arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۳۵۰
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
دیدگاه‌های رهبر انقلاب دست ایران را در مذاکرات قوی‌تر کرده است؛

ظریف: براساس متن غیرواقعی امریکا به ما اتهام زدند و گفتند ظریف دروغ می گوید/ادعای انقلابی‌گری می کنند، اما در زمین طرف مقابل بازی می‌کنند

اگر مردم می‌خواهند به من، تیم مذاکره کننده و به سیاست خارجی کمک کنند، باید حتماً تمرکز‌شان به حل موضوع از درون باشد و آنچه مقام معظم رهبری و مجموعه مسئولان نظام به‌عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند به‌معنی اقتصاد ریاضتی نیست؛ به‌معنای اقتصاد درون‌زا است. این دیدگاه به ما کمک می‌کند که با دست قوی‌تر در مذاکره حاضر شویم، لذا همیشه باید یک نگاه متوازن داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه ایران گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند به‌معنی اقتصاد ریاضتی نیست؛ به‌معنای اقتصاد درون‌زاست. این دیدگاه به ما کمک می‌کند که با دست قوی‌تر در مذاکره حاضر شویم.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات معتقد است: هر مذاکره‌ای اگر بخواهد پایدار باشد، هر دو طرف مذاکره باید احساس کنند دستاوردی داشتند و هنر مذاکره کنندگان این است که دستاوردها به‌نحوی تعریف شوند که برای طرف مقابل قابل تعریف باشد و بتوانند هر دو طرف به تفاهم برسند؛ به‌عبارت دیگر، هنر مذاکره رسیدن به «آری» است.

وی  با بیان این مطلب افزود: اعلام موضع هنر مذاکره نیست؛ هنر این است که موضوعات به‌شکلی طراحی و بیان شود که طرف مذاکره، منافع خود را در آن ببیند که این یک اصل کلی است. در بحث هسته‌ای، دو طرف در هشت سال گذشته، بنای تفاهم نداشتند؛ شاید به این دلیل که طرف غربی حس می‌کرد اگر یک مقدار فشار را زیادتر کند، ایران مقاومت را رها می‌کند و بر این اساس کار پیش رفت و طرف ایرانی هم هر اقدامی که انجام داد برای مقابله با فشارها بود؛ مثل ادامه غنی‌سازی 20درصدی.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاد این بود که طرف مقابل به این نتیجه رسید با فشار نمی‌تواند اراده‌اش را بر مردم ایران تحمیل کند و آخرین سنگرش که شکسته شد، انتخابات ریاست جمهوری امسال ایران بود و به همین دلیل هم مقام معظم رهبری خواستار خلق حماسه سیاسی بودند.

وزیر خارجه ادامه داد: حداکثر نقد به گروه مذاکره کننده ما این است که زیاد امتیاز داده است، اما هیچ‌کس نمی‌گوید که ما خط قرمزها را شکسته‌ایم. این در حالی است که طرف مقابل رسماً اعلام می‌کند که خط قرمزها را شکسته و غنی‌سازی را در ایران پذیرفته است. این‌که بعضی‌ها دعوای حق غنی‌سازی کرده‌اند، باید گفت که این کار مغلطه است. حق غنی‌سازی ما در ان.‌پی.تی. شناخته شده است و در دو اجلاس بازنگری ان.پی.تی. گفته شده است که کشورها، تصمیم‌شان درباره چرخه سوخت باید مورد احترام باشد. اگر برنامه اقدام ژنو را که نگاه کنیم، می‌گوید مرحله نهایی شامل یک برنامه غنی‌سازی است و این‌که از اکنون تا مرحله نهایی هم برنامه غنی‌سازی ادامه دارد و 5درصد غنی‌سازی توسط ایران را همه دنیا پذیرفته‌اند.

وزیر خارجه با اشاره به این مطلب "از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ما تصمیم می‌گیریم راجع به چه موردی با چه‌کسی صحبت کنیم" ادامه داد: اگر روزی نظام، یعنی در رأس آن رهبری تصمیم بگیرد و بعد در چارچوب بدنه اجرایی کشور عملیاتی شود و حتماً‌ با مجوز رهبری گفت‌وگو می‌شود، اما فعلاً مجوز کلی رهبری، گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای است و لاغیر و ما هم به این متعهد هستیم؛ وگرنه ما با آمریکا مشکلات دیگری داریم و آنان هم مشکلات دیگری با ما دارند. آنان ممکن است راجع به مشکلاتشان بخواهند با ما صحبت کنند؛ ما اما هنوز چنین تصمیمی نگرفته‌ایم. اگر روزی تصمیم بگیریم که با آمریکا مذاکره کنیم درباره موضوعات مورد تمایل خودمان است نه موضوعاتی که آنان صرفاً روی میز بگذارند. این تصمیمی امروزی نیست؛ تصمیمی مربوط به آینده است. فعلاً ما به‌طور قطع تصمیم داریم راجع به هیچ‌چیز به‌جز موضوعات هسته‌ای با آمریکا صحبت نکنیم.

ظریف درباره برخورد متضاد آمریکا با توافقنامه ژنو گفت: اگر ایراد من این است که من با مردم خودمان صادق هستم آن را با جان و دل می‌خرم. من روز اول که برای رأی اعتماد به مجلس رفتم قول دادم که دروغ نگویم و روی این قولم هستم. دروغ نخواهم گفت. ما متن واقعی را بیرون دادیم و آمریکایی‌ها متن غیرواقعی را منتشر کردند. دوستان ما در داخل بر اساس متن غیرواقعی آمریکا به ما اتهام زدند. حتی دوستان ما در داخل در مصاحبه با مطبوعات آمریکایی که گفته بودند آقای اوباما دروغ می‌گوید، ادعاکردند ظریف دروغ می‌گوید که خیلی برایم تعجب‌آور بود که شکایت دوست را نزد دشمن می‌برند. روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: آقای اوباما، چرا به مردم راستش را نگفتید؟ دو هفته بعد یکی از برادران در ایران با همان روزنامه مصاحبه می‌کند که ظریف دروغ گفته و اوباما راست گفته است!

وزیر خارجه با تأکید بر "ما باید نگاه کلان به این مسائل داشته باشیم" گفت: نگاه کلان این است که بازی رقبای ما در منطقه و در جهان به هم خورده است. آنها یک بازی طراحی کرده بودند. من موضوع برنامه هسته‌ای ایران را بهانه‌ای برای پیگیری اهداف دیگری می‌دیدم به‌هرحال بازی‌ای را تعریف کرده بودند و در این بازی راحت بودند؛ چون برایشان تعریف شده بود و معلوم بود که ایران هم مخالفت می‌کند، در آن صورت آنها می‌توانند ایران را به‌عنوان تهدید امنیتی جلوه دهند؛ پروژه‌ای که در روابط بین‌الملل امنیتی سازی می‌گویند. این پروژه در طول چند سال اجرا شده بود، البته گفتمان دولت گذشته هم به این پروژه کمک کرده بود، نمی‌خواهم دولت گذشته را نقد کنم. ممکن است گفتمان دولت گذشته منافع زیادی داشته اما به این پروژه امنیتی‌سازی به‌صورت ویژه کمک کرده بود. گفتمان دولت جدید و این‌که هیچ‌کس باور نمی‌کرد که ما در طول سه ماه بتوانیم به نتیجه برسیم و یک توافق داشته باشیم آن در خارج به یک زلزله سیاسی تعبیر شد یعنی اگر از دیدگاه کلان نگاه کنیم طبیعی است که باید رقبا، مخالفان و بدخواهان ما دستپاچه شوند کما این‌که شدند. آقای نتانیاهو حرف‌هایی که زد، شنیدید، او گفت: توافق قرن برای ایران و خطای قرن برای غرب اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: بعضی از کشورهای خلیج فارس که بی‌د‌لیل و به‌خاطر تصوراتی که داشتند مبنا را بر دشمن انگاری ایران در دنیا گذاشتند، اینها هم بسیار نگران شدند و گفتند که آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را با اقتدار منطقه‌ای تهران معاوضه کرده است. آمریکا برنامه هسته‌ای را محدود کرد و اقتدار منطقه‌ای ایران را پذیرفت، این یعنی زلزله‌ای در بیرون اتفاق افتاده است. نگرانی، عصبانیت، دستپاچگی و حتی برخی اقدامات تروریستی علیه ما در لبنان، پیشاور و یمن‌ همه برخورد کورکورانه و بچه‌گانه با آن التهاب استراتژیکی است که در آن‌ها ایجاد شد. اگر آنها ناراحت می‌شوند طبیعتش این است که مردم ما خوشحال بشوند، در مردم ما امید ایجاد شد.

