arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۳

لزوم ارائه اطلاعات از جانب مسئولين با دقت بيشتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ايام نوروز رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا به كرات در رسانه ها حاضر شد و با ارائه آمار تردد خودروها، وضعيت جاده ها و تعداد تصادفات، اطلاعاتي را براي انجام سفرهاي نوروزي به مردم عزيز كشور عرضه داشت.

 در اين گزارشات سردار اسكندر مومني، در اظهار نظري پرايد را داراي بيشترين آمار تصادفات در نوروز دانست و افزود: پرايد 30 درصد تصادفات نوروز امسال را به خود اختصاص داده و بيشترين تصادفات در بين خودرو ها را دارد.

بيان اين مطلب از طرف ايشان به نظر غير منطقي و كمي دور از انصاف است چرا كه شايد!!! اين مطلب به لحاظ تعداد تصادفات رخ داده صحيح باشد ولي در بيان آن بايد به نكته اي اصلي و مهم ديگري توجه كرد و آن اينكه بر اساس آمار ارائه شده 40 درصد از خودروهاي در حال تردد در جاده ها خودرو پرايد است و بر همين اساس بيشترين حجم تردد خودروها در جاده ها و سفرهاي نوروزي نيز مربوط به اين خودرو است لذا طبيعي است كه بيشترين آمار تصادفات نيز مربوط به اين خودرو باشد. قاعدتا براي بيان اين چنين آماري بايد تصادفات خودروها به صورت نسبي سنجيده شود و تعداد خودروهاي تصادفي پرايد را در حجم كل آن خودرو در نظر گرفت.

به عبارت ديگر سردار مومني در بيان اين خبر، خودرويي همچون پرايد را كه بر اساس آمار ارائه شده بالغ بر 5 ميليون دستگاه از آن در حال تردد در كشور است و بيشترين سهم خودرو در كشور را به خود اختصاص داده را در كنار خودروهايي كه در حدود چند هزار و شايد كمتر در ايران موجود هستند قرار داده و ميزان تصادفات آن را قياس كرده است كه كاملا غير منصفانه و ناعادلانه است و اگر تعداد تصادفات خودروها در جاده ها بر اساس تعداد تصادفات نسبت به تعداد آن خودرو سنجيده شود قطعا وضعيت پرايد و درصد تصادفات آن از بسياري از خودروهاي ديگر در كشور به مراتب كمتر خواهد بود.

بر همين اساس به نظر مي رسد مسئولين محترم مي بايست در بيان مطالب و ارائه آمار دقت بيشتري داشته باشند چرا كه اظهار نظراتي اين چنيني و آن هم از جانب مرجعي كه مظهر انضباط در جامعه است نه تنها هيچ منفعتي ايجاد نمي كند بلكه باعث تشويش اذهان عمومي و گمراهي افراد جامعه مي شود.   

نظرات بینندگان