arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲

ابتکار خواستار توجه جدی به خطر خشک شدن دریاچه ارومیه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رییس جهموری و ریس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چالش های زیست محیطی یک منطقه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: خشک شدن ارومیه و هامون تاثیرات بین المللی دارد.

 معصومه ابتکار در جلسه جمع بندی میز گرد بین المللی تخصصی یافتن راه حل برای نجات تالاب های در معرض خشک شدن ایران که عصر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با تشکر از گری لوییس نماینده دفتر عمران ملل متحد در ایران و مشاوران بین المللی اظهار داشت: ما امروز با مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم که گاهی منطقه ای از جهان را تحت تاثیر قرار می ده که دامنه اثر آن فراتر از مرزهای یک کشور و حتی در ابعاد جهانی احساس می شود.

وی ادامه داد: به همین منظور ما باید در حل مسایل زیست محیطی به تبادل نظر ، تجربیات ، تخصص و دانش فنی با سیار کشورها بپردازیم و بر این اساس باید اقدامات ما فراتر از منطقه و یک ناحیه خاص باشد.

ابتکار با بیان اینکه در مسایل زیست محیطی که جنبه بین المللی پیدا می کند تالاب ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند اظهار داشت: نمونه این اثرات زیست محیطی خشک شدن دو تالاب ارومیه و هامون در ایران است که موجب بروز چالش های بسیاری در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم یکی از مهمترین دلیل وضعیت فعلی تالاب های مهم کشور بحث تغییرات اب و هوایی است اظهار داشت: این مساله ابعاد و مسایل بسیاری را موجب شده است .

وی توضیح داد: برای مثال در دریاچه هامون مساله تامین حقابه این تالاب به خاطر وجود مسایل سیاسی و امنیتی پیچیده تر است و رویکرد کلی تری را برای اقدامات و عملکرد ها می طلبد با این وجود معتقدیم که مهمترین نکته در حال حاضر این است که دولت ایران برای نجات تالاب هامون و ارومیه جدی است.

معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد: به همین دلیل می خواهیم به مسایل مختلفی که موجب خشک شدن دریاچه ارومیه شده است توجه جدی شود و به همین منظور می خواهیم گروه های کاری را تشکیل و آنها را توسعه دهیم و به عنوان گام اول از برنامه عمران ملل متحد روند فعلی را در زمینه کمک و مشاوره به ما ادامه رود تا بتوانیم اقدامات خود را پیگیری کنیم.

ابتکار با بیان اینکه مایلم بیشتر اطلاعات عملیاتی در زمینه نجات تالاب ها به ما ارایه شود متذکر شد تجارب و تخصص سایر کشورها و راه حل ها و جزییات کوچک و حتی میزان بودجه های هزینه شده آنها برای نجات دریاچه ها و تالاب های مشابه مد نظر قرار گیرد که این اقدامات می تواند ما را در پیشبرد در هر چه بهتر عملیات مقتضی برای نجات دریاچه ارومیه یاری کند.

وی با بیان اینکه این میزگرد تخصصی نقطه شروعی برای عملیات نجات دریاچه ارومیه است اظهارداشت: ما از راه حل ها و پیشنهاداتی که توسط مشاوران بین المللی برنامه عمران ملل متحد ارایه شد استقبال می کنیم و خواهان تعامل و همکاری بیشتر برای همکاری با برنامه عمران ملل متحد هستیم.

ابتکار اظهارداشت: موزر مشاور بین المللی تالاب ها سال 2003 خشک شدن دریاچه ارومیه را پیش بینی و نسبت به آن هشدار داده بود اما متاسفانه در آن زمان این گفته ها مورد توجه قرار نگرفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان