arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۲

ابهام در نقش حلقه پرتو در حادثه قم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دیروز دادگاه ویژه روحانیت قم با انتشار اطلاعیه‌ای نتیجه آرای دادگاه بدوی متهمان حادثه ۲۲ بهمن قم را اعلام کرد.

الف در ادامه نوشت: در این بیانیه آمده بود «در پی انتشار اخباری در خصوص پرونده اخلال در مراسم ۲۲ بهمن سال ۹۱ در حرم حضرت معصومه (ع) جهت تنویر اذهان عمومی به اطلاع می‌رساند که از مجموع ۲۳ متهم مربوط به احراز اتهامات انتسابی نسبت به تعداد ۱۶ نفر از آنها در دادگاه بدوی نظر به محکومیت و نسبت به ۷ نفر دیگر به برائت اظهارنظر شده است . احکام صادره غیرقطعی و پرونده همچنان در سیر مراحل دادرسی قرار دارد، لذا هرگونه اظهارنظر غیر رسمی در این خصوص فاقد اعتبار است.»

این در حالی بود که چند روز پیش حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو، از صدور حکم دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با سه تن از متهمان پرونده حادثه ۲۲ بهمن قم خبر داده بود. وی در بیان جزئیات صدور این حکم گفت: جلسه دادگاه ویژه روحانیت ۱۲ روز پیش یعنی یکشنبه ۱۱ اسفند ماه برگزار شد؛ و در آن جلسه از بنده و ۲ نفر دیگر از دوستان موسسه امام خمینی (ره) به دلیل گزارش مجلس برای حضور در دادگاه دعوت شده بود.

روانبخش افزود: در آن جلسه دادگاه کیفر خواست قرائت شد و پس از آن ما نیز با ادله متقن از خود دفاع کردیم، طی آن دفاع اعلام کردیم که نقشی در آن ماجرا نداشته و مباحث مطرح در گزارش اتهامی بیش نیست.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه از تبرئه خود و ۲ تن از افراد حاضر در موسسه امام خمینی (ره) در جریان این پرونده خبر داد و خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه خواستند تا به دادگاه برویم و در آنجا حکم تبرئه را به ما ابلاغ کردند.

اما منصور حقیقت پور، عضو کمیته حقیقت یاب قائله قم در خصوص این مسئله می گوید: در خصوص این پرونده عده ای از مسئولان در گزارش کمیته حقیقت یاب متهم شناخته شدند و در این بین سه روحانی نیز بودند که صحبت مطرح شده مبنی بر تبرئه این سه نفر تنها در خصوص تبرئه سه روحانی در این دادگاه است نه کل متهمان پرونده قائله قم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: اظهارات یک نماینده تهران در نشریه شخصی اش مبنی بر این که این هفته نامه پیش بینی کرده بود که گزارش کمیته حقیقت یاب مغرضانه است، بسیار نادرست است و این نماینده حق بیان این مسائل را ندارد و در صورتی که به زدن این دست از اظهارات ادامه دهد، کمیته حقیقت یاب اسنادی دیگری رادر خصوص این مسئله رو می کند.

حقیقت پور هم چنین با اشاره به این که آقای روانبخش تاکید کرده اند که از کمیته حقیقت یاب مجلس به خاطر گزارش مغرضانه اش گذشت می کنند و می گذرند گفت: خواهش من این است که آقای روانبخش از این مسئله نگذرند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات روانبخش تاکید کرد: خواهش می کنم آقای روانبخش به طور روشن و صریح به مردم بگویند که شب ۲۱ بهمن یعنی شب قبل از قائله قم چه حرف هایی به چه کسانی در دفتر حلقه پرتو زده اند. البته فیلم این موضوع نیز در اختیار کمیته حقیقت یاب بود که تحویل قوه قضاییه شده است.

مهدی دواتگری، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس، نیز درباره این مسئله می گوید: در گذشته نزدیک مطرح می شد که از اساس از متهمان هیچگونه بازجویی صورت نگرفته و حداقل مشخص شد که لااقل از متهمان بازجویی صورت گرفته است.

دواتگری در خصوص کمیته حقیقت یاب مجلس هم تاکید کرد: عضو کمیته حقیقت یاب مجلس تصریح کرد: گزارش این کمیته به هیچ عنوان مغرضانه نبوده است و مستنداتی که در خصوص دخالت حلقه پرتو در این موضوع از طریق کمیته حقیقت یاب ارائه شد، قانونی و حقوقی و به دور از رویکردهای سیاسی بود.

لازم به ذکر است در روز ۲۲ بهمن‌ماه ۹۱ در حین سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر قم عده‌ای از حاضرین در مراسم با سردادن شعارهایی مراسم سخنرانی رئیس مجلس را برهم زدند که بعدها با گلایه مقام معظم رهبری پیرامون این اقدام و اقدامات مشابه کمیسیون امنیت ملی خانه ملت با تشکیل کمیته‌ای ابعاد این ماجرا را بررسی و گزارش را به قوه قضائیه ارسال کرد.

در بخشی از متن این گزارش آمده بود: «روز قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب ۲۱/۱۱/۹۱ در محل دفتر هفته‌نامه مذکور آماده نماید. متون و شعارهای مدنظر توسط افرادی از حلقه پرتو ارائه شده و توسط خطاط مورد نظر به صورت دست نوشته آماده و تحویل وی می‌شود که برابر اعتراضات نامبرده، به ایشان ماموریت داده می‌شود که شما به عنوان فرمانده میدان مسئولیت دارید نیروهای خود را جمع‌آوری کرده و با در دست گرفتن دست نوشته‌ها در محل سخنرانی دکتر لاریجانی اعتراض خود را به ایشان نشان دهید.»

نظرات بینندگان