arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۳

میرزاده: ماموریت اصلی دانشگاه آزاد مشارکت در رفع نیازهای ملی منطقه ای و توسعه اقتصادی کشور است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ماموریت اصلی این دانشگاه مشارکت در رفع نیاز های ملی و منطقه ای و توسعه اقتصادی و مشارکت فزاینده در توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور همزمان با ارتقا فعالیت و سهم دانشگاه در تولید جهانی علم است.

به گزارش خبرگزاری آنا، حمید میرزاده در دیدار نوروزی جمعی از دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه ، ضمن تبریک آغاز سال جدید و گرامیداشت ایام فاطمیه، گزارشی از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته طی شش ماه گذشته مسئولیتش در دانشگاه آزاد ارائه کرد.

در این دیدار که  با حضور معاونان، نمایندگان تام الاختیار ریاست دانشگاه در هیات امناهای استانی، مشاوران ، مدیران و اعضای هیات ممیزه و دست اندرکاران برنامه ریزی و نظارت و اجرایی دانشگاه برگزار شد، رئیس دانشگاه آزاد گفت: طی 6 ماه گذشته سازو کارهای لازم برای تدوین نقشه راه کار دانشگاه با تکیه بر اسناد بالا دستی و مصوبات هیات موسس و هیات امنا دانشگاه و تعیین چالش های اصلی آن فراهم شد و در دو جلسه مهم هیات امنا مرکزی سازمان و تشکیلات جدید دانشگاه ، چابک سازی سیستم اداری بر اساس اصل عدم تمرکز و واگذاری اختیارات به واحد های دانشگاه به تصویب رسید.

میرزاده با بیان اینکه هیات های امنا 31 استان با 492 عضو تکمیل و هیات های امنا استانی و کمیسیون های دائمی و نظارت در استانها شکل گرفته است که با اختیارات تفویضی مشغول فعالیت هستند، گفت: نمایندگان تام الا ختیار دانشگاه در استانها ومعاونین هماهنگی آنان تعیین و مشغول فعالیت شدند.

وی یادآور شد: براساس مصوبه هیات امنا مرکزی، شورای دانشگاه و آیین نامه شرح وظایف و تشکیلات آن به عنوان یکی از ارکان دانشگاه همراه با تشکیل شوراهای راهبردی دانشگاه که کمیسیون های تخصصی شورای دانشگاه هستند شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این شورا ها شامل شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان، شورای راهبردی فرهنگی، شورای راهبردی علوم پزشکی، شورای راهبردی بانوان فرهیخته دانشگاه ، شورای راهبردی فناوری اطلاعات ، شورای عالی ارتباطات واطلاع رسانی، شورای راهبردی امور حقوقی و .. است و سایر شورا ها در حوزه هر معاونت در حال تشکیل است .

وی ادامه داد:در مجموع بیش از 250 نفراز دانشمندان و فرهیختگان وصاحب نظران داخل و خارج از دانشگاه در حوزه های تخصصی مختلف در امر برنامه ریزی، هدایت و سیاست گذاری با دانشگاه به صورت مشاوره یا ناظرهمکاری دارند.

میرزاده تصریح کرد: در برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی، ماموریت اصلی دانشگاه مشارکت در رفع نیاز های ملی و منطقه ای و توسعه  اقتصادی مخصوصا مشارکت فعال در فرآیند اقتصاد مقاومتی و فعالیت های اقتصادی دانش بنیان  به همان نحو که رهبر معظم انقلاب فرمودند و نیز مشارکت فزاینده در توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور همزمان با ارتقا فعالیت و سهم دانشگاه در تولید جهانی علم است.

وی گفت:خوشبختانه بودجه سال 1393 دانشگاه قبل از پایان سال قبل پس از تصویب در هیات های امنا استانها به تصویب هیات امنا مرکزی رسید .

رئیس دانشگاه آزاد افزود: امسال بودجه دانشگاه یک بودجه ریزی عملیاتی و متضمن  با برنامه ریزی مبتنی بر واقعیات دانشگاه است  که دارای مختصات و ویژگی های نو در ساختار بودجه دانشگاه است به طوری که برای اولین بار 12 درصد درآمدهای دانشگاه از منابعی به غیراز شهریه تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش چشمگیراعتبارات حوزه های پزشکی، فرهنگی، پژوهشی ،عمرانی و ورزشی  همراه با اتخاذ روش ها و سازو کار های جدید از دیگر نقاط قوت بودجه سال 1393 دانشگاه است، گفت: در سال جدید طرح ها و برنامه های وسیعی و با سیاست ها و منابع مختلف و در حوزه های متنوع در در دست اجراست .