ظریف افزود: اما یک طرف دیگر قضیه که مهم است این‌که ما در جمهوری اسلامی به‌دلیل سابقه تاریخی، بیشتر مشکلات را از بیرون دیده‌ایم و راه‌حل را هم در بیرون جست‌وجو کرده‌ایم و این خطر استراتژیک برای ماست. از این رو است که مقام معظم رهبری بارها تکرار کرده‌اند که نگاهتان باید به درون باشد. راه‌حل را باید در درون نگاه کنید؛ یعنی ما با همه مشکلات بیرونی باید باز هم فقط نگاهمان به این نباشد که اگر مشکل بیرونی حل شد، مشکلات ما حل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مردم می‌خواهند به من، تیم مذاکره کننده و به سیاست خارجی کمک کنند، باید حتماً تمرکز‌شان به حل موضوع از درون باشد و آنچه مقام معظم رهبری و مجموعه مسئولان نظام به‌عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند به‌معنی اقتصاد ریاضتی نیست؛ به‌معنای اقتصاد درون‌زا است. این دیدگاه به ما کمک می‌کند که با دست قوی‌تر در مذاکره حاضر شویم، لذا همیشه باید یک نگاه متوازن داشته باشیم.

وزیر امور خارجه در تشریح شرایط سیاسی کشور در آینده اظهار داشت: به‌نظر من آنچه در آینده ضرورت دارد بیش از آن‌که بخواهیم نقد گذشته کنیم، این است که دیپلماسی‌ای ‌موفق است که مبتنی بر شناخت صحیح باشد. ما باید بفهمیم دنیا به کدام سمت می‌رود، باید بفهمیم که چگونه دنیا در حال تحول است نه برای این‌که خودمان را با آن تطبیق بدهیم، بلکه برای این‌که بتوانیم از نقاط خالی این دنیای در حال تحول استفاده بکنیم. در حوزه‌هایی که مزیت نسبی داریم، خودمان را مستقر کنیم؛ نهادینه کنیم. یک زمانی دنیا، دنیای متصلب دوقطبی بود و خیلی جای خالی نداشت و زمین بازی‌اش خیلی محدود بود. اما اکنون واقعاً شرایطی ایجاد شده است، دولت‌ها بسیار فراتر از قد و قواره‌شان می‌توانند بازیگری داشته باشند؛ حتی فراتر از دولت‌ها، گروه‌ها، مؤسسات و شبکه‌ها می‌توانند بازیگر باشند. حتی شبکه‌های فراملی، گروه‌های مختلف یک اقلیت قومی در کشورهای مختلف وقتی جمع می‌شوند به‌عنوان یک بازیگر جهانی عمل می‌کنند و می‌توانند تأثیرگذار باشند، افراد می‌توانند تأثیرگذار باشند. لذا آنچه اکنون برای دیپلماسی نیازمندیم، فهم صحیح شرایط بین‌المللی است.

