arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲

علی دایی: با نظر دادکان در مورد مربیان داخلی صد در صد مخالفم؟/خیلی از مدیران فوتبالی ما 4 میلیون هم نمی‌ارزند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 علی دایی با تمام مشغله فراوانی که این روزها دارد و تیمش را برای رویارویی در سه بازی پایانی لیگ آماده می‌کند ولی مثل همیشه به خبرورزشی لطف دارد و درخواست ما برای مصاحبه‌ نوروزی را رد نمی‌کند. او معتقد است رسالت خبرورزشی به خاطر قدیمی بودنش و اینکه مردم دوستش دارند، سنگین‌تر از برخی نشریات است. دایی در این مصاحبه تأکید می‌کند آنقدر گرفتار است که در یک سال و نیم گذشته حتی وقت نکرده وسایل شخصی و اتاقش را مرتب کند و می‌گوید اگر بتواند اتاقش را که حالا شبیه کمد آقای «ووپی» شده، مرتب کند، شاهکار کرده است. تازه‌ترین حرف‌های علی دایی را می‌خوانید:

* سال 1392 برای شما چطور بود؟

خدا را شکر سال تقریباً خوبی بود و همیشه خدا لطف دارد و این لطف را همیشه به نوعی می‌رساند. در زندگی ورزشی‌ام با تیم پرسپولیس با تمام فراز و نشیب‌هایش، خدا را شکر تا حدودی نتایج قابل قبولی گرفتم ولی اگر حمایت می‌شدیم مطمئناً می‌توانستیم خیلی نتایج بهتری هم بگیریم.

* پرسپولیس چقدر شانس قهرمانی در لیگ را دارد؟

مطمئناً شانس قهرمانی ما به اندازه فولاد و استقلال است و همه‌چیز دست خودمان است. ما باید تمام سعی خودمان را بکنیم تا ان‌شاء‌ا... این 3 بازی باقی‌مانده را ببریم و آن موقع دیگر همه‌چیز دست آن بالایی است.

* علی دایی سال 1393 سعی می‌کند چه تفاوتی با علی دایی سال 1392 داشته باشد؟

مطمئناً هر سالی که می‌گذرد تجربه آدم بیشتر می‌شود و آدم دیدش نسبت به زندگی، اطرافیانش، دوستان و دشمنانش عوض می‌شد و تغییر می‌کند و ان‌شاء‌ا... سعی می‌کنم انسان بهتر و مثبت‌تری نسبت به سال گذشته باشم.

* عیدی ویژه علی دایی به دخترش (نورا) چیست؟

از روزی که خدا نورا را به من داد، یک حسابی برای او باز کردم و سعی می‌کنم یه مبلغ خوبی برای اینکه آینده‌‌اش تأمین شود به این حساب بریزم.

* اول عید به منزل مادرتان برای عید دیدنی می‌روید یا منزل مادرخانم‌تان؟

منزل مادرم که اردبیل است و سال قبل عید اردبیل بودیم و خیلی خوش گذشت و خوب بود که در کنار مادرم بودم ولی امسال به خاطر بازی‌های لیگ در تهران هستم و نمی‌توانم جایی بروم و فکر کنم مادرم بیاید پیش ما.

* با ارزش‌ترین عیدی‌ای که تا حالا گرفته‌‌اید چه بوده؟

شاید از نظر مادی چیزی که ارزش زیادی داشته باشد نگرفته‌ام ولی هر چیزی که پدرم داده، برای من خیلی باارزش بوده است.

* علی دایی با این همه مشغله کاری وقت می‌کند در کارهای منزل کمک کند؟

اصلاً وقت چنین کاری را ندارم و اگر بتوانم اتاق و وسایل خودم را که یک سال و نیم است، دست نخورده مانده، مرتب کنم واقعاً کار بزرگی کرده‌ام. باور کنید اتاقم مثل کمد آقای «ووپی» شده است!