میرزاده این طرح ها را شامل  تدوین و اصلاح برنامه پنج ساله مصوب و برنامه راهبردی دراز مدت دانشگاه با همکاری شوراهای راهبردی و نهایتا تصویب شورای دانشگاه و تایید هیات امنا مرکزی، اجرای طرحهای فرهنگی ماندگار و موثر با همکاری دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی و توسعه و تقویت نهاد های اطلاع رسانی دانشگاه ، همکاری و تعامل با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، تقویت امور نظارتی و بازرسی وپیگیریهای ویژه و حسابرسی وهوشمندسازی امور مالی و اداری دانشگاه و بهینه سازی سیستم ها و کاهش بروکراسی کلیه امور خدماتی مالی و آموزشی و دانشجویی دردانشگاه و تکریم مراجعان و دانشجویان،  تنقیح و تطبیق و بازنگری مقررات و بخشنامه ها وآیین نامه های دانشگاه و شفاف سازی آنها و حفاظت و صیانت از حقوق مادی و معنوی دانشگاه ، انتصاب مدیران بر اساس شایستگی های علمی و اجرایی و... دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به فعال شدن همه طرحهای عمرانی دانشگاه و اتمام طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد تا پایان سال که زیر بنای آنها به 1600.000 متر مربع خواهد رسید، گفت: اجرای 5 طرح عمرانی عظیم شامل تجمیع سازمان مرکزی  و واحد های دانشگاهی مستقر در تهران که ظرف چهار سال وبا زیر بنای حدود 300 هزار متر مربع با منابعی غیر از شهریه های وصولی که از هم اکنون در دست اجرا قرار گرفته است.

وی به توسعه کیفیت آموزش و راه اندازی رشته های چند نظمی و تقویت واحد های علوم و تحقیقات و خدمات آموزشی ، پژوهشی اشاره کرد و افزود:اجرای برنامه های گسترده در حوزه علوم پزشکی و درمانی ، توسعه تحصیلات تکمیلی و جذب نخبگان و تکمیل واصلاح هرم هیات علمی و تشکیل هیات های ممیزه استانی برای تسریع امر ارتقا هیات علمی و برنامه آموزش و ارتقا مربیان دانشگاه از دیگر اولویت هاست.

این مقام مسئول همچنین بر توسعه و تقویت واحد مجازی دانشگاه ،توسعه کیفی و هوشمند سازی مدارس و آموزشکده های سما، ایجاد واحد های جدید دانشگاه در خارج مخصوصا کشور های اسلامی و فارسی زبان و توسعه ارتباطات و فعالیت های بین المللی دانشگاه تاکید کرد.

وی اضافه کرد:ایجاد مراکز رشد فناوری و تجاری سازی تحقیقات و تاسیس مراکز پژو هشی در آمد زا با کمک منابع سیستم بانکی یا منابع حاصل از تبدیل به احسن اموال مازاد دانشگاه در چارچوب مصوبه هیات امنا مرکزی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته میرزاده منابع حاصل از قرارداد در دست اقدام دیگری با یکی دیگر از بانک ها که منابع لازم برای تامین سرمایه راه اندازی شرکت های دانش بنیان و طرحهای تولیدی دانشگاه را فراهم  می کند و زمینه ساز مشارکت فعال با اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه را در اجرای طرحهای اقتصادی و خدماتی فراهم می سازد از اولویت هاست.

وی به اجرای طرح یکپارچه اتوماسیون اداری سراسری دانشگاه و داشبورد اطلاعات مدیریت ، ارتقا خدمات دانشجویی و اجرای طرح اتوماسیون نقل وانتقالات دانشجویی و امور رفاهی دانشجویی در این حوزه اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد همچنین بر توجه بیشتر به معیشت و امور رفاهی هیات علمی و کارکنان دانشگاه با تامین وام ارزان قیمت یا کمک به تامین مسکن ایشان از طریق قراردادهای منعقده با سیستم بانکی که در سال قبل انجام شد، تاکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با استعانت الهی ودر چهارچوب سیاست های کلی نظام و رهبری معظم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت و هدایت و نظارت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بنیان گذار دانشگاه و اعضای هیات موسس و هیات امنا و معاونان و نمایندگان دانشگاه در استانها، مشاوران  و مدیران دلسوز و اعضای فرهیخته هیات علمی و دانشجویان  و همکاران پر تلاش دانشگاه بتوانیم با تدوین روش ها و منش های نو و استفاده از تجربیات پیشکسوتان دانشگاه مخصوصا دکتر جاسبی، جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی ارتقا داده و میزان اثر بخشی آن را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور افزایش دهیم.
نظرات بینندگان