arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۲

فایننشال تایمز: سینماگران ایران به روحانی چشم دوخته اند/دریچه ای که او گشود می تواند به دروازه ای تبدیل شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فایننشال تایمز نوشت: بهمن فرمان آرا، کارگردان پیشکسوت ایران ، پس از چهار سال توقف پیوسته و خودخواسته، دوباره برکرسی کارگردانی تکیه می زند.

به گزارش  «تیک» Tik.ir، سال گذشته ، وقتی حسن روحانی در ایران به قدرت رسید، تنها سیاستمداران اصلاح طلب و میانه رو نبودند که نفس راحتی کشیدند، بلکه دولت میانه رو تازه از راه رسیده این امید را در جامعه هنرمند ایران ، ایجاد کرد که قوانین سختگرایه شدید دولت احمدی نژاد که به طور خاص تأثیر بسزایی بر صنعت فیلم داشته است ،کاهش می یابد.

امروز فرمان آرا براین باور است که حیف است که فرصت های ناشی از تغییر دولت از دست برود.

این کارگردان 72 ساله در زمان تنفس درساخت فیلم داستانی جدید خود به نام « می خواهم برقصم » می گوید :" روحانی دریچه ای را گشوده است که می تواند به دروازه ای تبدیل شود . اگر این پنجره بسته شود ، هیچ چیزدیگری جایگزین آن نخواهدشد. ما در خلال 35 سال گذشته ، یعنی از زمان انقلاب، گزینه های بسیاری را امتحان کرده ایم. "

دولت محمود احمدی نژاد که طرفداران اندکی درمیان جامعه هنرمندان ایران داشت، سیاست ناگفتۀ جلوگیری از فیلم هایی با درونمایه های روشنفکرانه را اتخاذ و درعوض از فیلم های پیش پا افتاده حمایت کرد.

در دولت احمدی نژاد، «خانه سینما» بزرگترین نهاد مستقل فیلم ،نیز بسته شد. این قضیه به کاهش شمار مخاطبان سینمای ایران کمک کرد وشمار آنها را از 80 میلیون در دهه 1990 به کمتر از 10 میلیون رساند و نگرانی درباره افول آهسته صنعتی را افزایش می داد که به شدت مورد استقبال ونیز برنده جوایز جشنواره های بین المللی ازجمله کن ، اسکار و گلدن گلوب بود .

حجت ا... ایوبی ، رئیس سازمان سینمای ایران ، که نهادی دولتی و مسئول سیاست گذاری سینماست می گوید :" چهار سال گذشته، سخت ترین سال ها در تاریخ سینمای ایران بود . اکنون ما دوران تنش ها و محدودیت ها را پشت سر گذاشته ایم . "

پیشینه صنعت فیلم سازی ایران طولانی است و به دهه 1930 برمی گردد. با این حال، درسال های بعد از انقلاب ، فیلم سازان مهم این کشور ، ازجمله عباس کیارستمی ،به ساخت فیلم هایی با پیام های ظریف ، و غالباً هنری روی آوردند.

با این همه ، از زمانی که آقای روحانی به قدرت رسید، رویکرد جدیدی ایجاد شده است . «خانه سینما » بازگشائی شده، ممنوعیت تصویر از هنرمندان خاصی برداشته شده است و فرایند دریافت تاییدیه برای ساخت فیلم به طور چشمگیری کوتاه تر شده است .

فرمان آرا، که از جمله بهترین آثار او « بوی کافور، عطر یاس » و «خانه ای روی آب» هستند ، فیلم نامه خود را برای بررسی به مسئولان امر داد. این روندی الزامی است و ازاین که درست یک روز بعد ، به دنبال تماس تلفنی یکی از مقامات رسمی ارشد ، اجازه ادامه کار را دریافت کرده بود ، بسیار شگفت زده شد.

محمد رضا گلزار، هنرپیشه که نامش در فهرست افراد ممنوع تصویر قرارگرفته بود، اکنون در فیلم ایفای نقش می کند .

برخی از سیاستمداران اصلاح طلب در ایران و تحلیل گران خارج ازکشور می گویند چنین تغییراتی کافی نیست و برای اصلاحات سریعتر فشار می اروند . اما فرمان آرا مخالف این مساله است و می گوید :" آن هایی که در لندن و پاریس زندگی می کنند نمی توانند به کسی که در محدودیت است بگویند به چه کسی امید ببند. " او می گوید :" ما هنوز هم باید بعضی از خطوط قرمز را رعایت کنیم . اما جو جامعه بهترشده است . "

انتظار رود بیش از ده فیلمی که در دوران دولت پیش از پخش آن ها جلوگیری شده بود امسال نمایش داده شود. همچنین شمار سینماهایی که درسراسر کشور افتتاح شده افزایش یافته است .

«می خواهم برقصم » ماجرای نویسنده میانسالی را بیان می کند که بیش از این قادر به کارکردن نیست . و درست زمانی که نوای موسیقی را می شنود و به رقص درمی آید ، می تواند دوباره شروع به نوشتن کند .

آقای فرمان آرا از آپارتمان نویسنده داستانی که اطرافش را کتاب و مبلمان قراضه ای فراگرفته است می گوید :" این ماجرای ایران امروز و موسیقی آن آقای روحانی است .

با این همه ، آزادی جدید در زمینه هنر به این معنا نیست که همه چیز به خوبی پیش می رود . در ایران این فیلم تحت عنوان «من می خواهم » به نمایش درمی آید، چون واژه « رقص» واژه مناسبی نیست .

نظرات بینندگان