ظریف خاطرنشان کرد: فهم صحیح به‌معنای پذیرش یک چارچوب نیست، بلکه به‌معنای آگاهی برای تأثیرگذاری و تعیین چارچوب خودتان است. بعضی‌ها وقتی من می‌گویم فهم صحیح، می‌گویند طرف می‌خواهد و این یک مقدمه وادادگی است؛ در حالی که اصلاً این‌گونه نیست. مقدمه حضور فعال، مبتکرانه، تأثیرگذار و داشتن ابتکار عمل در بازی و این‌که شما بدانید بازی چیست، بدانید اینجا چه‌کار قرار است بکنید. بدانید در این بازی چه‌قدرتی به شما توان بازیگری می‌دهد. در شرایط کنونی بین‌المللی خود قدرت‌های بزرگ اقتصادی و نظامی هم به‌دنبال قدرت تأثیرگذاری معنایی هستند. البته توان تأثیرگذاری معنایی‌مان خیلی بالاست و باید از همین که داریم بیشترین میزان بهره را ببریم. نمی‌گویم دنبال بقیه موارد نرویم، اما بدانیم که اکنون ما مزیت نسبی‌مان در این حوزه است. ما در دیپلماسی ارزشی می‌توانیم بسیار موفق باشیم.در دیپلماسی فناوری می‌توانیم موفقیت‌ بالایی کسب کنیم.در دیپلماسی عمومی حتی می‌توانیم موفق باشیم به‌شرطی که بفهمیم لازمه بازی در دیپلماسی عمومی چیست.

 وی افزود: شایسته است کاری کنیم که همزمان اهداف ملی و آرمانی را هم‌افزایی کنیم، چون این‌ها در یک مسیرند کما این‌که بسیاری از دولت‌هایی که در گذشته توانسته‌اند موفق شوند هیچ‌وقت نگفته‌اند اهداف آرمانی ما از اهداف ملی جداست. گرفتار بعضی چارچوب‌های فکری یا چارچوب‌های نظری که ساخته و پرداخته خارج و کسانی است که از آن طریق می‌توانند منافعشان را پیش ببرند، نشویم. اگر در چارچوب فکری آن‌ها فکر کنید در چارچوب نظری آن‌ها برنامه‌ریزی کنید به نهادینه کردن قدرت آنها بیشتر کمک کرده‌اید، تا نهادینه کردن قدرت خودتان. ممکن است بسیار ادعای انقلابی‌گری بکنید، اما دارید در زمین آنها بازی می‌کنید. بسیاری اوقات ما با حرف‌های خیلی تند و تیز خود در زمین طرف مقابل بازی می‌کنیم. زمینی که او چیده و طراحی کرده است، لذا نیاز است بیاییم زمین بازی را هم تعریف کنیم. ما نباید آن را به دست خودمان نابود کنیم.