* شما در زمانی اعلام کردید رفقایتان می‌خواهند پرسپولیس را بخرند که این شایعه به‌وجود آمد منظور از رفقا، پدر خانم شما است. در این‌خصوص توضیح می‌دهید؟

اصلاً و ابداً صحت ندارد. این حرف‌ها چیست که می‌زنند؟ پدر خانم من خدا را شکر آدم متشخصی است، ولی نه توانایی این را دارد که پرسپولیس را بخرد و نه اصلاً در فاز ورزش است. از موقعی که من داماد خانواده‌‌اش شدم، ایشان هم به فوتبال علاقه‌مند شدند. ایشان جزو مدیران گمرک بوده که تقریباً 30 سال است بازنشسته شده و نه ایشان و نه من، وسع مالی‌مان نمی‌رسد که بخواهیم پرسپولیس را بخریم.

* چرا شما علاقه‌ای به کار مدیریتی در فوتبال ندارید؟

هرکس را بهر کاری ساخته‌اند. مطمئناً در کارهای دیگر مدیریت کرده و می‌کنم اما در کار ورزشی دوست دارم اجرایی و مربیگری را انجام دهم.

* در آینده امکان دارد روزی مدیرعامل پرسپولیس شوید؟

اصلاً به چنین چیزی فکر نکرده‌ام و بعید می‌دانم. البته شاید گذشت زمان خیلی چیزها را عوض کند.

* گل زدن به میلان لذت بخش‌تر است یا بردن استقلال در دربی؟

فکر کنم گل زدن به میلان در سن‌سیرو.

* فکر می‌کنید علی دایی تیم ‌ملی در جام‌جهانی‌ کدام بازیکن خواهد بود؟

ان‌شاء‌ا... هستند. ما هنوز نمی‌دانیم کدام بازیکنان قطعاً در ترکیب تیم ‌ملی در جام‌جهانی‌ بازی خواهند کرد و حتی کروش کدام بازیکنان را با خودش می‌خواهد ببرد. ان‌شاء‌ا... تیم ‌ملی موفق باشد و بازیکنانی هم که در خط حمله ایران بازی می‌کنند موفق باشند.

* فکر می‌کنید تیم ‌ملی در جام‌جهانی‌ چند امتیاز بگیرد؟

چون همیشه با واقعیت‌ها زندگی کرده‌ام، فکر می‌کنم امتیاز گرفتن در جام‌جهانی‌ خیلی سخت است و می‌توانیم یک امتیاز بگیریم و در خوشبینانه‌ترین حالت سه امتیاز. 

* کروش توان ریسک و استفاده از بازیکنان جوانی مثل صادقیان را در جام‌جهانی‌ دارد؟

من که در تفکرات ایشان نیستم اما فکر می‌کنم اگر این جوانان خوب کار کنند، می‌توانند به تیم ‌ملی در جام‌جهانی‌ کمک کنند.

* برانکو در جام‌جهانی‌ 2006 و در بازی با پرتغال پشت شما را خالی کرد یا واقعاً مصدوم بودید؟

در بازی با مکزیک یک درد کوچک در ناحیه کمر داشتم اما در بازی با پرتغال مشکل جدی‌ای نداشتم و برانکو پشت من را خالی نکرد و تصمیمی بود که گرفت تا از آن فشاری که بود خلاص شود. من همیشه یک نگاه خیلی محترمانه به آقای برانکو دارم و خیلی هم دوستش دارم و زمان‌های خیلی خوبی با ایشان در تیم‌ ملی داشتم.

* کدام گل علی دایی بیشتر به دل خودش نشست و دوستش دارد؟

گل که خیلی زده‌ام اما فکر کنم گل دومی که در جام ملت‌های 96 به کره‌جنوبی زدم و سانتر سعداوی را با پای چپ استپ کردم و چرخیدم با پای راست زدم خیلی دوست دارم.

* آقای گل شدن سخت‌تر است یا مربیگری؟

مربیگری خیلی سخت‌تر است و اصلاً قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست.

* عجیب‌ترین دروغ ورزشی که تا حالا شنیده‌‌اید چه بوده؟

همین که گفتند پدر خانم من می‌خواهد پرسپولیس را بخرد.

* دوست دارید روزی پرسپولیس با استقلال اردبیل بازی کند؟

متأسفانه الان دیگر استقلال اردبیل وجود ندارد ولی اگر بود مطمئناً دوست داشتم بازی کند.

* زمانی که شما فوتبال بازی می‌کردید فوتبالیست مورد علاقه شما چه کسی بود؟

آن موقع مارکو فان‌باستن را خیلی دوست داشتم.

