arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
عضو کمیسیون امنیت ملی

نظام دنبال باج دادن در ماجرای مرزبانان نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: هدف گروهک تروریستی جیش العدل از گروگان گیری ۵ مرزبان ایرانی، معامله با ایران بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: هدف گروهک تروریستی جیش العدل از گروگان گیری ۵ مرزبان ایرانی، معامله با ایران بود.

نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری های مجلس در خصوص گروگانگیری ۵ مرزبان ایرانی، گفت:مجلس یک وظیفه نظارتی بر عهده دارد که از وزیرکشور،دستگاه های انتظامی، اطلاعاتی، نظامی و عواملی که کار به آنها مربوط می شود، سئوال و پرسش کند تا درجریان پیگیری کارها قرار بگیرد که این کار صورت گرفته است، و در چند نشست این موضوع مطرح شد.

وی با بیان اینکه که افراد شرور و گروگانگیر به قصد باج خواهی این شرارت ها را صورت می دهند ، افزود: این گروه قصد معامله و دلالی در این خصوص را دارند و دولت ایران هم حاضر نیست به سادگی به این افراد باج دهد .

وی تاکید کرد:مجلس پیگیری های لازم را درآینده با شدت بیشتری انجام خواهد داد.

شفیعی در پاسخ به این که با توجه به شهادت مرزبان ایرانی مسئولیت این حادثه بر عهده چه نهادی است، تصریح کرد: اولا امنیت کشورمستلزم هزینه است که این هزینه گاهی اوقات مالی است و گاهی اوقات هم جانی. یعنی این مورد نه تنها برای ایران، بلکه برای هر کشوری ممکن است اتفاق بیافتد؛ به هرحال کنترل مرزها و برخورد با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر هزینه هایی را برای کشور در پی دارد.

وی با بیان اینکه حقیقتا دستگاه های مختلف وظایف سازمانی خودشان را انجام می دهند، خاطر نشان کرد: اما با این حال ممکن است در برخورد با موارد مختلف، مشکلاتی به این شکل پیش آید. اما اینطور نیست که ما تصور کنیم دستگاه های ذیربط تلاشی نکرده اند یا تعللی صورت داده اند. در هر حال کشورسیاست هایی را دارد که در چارچوب آن سیاست ها عمل می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در این خصوص هیچ دستگاهی مقصر نیست اما مسئولیت به صورت کلان برعهده نهاد های امنیتی کشور است، تاکید کرد:کل نیروهای امنیتی کشور در قبال این اتفاق مسئولیت دارند، اما اینکه آیا درانجام این وظیفه یا مسئولیت عدول کرده باشند، پاسخ منفی است؛ما نمی توانیم با باج دادن به اشرار آنها را تشویق به انجام بیشتر این امر کنیم.

وی با اشاره به این که برخی ها می گویند که با وجود دستگاه اطلاعتی نیرومند ایران چطور هر از چندگاهی شاهد چنین مشکلاتی در مرزهای شرقی کشور هستیم، گفت: ایران مرزهای بسیار طولانی با کشور پاکستان و افغانستان دارد که کنترل این مرزها مستلزم هزینه زیادی است. البته کشوراین هزینه ها را انجام می دهد،.

وی با تاکید بر اینکه کنترل مرزهای طولانی با افغانستان و پاکستان به طور طبیعی دشوار است، تاکید کرد: به اندازه کافی هم پاسگاه های مرزی ایجاد شده و در جاهای دیگر هم لازم است که ایجاد شود . بخشی از این حوادث اجتناب ناپذیر است یعنی به وقوع می پیوندد با این حال تلاش های متعددی صورت می گیرد که از این حوادث جلوگیری شود. قطعا مجرمین هم با برخورد های قاطع مواجه خواهند بود یعنی اینطور نیست که فکر کنند با به شهادت رساندن یک سرباز می توانند آسیبی به کشور یا نظام وارد کنند.

وی در ادامه با اشاره به گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد که جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است، تاکید کرد: یکی از موارد نقض حقوق بشر توسط ایران در این گزارش برخوردهایی است که جمهوری اسلامی با این اشرار می کند و این جای تاسف دارد که به طور آشکار نیروهای یک کشور را به شهادت می رسانند و امنیت کشور را مختل می کنند و وقتی که با عاملان این مشکل برخورد می شود در حمایت از آنها، سازمان ملل مسئله حقوق بشر را به میان می کشد و کشور ما را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.

شفیعی در پاسخ به این که اولین کارمجلس بعد از تعطیلات پس از این اتفاق چیست،تاکید کرد: وی گفتکار مجلس این است که باید بودجه بیشتری را برای نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی انجام دهد تا کنترل بیشتری را در مرزها داشته باشند، احتمالا این مورد را در دستور کار خواهد داشت ودر مورد آن ها اقدام خواهد شد.
نظرات بینندگان