ظریف درباره چشم‌انداز نهایی مذاکرات هسته‌ای گفت: با اجرای توافقنامه ژنو، بخشی از تحریم‌ها تعلیق شد، اما در دور نهایی، همه تحریم‌ها باید لغو شود. پرونده ایران هم از شورای امنیت خارج و در آژانس هم عادی‌سازی شود. این اقدامات درازمدتی است که تأثیرات درازمدت دارد و می‌تواند همه این اقدامات در فاصله کوتاهی انجام شود، لذا انجام توافق روی آن کمی سخت‌تر است، چون هر کلمه وزن خودش را خواهد داشت و باید با دقت بسیار بحث شود تا ببینیم به کجا می‌رسد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۲۱
غیر قابل انتشار: ۲۹
فرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
9
112
اینکه بعضی ها آیات قرآن را بنفع خود تحریف میکنند، سخنان امام را به سود تفسیر میکنند، آرمانهای انقلاب را در جهت منفعت خود تعریف میکنند و برای رسیدن به هدف حتی با دشمن سازگاری دارند هیچ حرجی به انها نیست...تاریخ خوارجها و میرزا آغاسی های زیادی بخودش دیده و مدام در حال تکرار است. اگر دیدین یکی از این منتقدین هیچ نفع و سودی از این انقلاب بدست نیاورده و بلکه همه عمر و زندگیش را بپای ایران و اسلام گذاشته بدانید منقد صالح و صادق است. در غیر این صورت همان راحت طلبان سودجو مقام پرست هستند که زندگیشان جز این نمیگذرد...اینان نه اسلام و نه وطن و نه مردم را برای خشنودی خدا که برای قدرت طلبی خود میخواهندو همه چیز در زمان لازم برای آنها یه ابزار است که استفاده کنند...شعور و حافظه مردم ایران آنقدر ضعیف نیست که هشت سال گذشته و اعمال این منتقدین دلسوز امروزی را زود فراموش کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
7
117
دو هفته بعد یکی از برادران در ایران با همان روزنامه مصاحبه می‌کند که ظریف دروغ گفته و اوباما راست گفته است!
واقعا درد آور است به حال این مردم باید گریست که این برادران!!!!!!!!!!!!! نابرادر شدند دایه دلسوزتر از مادر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
116
23
آقای ظریف حادثه ربایش مرزبان های جمهوری اسلامی که 50 روز از آن می گذرد و شهادت یک نفر از آنان تاکنون، بسیاری از کارشناسان نسبت به عملکرد دیپلماسی دولت انتقاد کرده و معتقدند اگر تحرک مفیدتری صورت می گرفت نتایج بهتری در این زمینه حاصل می شد که دیگر متنی از آمریکا نبود
پاسخ ها
محمد
| Luxembourg |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
دوست عزیز حتماً میدونید که سخنان چه کسی بهانه دست گروهک تروریستی داده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
برادر ارزشي ربايش مرزبانان چه ربطي به وزارت خارجه داره! وقتي هيچي سرجاي خودش نيست اين اتفاقات هم مي افته!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
اکثر ملت ایران به ظریف اعتماد دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
82
20
حرفهای خوبی زده اند و انشاءالله خوش بینی های مفرط سال گذشته ، با رویکرد اقتصاد مقاومتی اصلاح گردد اما گفته اید منتقدان به استناد فکت شیت کاخ سفید و سخنان مقامات امریکایی شما را دروغگو خطاب کرده اند. البته من ندیده ام کسی به شما نسبت دروغگویی بدهد ، گرچه این رویه ناصواب را در مورد دولت قبل به کرات شاهد بودیم و شما هم راضی و خوشنود از آن. اما گذر زمان ثابت کرد فکت شیت کاخ سفید خیلی هم غلط نبود آقای وزیر ! مثلا رقم 4.2 میلیارد دلار در فکت شیت آمده بود و بسیاری مسائل دیگر که شما تاکید میکردید محرمانه است ولی در فکت شیت آمده بود و شما میگفتید تفسیر امریکایی است و دروغ است ! اما گذر زمان ثابت کرد چیزی که دارد اجرا می شود همان فکت شیت است ! همان رقم 4.2 میلیارد به همان صورت که در آن فکت شیت اشاره شده بود ، اجرایی شد.
بگذریم از این که هنوز پولی به داخل کشور نیامده و غالب پول ها را ما نمی توانیم هرطور بخواهیم خرج کنیم و باید با هماهنگی آنها(دشمنان) باشد .

ضمنا در مورد حق غنی سازی، رییس جمهور در نامه خود به رهبر انقلاب نوشت :

"خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی -که سالها سعی بر انکار آن داشتند- قرار گیرد "

همان طور که مشاهده می کنید رییس جمهور محترم صراحتا گفته اند که قدرت های جهانی که سالها حق غنی سازی ما را(که در تمام این سالها در npt وجود داشته) انکار می کردند ، حالا قبول کرده اند اما همان طور که وزیر خارجه گفته است هیچ قدرتی حق ما را به رسمیت نشناخته و در توافقنامه چیزی به این معنا نیامده ! چون نیازی به این کار نیست و حق ما در npt به رسمیت شناخته شده !