* و الان که قطعاً مسی است دیگر؟

بله همین‌طور است.

* حمید استیلی درگفت‌وگو با ویژه‌نامه یک روزنامه سیاسی مدعی شده بود قبل از بازی برگشت ایران و استرالیا همه بازیکنان قرص مصرف کرده بودند؟

اصلاً و ابداً چنین چیزی که می‌گویید را یادم نیست و هیچ قرص یا دارویی نخوردیم. این هم اولین‌بار است که می‌شنوم و چطوری است که بعد از این همه سال گفته می‌شود و شاید ایشان قرص خورده بوده، ما که چیزی ندیدیم.

* در مورد خط خوردن از تیم ‌ملی در نوروز 73 توسط علی پروین هم صحبت می‌کنید؟

بله من جوان بودم و خط خوردم و با اتوبوس به اردبیل بازگشتم ولی بعد از آن با سعی و تلاش توانستم جایگاه خودم را در تیم‌ملی به‌دست ‌آورم.

* مصاحبه اخیر دادکان را خواندید؟

کامل نتوانستم بخوانم ولی سر فصل‌های آن را خواندم.

* ایشان مدعی شده بود مربیان ایرانی بیش از 40 میلیون تومان نمی‌ارزند و حتی تیم ته جدولی شیر و بز افغانستان هم آنها را نمی‌خواهد؟

ایشان نظرشان را گفتند و خیلی هم محترم هستند و من همیشه یک نگاه خیلی خوبی به دکتر دارم و دوستش دارم و همه‌جا هم از خوبی‌ها و بزرگی‌هایش گفته‌ام. شاید نظر ایشان در این‌خصوص این باشد ولی با نظرش صد‌درصد مخالفم و این صحبت به نظرم صحیح نیست و اگر قرار باشد یک مربی خارجی که به ایران می‌‌آید سالی سه میلیون دلار که تقریباً 9تا 10 میلیارد تومان می‌شود بگیرد، مطمئن باشید بدترین مربی ایرانی هم حداقل باید یک میلیارد تومان بگیرد. درخصوص این حرف ایشان که تیم‌های افغانی هم مربیان ایرانی را نمی‌خواهند، شما باید نگاه کنید که ما چه کاری برای مربیان خودمان کرده‌ایم که بتوانیم آنها را به کشورهای دیگر بفرستیم و مربیگری کنند؟ ما چه امکاناتی را برای آنها فراهم کرده‌ایم یا چه دوره‌هایی را برایشان گذاشته‌ایم یا چه سرمایه‌گذاری‌هایی را برای آنها کرده‌ایم و چه تبلیغاتی برای مربیان ایرانی انجام داده‌ایم؟ ما که داریم با دست خودمان مربیان ایرانی را می‌کوبیم و می‌زنیم. همین مربیان ایرانی بودند که با دست خالی خیلی کارها کردند و این جوانان جویای‌نام را تحویل دادند. با تمام احترامی که برای دکتر دادکان قائل هستم ولی این حرف ایشان را به هیچ عنوان قبول ندارم و اگر این‌طور باشد به نظرم اگر به گفته ایشان مربی ایرانی 40 میلیون  بیارزد، خیلی از مدیران‌مان هم 4 میلیون نمی‌ارزند.

* الان با کدام چهره مطرح فوتبالی دنیا در ارتباط هستید؟

با ژرژ وه‌آ، لوتار ماتئوس و عابدی پله تقریباً در ارتباط هستم.

* دیدگاه و توقعی که علی دایی از خبرورزشی در سال جدید دارد؟

به نظرم رسالت خبرورزشی خیلی بیشتر و بزرگ‌تر از برخی نشریات دیگر است چون هم قدیمی‌تر است و هم مردم دوستش دارند. به نظرم این نشریه باید بیشتر از این به حقایق بپردازد و مثل نشریات دیگر اسیر شایعات و حواشی نشود و خبرورزشی می‌تواند رسالتش را خیلی بهتر از این در سال جدید انجام دهد.

* ان‌شاء‌ا... همین‌طور خواهد بود. در پایان، سال خوبی را برای شما و خانواده محترمتان آرزو می‌کنیم.

خواهش می‌کنم، برای شما هم همین‌طور.
نظرات بینندگان