arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۳

مالکی: من به هیچ‌وجه قابل مقایسه با صدام نیستم

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با یکی از هفته‌نامه‌های این کشور،درباره اقدامات خود در این کشور از جمله شرکت در دور بعدی انتخابات و مقابله با تروریست‌ها توضیحاتی ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با یکی از هفته‌نامه‌های این کشور،درباره اقدامات خود در این کشور از جمله شرکت در دور بعدی انتخابات و مقابله با تروریست‌ها توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش انتخاب، «نوری المالکی» در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» درباره بازگشت تروریست‌ها به این کشور، ادامه ناآرامی و تاثیر جنگ داخلی در سوریه بر اوضاع امنیتی منطقه نظرات خود را ابراز کرد. وی گفت تهدید بخشی از زندگی یک سیاستمدار است و نمی‌توان به این دلیل از کار دست کشید به خصوص در کشوری که نیازمند بازسازی و ثبات است. مالکی به چندین مورد اقدام برای به قتل رساندن خود اشاره کرد؛ از جمله تلاش برای مسموم کردن و یا سرنگونی هواپیمای وی. او در میان دشمنان خود به اعضای حزب بعث و شبکه تروریستی القاعده اشاره کرد.

مالکی در این مورد گفت: «من هرگز از چیزی مانند مرگ و یا از دشمن نیز نترسیده‌ام. من با ترس بیگانه‌ام. در دوران «صدام» دیکتاتور پیشین عراق اعضای گروه‌های مخالف اعدام می‌شدند و این خطری بود که ما با آن زندگی می‌کردیم.» نخست‌وزیر عراق در پاسخ به اینکه آیا در دور بعدی انتخابات پارلمانی این کشور که اواخر آوریل برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد یا خیر نیز گفت: «من دست‌کم رهبری ائتلاف دولت قانون را در انتخابات بر عهده خواهم داشت و آرا و اکثریت در پارلمان مشخص می‌کند که آیا ما دوباره همدیگر را در پارلمان خواهیم دید یا خیر.»

وی در ادامه گفت: «من مسئول این کشور هستم و این ماموریت دموکراتیک من است اما نیروهایی هستند که می‌خواهند دولت را به کمک هم‌پیمانان خود ساقط کنند. من می‌توانم در برابر آنها متوسل به زور شوم اما این کار را نمی‌کنم و روند دموکراتیک را با اعمال فشار بر آنها خراب نمی‌کنم و از قوانین سیاسی بازی پیروی می‌کنم.» مالکی همچنین درباره اتهاماتی که متوجه وی است از جمله اینکه وی را با صدام مقایسه می‌کنند نیز گفت اینکه به صورت علنی از وی انتقاد می‌شود، نشان می‌دهد که وی به هیچ وجه قابل مقایسه با صدام نیست. وی روند اعدام صدام را روندی قانونی دانست که برای مجازات وی به دلیل جنایات متعددش صورت گرفته است.

این سیاستمدار کهنه‌کار عراقی در ادامه گفت: «این درست است که ما به دولتی قدرتمند نیازمندیم که دارای سرویس‌های اطلاعاتی قدرتمندی باشد و با چالش کنونی از جانب تروریست‌ها مقابله کند. در غیر این صورت ما چطور می‌توانیم با گروه‌هایی مانند القاعده و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مقابله کنیم. در این مورد تفاوتی میان اینجا و غرب وجود ندارد و ما اگر می‌خواهیم نبرد موفقیت‌آمیزی با تروریست‌ها داشته باشیم، باید نیروهای امنیتی خود را تقویت کنیم.» وی دیدگاه ناشی از تبعیض بین شیعه و سنی در استان الانبار را رد کرد و منشا‌ء آن را تصمیمات سیاسی دانست و گفت که هیچکدام از گروه‌ها در دولت نادیده گرفته نشده‌اند.

نخست‌وزیر عراق درباره وضعیت تروریست‌ها در شماری از شهرهای این کشور گفت: «تا زمانی که مردم در شهرهایی مثل فلوجه با القاعده همکاری می‌کنند، این خطر که قربانی شوند نیز وجود دارد. این شهر به کمپ‌هایی تقسیم شده است که بعضی از آنها در دست تروریست‌ها و شماری دیگر نیز در اختیار نیروهایی است که به همراه نیروهای دولت با تروریست‌ها مقابله می‌کنند. از زمانی که القاعده و دولت اسلامی شام و عراق این شهر را به عنوان بخشی از کشور اسلامی اعلام کرده اند ما تلاش می‌کنیم تا این سرطان را با کاهش تلفات مهار کنیم.»

استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق
اعضای شورای کمیسیون عالی انتخابات عراق در اعتراض به آنچه که آن را اعمال فشار علیه این کمیسیون خواندند به طور دسته جمعی استعفا کردند. به گزارش شبکه الجزیره، جمال کیلانی، عضو پارلمان عراق و از رهبران فراکسیون "متحدان برای اصلاحات" اعلام کرد: این استعفای دسته جمعی گامی بسیار مهم در جهت دموکراسی است.

وی نسبت به اینکه کمیسیون عالی انتخابات به طور نیابی همانند هیات دیگر اداره شود، ابراز نگرانی کرد. اعضای کمیسیون به طور دسته جمعی استعفای خود را تقدیم رئیس شورا کردند و به دلیل اعمال فشارها علیه خود به علت اختلاف دو قوه مقننه و قضائیه در تفسیر مفاد قانون انتخابات ناگزیر به استعفای دسته جمعی شدند. این افراد در بیانیه ای اعلام کردند که نمی‌خواهند طرف هیچ در گیری باشند و تا زمان حل و فصل کامل این مساله بر موضع استعفای خود مصمم هستند.
نظرات بینندگان