آقای ظریف شما به رییس جمهور نسبت ... داده اید!
و البته منتقدان را به خاطر انتقاد از این تناقض می کوبید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
و شما هم چنان برای ضعیف نشان دادن ایران و شکست جلوه دادن پیروزی ملت ایران در ژنو تلاش می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
این همه اسمون ریسمون کردی ولی نتوانستی نتیجه ای که این دولت بدست اورده را زیر سوال ببری . اگر دولت قبلی یک دهم این نتیجه را میگرفت از معجزه هزاره هم بالا تر میرفت
رزمنده دفاع مقدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
10
92
دورود بر مردانی مانند دکتر ظریف که اینگونه برای اعتلا ی ایران اسلامی تلاش میکنند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
12
84
من آقای ظریف را از نزدیک میشناسم ایشان هیچ کاری نمی کند که به منافع ملی ایران آسیب بزند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
فهمیدن صداقت و میهن پرستی دکتر ظریف دور و نزدیک نداره برادر ، یه سر سوزن عقل می خواد و یه جو انصاف و البته غیرت و تعصب میهن دوستی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
شما از فرانسه چطور از نزدیک می شناسید؟
مرتضی از قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
10
68
ما مردم هوادار واقعی شما هستیم. کسانی که سختی ها و فشارها را با گوشت و پوست خود احساس می کنند، نه کسانی که در ناز و نعمتند وبرای حفظ آن حتی نقش یک دشمن را بازی می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
8
69
واقعا به ظریف باید افتخار کرد موجب فخر کشور ماست نه سرشکستگی...
حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
5
61
آقای ظریف نگران نباشید تا روزیکه ما بعضی از ن نماینده های محترم وغیر مغرض!!!!!!همچون کوچکزاده هاو رسایی هاو قاضی پورها رو داریم دیگه کشوری مانند اسراییل دیگه غمی نداره چون یه تریبون محکم وقوی توی مجلس ایران براش وجود داره که همیشه آب توآسیابشون بریزه. واقعا موندم که واقعا اینها دارن از حق ما دفاع میکنند یا نظرات شخصی خودشونو برخلاف نظرات رهبر معظم انقلاب صحبت میکنند
ارزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
5
52
اقای ظریف عزیزخداوند پشتیبانتان باشد .موفق باشید که موفقیت شما موفقیت ملت ایران وافقی روشن پیش روی مردمواحساس امیدواری در تک تک مردم است
hossein
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
51
14
امریکا علاوه بر موضوع هسته ای حقوق بشر و موشک های بالستیک رو چماق کرده اقای ظریف میشه بگی تدبیر شما چیست؟
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
آقای ناشناس اگه بهت بگه تدبیرش چیه قول میدی به کسی نگی.من که شک دارم شما و همفکراتون حرف تو دهنتون بمونه.چون ...
کبیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
8
45
واقعآ صحبت های ظریف به انسان آرامش میدهد خداوند از خلقت ظریف ممنونم با آرزوی توفیق برای این مرد همیشه خندان ایران
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
8
46
ظریف جان مردم پشتیبانت هستند خدا هم کمکت کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
8
38
تو حرفای آقای ظریف واقعا میتونی اعتدال و صداقت رو حس کنی.درود بر شما اقای ظریف
nima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
8
38
دکتر ظریف عاشقتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
4
30
من با این نظر آقای ظریف که فرمودند:برنامه هسته ای یک بازی تعریف شده برای پروژه امنیت سازی بود که از آن بهره برداری میکردند کاملا موافقم
ولی نباید فراموش کرد که هنوز هم با آمدن ایران به پای میز مذاکره به نحوه دیگری در حال تبلیغات و بهره برداری هستند
علیرضا
|
Luxembourg
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
7
39
درود بر این وزیر راستگو و دوست داشتنی. جناب ظریف فقط باید تا انخابات بعدی مجلس این تندروها را تحمل کنند . مردم پای صندوقهای رأی مجدداً درس خوبی به آنها خواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
مردم در مدت این 8 ماه خیلی چیزها را متوجه شدند
