arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۲

سفیر ایران در بغداد از عفو عمومی منافقینی که جنایت نکرده اند، خبر داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر ایران در بغداد عنوان کرد تاکنون بعد از بررسی های صورت گرفته تعداد 423 نفر از اعضای گروهک منافقین از نظر حقوقی مشکلی برای بازگشت به کشور ندارند و می توانند به ایران سفر کنند که این تعداد ممکن است در آینده افزوده شود.

حسن دانایی فر سفیر ایران در بغداد اعلام کرد مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری قرار است هفته دوم فروردین به بغداد پایتخت عراق سفر کند. او هدف از این سفر را اجرایی کردن موافقتنامه های قضایی چهارگانه بین دو کشور که در دولت و مجالس ایران و عراق به تصویب رسیده، اعلام کرد و گفت: استرداد مجرمین، معاضدت قضایی در بخش مدنی حقیقی و حقوقی و انتقال محکومین موافقتنامه هایی است که دو کشور در جهت حمایت از شهروندان مورد موافقت قرار دادند تا دو کشور در این زمینه ها همکاری داشته باشند. به گفته دانایی فر، موضوع موافقتنامه استرداد مجرمین مربوط به کلیه پرونده های بین دو کشور است.

سفیر ایران در بغداد همچنین عنوان کرد همچنان که در گذشته اعلام شده بود ایران آمادگی دارد آن عده از اعضای گروهک منافقین را که مرتکب جنایت نشده اند و یا شاکی خصوصی ندارند مورد عفو قرار دهد و در این راستا پرونده های آنان مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس تاکنون بعد از بررسی های صورت گرفته تعداد 423 نفر از اعضای گروهک منافقین از نظر حقوقی مشکلی برای بازگشت به کشور ندارند و می توانند به ایران سفر کنند. او در عین حال گفت که بررسی پرونده های سایر افراد ادامه دارد و احتمالا بر تعداد این افراد افزوده خواهد شد.

سفیر ایران گفت اسامی 423 نفری که از نظر ایران مشکلی برای بازگشت به کشور ندارند به زودی به سازمان های ذیربط اعلام خواهد شد. دانایی فر در پاسخ به این سئوال که وضعیت داوطلبان گروهک منافقین برای بازگشت به کشور چگونه است، گفت: تعداد قابل توجهی از اعضای گروهک منافقین داوطلب بازگشت به کشور هستند و سران این گروهک با ایجاد فضای پلیسی اجازه نمی دهند که داوطلبان بازگشت به کشور در این رابطه اقدام کنند. سفیر ایران در بغداد با اشاره به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز، گفت: در این ایام مردم علاقه مندند که به عراق سفر کنند تا سال تحویل در اماکن متبرکه باشند، ما توصیه می کنیم که حتما با وزیرا اقدام کنند و به صورت گروهی بیایند و حتی الامکان از سفر انفرادی پرهیز کنند و سفر بدون ویزای آنان مشکلات متعددی برای این افراد و خانواده های آنان ایجاد می کند. او گفت: دولت عراق از طریق سفارت این کشور و کنسولگری های عراق در ایران از جمله مشهد، کرمانشاه و اهواز به سهولت ویزای سفر به عراق را صادر می کند بر این اساس شهروندان از طریق قانونی اقدام نمایند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان