arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹

احمد خاتمی: حکومت صفويه در ضد ارزش ها همانند ساير حکومت ها بود

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: تمامي حکومت هاي قبل از نظام جمهوري اسلامي، ويژگي‌هاي ضد ارزشي مشترکي داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: تمامي حکومت هاي قبل از نظام جمهوري اسلامي، ويژگي‌هاي ضد ارزشي مشترکي داشتند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، سيد احمد خاتمي در جلسه شوراي اداري آذربايجان غربي، با بيان اين مطلب، افزود: تمامي حکومت هاي قبل از انقلاب، اصولا در چند ويژگي از جمله شخصي دانستن بيت المال براي خود و غارتگري ثروت هاي ملي، برده دانستن ملت و جمع کردن افراد مفسد در کنار خود، مشترک بودند.

وي تصريح کرد: سلسله پهلوي در غارتگري بيت المال درصدر ليست تمامي حکومت هاي شاهنشاهي 2500 ساله قرار دارد و اين در تاريخ براي هميشه به ثبت رسيده است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که غارتگري از بيت المال خوي و منش سلاطين مستبد حکومت هاي قبل از انقلاب بوده است، اظهار کرد: حتي حکومت صفويه با اين‌که تلاش زيادي براي نشر مکتب اهل بيت کردند، اما متاسفانه در ضد ارزش ها همانند ساير حکومت ها بودند و مردم کشور که صاحبان اصلي يک کشور محسوب مي شدند، عملا هيچ کاره بودند.

خاتمي با بيان اين‌که تاسف بار است که در طول حکومت پهلوي در اين کشور، يک انتخابات آزاد برگزار نشد، گفت: خودشان ليست کساني را که بايد انتخاب مي شدند، از قبل مشخص مي کردند بطوري که ساواک آنها را انتخاب و به وزير مي داد و وزير نيز آنها را به شاه معرفي مي کرد و در اين بين مردم چه راي مي دادند يا نمي دادند، نمايندگان انتخاب مي شدند و به دروغ نيز از طرف حکومت اعلام مي شد که فلان تعداد از مردم در انتخابات انجام گرفته شرکت نموده‌اند در حالي که حتي اين موضوع و مشارکت مردم در انتخابات براي انها اصلا مهم نبود.

وي با اعلام اين‌که در حکومت پهلوي براي صالحين و متدينين جايگاهي وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در حکومت سياه پهلوي متدينين سوژه بودند و اگر به يک نظامي اعلام مي شد که فردي به مسجد و هيئت‌ها رفت و آمد دارد، او تبديل به سوژه مي مي شد و تلاش مي کردند چهارچشمي مراقب اين فرد باشند تا نکند از طرف وي به حکومت ضربه اي وارد شود.

وي اجنبي پرستي و بيگانه پرستي را عجين با گوشت و پوست و خون و جان حکومت پهلوي دانست و تاکيد کرد: شاه در مقابل مردم خود يک ديکتاتور بود، اما وقتي که پيش رييس جمهور آمريکا مي رفت يک جوجه ريز به حساب مي آمد و هيچ اراده اي از خود نداشت؛ شاه بدترين فحش ها را به مردم خود نثار مي کرد و در واقع بيگانه ها براي او محبوب بودند و خودي ها منفور البته اين علاوه بر پهلوي ها به قاجاري ها نيز وارد است.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري در ادامه با تاکيد بر اين‌که امروز مردم اين کشور به حق خود رسيده اند و بيت المال در اختيار آنها قرار دارد، ابراز کرد: طرح هدفمندسازي يارانه ها که از جمله طرح‌هاي کلان کشوري محسوب مي شود و در گذشته نيز همگي گلايه‌مندي روساي جمهور قبلي کشوري را شنيده بوديم و آنها بارها در تريبون هاي مختلف از پرداخت يارانه‌ها ابراز نارضايتي مي کردند و در واقع در شعار وارد مي شدند، اما در عمل نه، ولي دولت کنوني با شجاعت کاري که دولت هاي قبلي نيز مي دانستند خوب است اما براي اجراي آن وارد نشدند را به مرحله اجرا گذاشت و اين از برکات نظام و انقلاب اسلامي است.

وي اضافه کرد: کدام دولت در اين نظام دوست دارد که شما از دم يارانه بنزين بدهيد و يارانه اين بيت المال را يک جوان خوش نشين و مرفه تهراني با ماشين چندين ميليوني از اين بنزين صد تومني استفاده کرده و در بالاشهر تهران ويراژ دهد در حالي که پول اين بنزين و يارانه پرداختي به آن از جيب مردم نيازمند انجام شده است.

خاتمي با اشاره به اين‌که يکي از سران فتنه گفته بود با اجرايي شدن طرح هدفمند سازي يارانه ها مردم اغتشاش و شورش خواهند کرد و به دنبال آن آمريکا وارد خواهد شد، افزود: آنها فکر مي کردند در پي چنين کاري اپوزيسيون خاراج نشين نيز وارد معرکه خواهد شد و خواهد توانست برنامه هاي خود را به اجرا بگذارد، اما جواب اين فرد"شتر در خواب بيند، پنبه دانه" است.

وي تاکيد کرد: در نظام جمهوري اسلامي ايران تمام تلاش ها اين است که حق به حقدار برسد و اين از اهداف اين نظام مقدس مي باشد.

وي با قدرداني از خدمات انجام گرفته از سوي دولت هاي نهم و دهم در کشور، گفت: اين عين بي انصافي است که خدمات انجام گرفته از سوي دولت کنوني را در اقصي نقاط کشور ناديده بگيريم و مي توان گفت چنين خدماتي در طول 32 سال پس از انقلاب اسلامي بي نظير هست نه کم نظير.

وي در ادامه با اشاره ي دوباره به برکات انقلاب اسلامي براي مردم ايران، عنوان کرد: مردم قبل از انقلاب، صاحب خانه بودند، اما بيگانگان در جاي آنها نشسته بودند و امروز مردم به خانه ي خود برگشته اند و آزادانه سرنوشت خود را رقم مي زنند.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري همچنين با تاکيد بر اين‌که به صراحت مي گويم مردم زمان ما بهتر از مردم زمان پيغمبر(ص) هستند، خاطرنشان کرد: مصداق آن نيز اين است که روزي پيامبر(ص) مشغول خواندن نماز بودند، اما در همان لحظه صداي شيپوري بلند شد و مردم نماز را ول کردند و رفتند تا ببينند چه کالاي تجارتي جديدي آمده است، اما در نماز جمعه ي زمان ما که بمب گذاري مي شود مردم صحنه را ترک نمي کنند و شعار" حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ما است" را سر مي دهند.

آيت الله خاتمي با اشاره به اينکه هرچه از رهبر ديروز و امروز خودمان شنيده ايم تعريف و تمجيد ملت ايران بوده است و حتي ايشان يکبار نيز اعلانم کردند عملکرد اين مردم نسبت به برخي خواص نيز در دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي بهتر بوده است.

وي با بيان اينکه ارباب رجوع کلمه ي درستي است و معني آن، همه کاره بودن مردم در اين نظام است، گفت: تابلوي نظام اسلامي عملکرد مسوولين ان است، اگر مسوولين خوب عمل کنند نظام عزيز مي شود اما در غير اين صورت اگر مردم را بيازارند، نظام مقدس جمهوري اسلامي آسيب خواهد ديد.

وي با تاکيد بر اين‌که پيشوايان و ائمه ي اطهار نيز تضييع حقوق مردم را عامل سقوط حکومت هاي مستبد دانسته‌اند، اذعان کرد: امير المومنين در نهج البلاغه تصريح مي کند که عامل سقوط برخي از حکومت ها، ندادن حق مردم بوده است و آنها براي رسيدن به اين حق خود متوسل به ابزار ديگري چون رشوه مي شدند که نتيجه ي آن گسترش فساد و شکم بارگي در جامعه و نهايتا سقوط حکومت هاي مذکور بوده است.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌که گاها پيچيدگي کارها باعث از کوره در رفتن ارباب رجوع و فراهم شدن اسباب ناراحتي آنها مي شود، تصريح كرد كه لازم است مديران و مسوولان با درک شرايط او از طرق قانوني به حل مشکلات وي اقدام کنند.

وي خاطرنشان کرد: آفرين به آن مديري که وقتي از پست خود رفت زير مجموعه ي او از رفتنش تاسف بخورند و بايد به ياد داشت ان مديري که هنگام ترک پست خود باعث خوشحالي زير مجموعه اش مي شود، مدير اسلامي و انقلاب نيست.

وي در ادامه با تاکيد بر اين‌که سرمايه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مردم هستند، گفت: در زمان قبل از انقلاب، حکومت پهلوي بدنبال افراد بي دين براي اداره کشور بود، اما امروز يکي از پارامترهاي انتخاب يک مدير، دينداري او است و خوشبختانه اکثريت مسوولان کشور نيز چنين هستند البته نمي گويم همه پاک هستند، اما روند و قائده اين هست و اکنون اساس بر حکومت صالحان چيده شده است.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري همچنين با اشاره به اين‌که آمريکا طي سال‌هاي اخير بدنبال ايجاد خاورميانه‌اي بزرگ با محوريت خود بود، اظهار کرد: امروز بر خلاف انديشه اي استکبار، خاورميانه‌ بزرگ با محوريت دين و اسلام در حال شکل گيري است و يکي از نمونه هاي اين موضوع نيز مسئله کنوني کشور تونس است که مردم مسلمان آن بر عليه حکومت بن علي که مي توان او را نسخه دوم شاه ايران عنوان کرد، قيام کرده و رژيم او را سرنگون کردند.

وي تصريح کرد: اين ها گوياي آن است که خيزش اسلامي امروز به تمامي کشورهاي اسلامي رسيده است.
نظرات بینندگان