت در جنگ سوریه منطقی بوده است چون دمشق پیش از این در سال 2006 در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان به این کشور کمک کرده بود.

وی در ادامه گفت: آنچه حزب‌الله در سوریه انجام می‌دهد عقلانی و منطقی است. زمانی که رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه به لبنان کمک کرده بود اگر سوریه به این کشور کمک نمی‌کرد لبنان نمی‌توانست در این جنگ پیروز شود. بنابراین اکنون نوبت حزب‌الله است تا برای جبران این کمک‌ها به یاری سوریه برود.

محسن رضایی همچنین با تاکید بر اینکه حزب‌الله یک سازمان سیاسی بسیار گسترده و قانونی است، گفت: آنها هیچ اقدام غیرضروری علیه رژیم صهیونیستی نمی‌کنند همانطور که در جنگ 33 روزه دیده‌ایم آنها می‌توانستند بیت‌المقدس را با موشک بزنند اما چنین کاری را انجام ندادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سازمان ملل تا کنون دو دوره مذاکرات میان دولت سوریه و رهبران مخالف این کشور به منظور پایان دادن به جنگ 3 ساله این کشور برگزار کرده اما این مذاکرات تا کنون به موفقیت دست پیدا نکرده است. گفته می‌شود در اثر بیش از 3 سال جنگ داخلی در سوریه 140 هزار تن کشته و میلیون‌ها غیرنظامی آواره شده‌اند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل پیش از برگزاری دور دوم مذاکرات میان دولت سوریه و رهبران مخالف، ایران را برای شرکت در این مذاکرات دعوت کرد، اما به دلیل فشارهای آمریکا پس از آنکه ائتلاف ملی سوریه گفته بود در صورت حضور ایران این مذاکرات را بایکوت خواهد کرد، دعوت خود را پس گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر این یادآور شد که غرب با مخالفت با حضور ایران در این مذاکرات خطای بزرگی مرتکب شد چون تا زمانی که ایران در این مذاکرات شرکت نکند، مشکل سوریه حل نخواهد شد.

محسن رضایی همچنین گفت که ایران حاضر است برای برقراری ثبات در منطقه با جامعه بین‌الملل همکاری کند و ایران پیش از این نیز تاکید کرده است یکی از اولویت‌هایش برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

وی در این باره گفت: یکی از مهمترین مسائل برای ما امنیت، آرامش و گسترش تعاملات اقتصادی در منطقه است.

وی تاکید کرد: گروه‌های لبنانی که حزب‌الله را به دلیل دخالت در جنگ سوریه محکوم می‌کنند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند چون حزب‌الله در برقراری امنیت در لبنان نقش مهمی ایفا می‌کند.

محسن رضایی تشریح کرد: تصور کنید که گروه‌های تندرو در سوریه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را شکست می‌دادند در این صورت این تندروها می‌توانستند جنگ خود را به لبنان نیز بکشانند. از این‌رو آنچه حزب‌الله در سوریه انجام می‌دهد برای حفظ امنیت ملی لبنان است.

وی تاکید کرد که امنیت لبنان و سوریه با هم گره خورده است و قابل تفکیک نیست.

وی در ادامه در خصوص تفاوت میان شبه نظامیان تندرو و گروه‌های مخالف بشار اسد گفت: مخالفان در سوریه هم اکنون به دو گروه تقسیم شده‌اند. یکی از آنها افرادی رادیکال و تندرو هستند که بسیار برای منطقه خطرناکند و ثبات منطقه را بر هم می‌زنند. آنها حتی از صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق خطرناک‌ترند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما ما با یک گروه مخالف دیگر نیز در سوریه روبرو هستیم که افرادی منطقی هستند و می‌توانند مذاکراتی صحیح و عقلانی با بشار اسد آغاز کنند.

رضایی تاکید کرد که ایران مشکلی با گروه‌های اپوزوسیون در سوریه ندارد و گفت: ما هیچ گاه با آنها مخالف نیستیم. ما معتقدیم که بشار اسد می‌تواند با این گروه‌ها همکاری کند و به اصلاحات در سوریه دست پیدا کند.

وی در سخنانش به دخالت غرب در سه جنگ اخیر در منطقه شامل جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006، حمله رژیم صهیونیستی به غزه در سال 2008 و جنگ کنونی سوریه اشاره کرد و گفت: این دخالت‌ها موجب شده تا توازن قدرت در خاورمیانه از بین برود.

به گزارش ایسنا، رضایی در پایان اظهار کرد: تعبیر من از این سه جنگ این است که آمریکایی‌ها باید منطقی و واقعی فکر کنند و دست خود را از دخالت‌های همیشگی‌شان در منطقه کوتاه کنند. اگر چنین کاری نکنند آینده آمریکا در منطقه به خطر خواهد افتاد.

نظرات بینندگان