محمد
| Luxembourg |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
حق با شماست ناشناس جان، مثلاً متوجه شدیم سه‌هزار میلیارد خیلی کمتر از بیست‌و چند هزار ملیارده که تقدیم آقای "ب.ز" شده و خیلی مطالب دیگه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
6
37
فدایی داری ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
آفرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
29
20
قربونت برم اقای وزیر بالاخره ریش میخوای بذاری یا پروفسوری؟
محسن
|
Russian Federation
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
4
27
دکتر ان شاالله هرچه زودتر موفق بشین....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
5
27
آقای ظریف تشکر،این جماعت کاری جز تهمت و ناسزا و فحش بلد نیستند، در دین ما تهمت حرام و گناه است ولی این جماعت خود را متدینین از همه می دانند و هنگامیکه منافع خود و مقام خود را از دست می دهند دین را فراموش یا به نفع خود تعبیر می کنند، ...
پاسخ ها
علی اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
اگر توهین هایی که به احمدی نژاد شد و تهمت ها و دروع ها و سیاه نمایی هایی که در مورد احمدی نژاد صورت گرفت جمع آوری شود یک دائرالمعارف 18 جلدی خواهد شد
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
3
14
درود و سلام آفریدگار زیبا آفرین بر تو باد ای ظریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
4
15
درود بر بزرگترین مرد سیاست ،ظریف
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
3
18
درود بر مرد خندان دیپلماسی فعال دکتر جان همیشه درنمازهایم برایت جهت حل مشکلات این مزوبوم دعا میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
به این میگن ایرانییی
علی احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
17
7
جناب آقای ظزیف ضمن احترام و آرزوی موفقیت برای حضرت عالی آنچه که تا بحال از مذاکرات نصیب ایران شده است :تورم کماکان ادامه دارد-هیچ پولی از پولهای بلوکه شده هنوز وارد ایران نشده است -دشمنان روزبه روز گستاخ تر می شوند -یارانه برخی ها قطع می شود- امیدها در دولت تدبیر و امید به یأس و ناامیدی تبدیل می شود -حقوق کارمندان دولت به میزان تورم افزایش پیدا نمی کند -هسته ای 20 درصد به 3 درصد کاهش یافته است و......با این حال چرا اینقدر تعریف و تمجید بی خودی از مذاکرات می شود ؟ مردم خیلی آگاه هستند همان کسانی که به آقای روحانی رأی داده اند الان پشیمان شده اند خواهشا فکری به حال مردم کنید که دیگر از خیال بافی وتدبیر بدون امید خسته شده اند در ضمن در مذاکرات شجاع و قوی باش ملت ایران ملتی است که از شهادت هراسی ندارند پشتوانه شما شهدای هسته ای هستند که اگر ذره ای از حقوق هسته ای این کشور کوتاهی کنی درروز قیامت شهدای هسته ای شمارا مواخذه خواهند کرد
پاسخ ها
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
آقای احمدی آنها که به روحانی رای دادند تا 8سال به کوری چشم مخالفان بی منطق پای رایشان ایستاده اند شماها هم که رای نداده اید لطفا حرف خودتان را از جانب مردم که خیلی بهتر از شما میفهمند نزنید ادبیات شما که با ادبیات پیداریها آمیخته است آنقدر اقتدارگرایانه است که همه مردم را پشیمان از رای خود معرفی میکنید برای تحقق آرزوهایتان لااقل صبر داشته باشید چون مطمئنا در زمان این دولت تحقق آرزوهایتان محال است چون مردم 8سال گول این شعارهای عوامفریبانه را خوردند وبه پوچی آن پی بردند .اما جناب ظریف انها که بر خلاف خواست اقتدار گرایانی که 8سال این کشوررا بباد دادند به دولت تدبیر و امید رای داده اند پشت سر شما و دعاگوی شما سربازان دیپلماسی کشور هستند از مکر وکینه نابرادرانی که در این سالها حیات خودرا مدیون اختلافات و تحریمها میدانند نترسید باور داشته باشیم که خداوند یار ویاور انسانهای صادق و دلسوز برای مردم میباشدو دریا با پوزه اینها نجس نمیشود.ما که نسل سوخته ایم لااقل کاری کنیم که فرزندانمان که سرمایه های این کشور هستند به ایرانی آباد فکر کنند نه اینکه همش در فکر پیدا کردن راهی به غرب باشند.
نظرات بینندگان