پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مخالفان دولت مالزی از نخست وزیر این کشور خواستند اشتباه خود را در مورد اعلام اینکه سرنوشت پرواز ام.اچ 370 در آب های جنوب اقیانوس هند پایان یافته است، بپذیرد.
به گزارش ایرنا، نجیب تون رزاق بعد از اعلام این خبر تلاش کرد نشان دهد که منظور او سقوط هواپیما و اینکه بازمانده ای از 239 سرنشین آن وجود ندارد، نبوده است.
تارنمای خبری مالیزیا اینسایدر روز پنجشنبه نوشت: ˈلیم کیت سیانگˈ مشاور حزب اقدام دموکراتیک که از شاخه ای ائتلاف مخالفان دولت مالزی است در پارلمان این کشور، گفت که اعلام همدلی نجیب با خانواده سرنشینان این پرواز و سپس ایراد سخنانی که نشان از کشته شدن آنها دارد اشتباه مسلم نخست وزیر بوده است.
وی افزود: حتی شرکت مالزی ایرلاین نیز از طریق پیام کوتاه به خانواده قربانیان این خبر را اعلام کرد و سپس مدیر اجرایی مالزی ایرلاین در یک نشست خبری اعلام کرده که بازمانده ای از این پرواز وجود ندارد.
بعد از اعلام این خبر که باعث اعتراض گسترده خانواده مسافران چینی پرواز ام.اچ 370 شد، هشام الدین حسین سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی با دفاع از نخست وزیر اعلام کرد که وی از سقوط هواپیما و کشته شدن سرنشیان آن سخنی نگفته است.
اقوام مسافران این پرواز خواستار معذرت خواهی دولت مالزی به خاطر اعلام مداوم سقوط این هواپیما شده اند.
محفوظ عمر از دیگر مخالفان دولت مالزی نیز سوال کرده است آیا دولت در مقابل رسانه ها که گزارش کرده اند این هواپیما در اقیانوس هند سقوط کرده و همه سرنشینان آن جان باخته اند اقدامی انجام می دهد.
سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی پیش از این خواستار اقدام علیه رسانه های بین المللی شد که اخبار پرواز ام.اچ 370 را نادرست انتشار می دهند.
ˈلیم کیت سیانگˈ همچنین تضاد در آخرین گفتگوی خلبان را نیز از دیگر نشانه های شایستگی نداشتن و نبود شفافیت در سیستم نظارتی مالزی عنوان کرد.
جمله ˈبسیار خوب، شب بخیرˈ آخرین جملاتی بود که توسط خلبان مخابره شده بود، اما تغییر این به جمله ˈشب بخیر، 370 مالزیˈ باعث انتقادهای شدیدی در مورد مدیریت دولت مالزی در جستجوی این پرواز شد.
این مقام مخالف دولت مالزی همچنین به آخرین نتایج مرکز تحقیقات استقلال مالزی اشاره کرد که یافته های آن نشان می دهد 50 درصد از مردم از مدیریت این بحران توسط دولت مالزی ناراضی هستند.
نتایج این تحقیقات نشان می دهد که 74 درصد از چینی ها، 59 درصد از هندی ها و 30 درصد از مالایی ها از مدیریت این بحران توسط دولت مالزی ناراضی هستند.
پرواز ام.اچ 370 بامداد هشتم مارچ (17 اسفند) از کوالالامپور به سمت پکن پرواز کرد اما در مسیر خود ناپدید شد.
تلاش ها برای یافتن این هواپیما به همراه 239 سرنشین آن تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.
جعبه سیاه بویینگ 777 مالزی که 27 روز از ناپدیدشدن آن می گذرد فقط سه روز دیگر توان ارسال علام رادیویی را دارد و پس از آن شانس یافتن آن بسیار پایین خواهدبود.
براین اساس می توان گفت اگر در سه روز آینده معمای این پرواز با یافتن جعبه سیاه حل نشود، شاید ماه ها و سال ها به طول بیانجامد تا راز پرواز ام.اچ 370 مشخص شود.