arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

جهانگیری: باشعار اعتدال و امید در جریانات سیاسی نشاط به وجود آمده تا هیچ جریانی احساس بازندگی نکند

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بعضی در داخل کشور براساس تحلیل های اشتباه و یا از روی دشمنی با کشور تلاش می کنند که شرایط به سمت مطلوب پیش نرود اما فضا کاملا روشن است و امیدواریم خبرهای بهتری بشنویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس جمهور بیکاری را یکی از مهمترین آسیب ها دانست و با اشاره به نقش اشتغال در کشور تاکید کرد: اولین اولویت دولت در سال فرهنگ و اقتصاد خروج از رکود است.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران کشور با بیان اینکه ایجاد تحرک در طرح های عمرانی، استفاده از منابع خارجی و جذب سرمایه گذاران خارجی از راه های خروج از رکود است اظهار داشت:وقتی مجموعه ای کاردان اداره امور را بر عهده می گیرند کشور را در مسیر صحیحی قرار می دهند.

وی رکود، تورم، سیاست خارجی، مسائل هسته ای، تحریم های ظالمانه ، قطع رابطه بوجود آمده میان دولت ، علما و نخبگان و طرح های اقتصادی را از دشواری های پیش روی دولت در آغاز کار ذکر کرد و گفت:این مسائل نیازمند این بود که دولت در این ارتباط اقدامی انجام دهد.

جهانگیری در ادامه ابراز امیدواری کرد:با شعار اعتدال و امید در جریانات سیاسی و نشاط به وجود آمده هیچ جریانی احساس بازندگی نکند.

وی همچنین قطعی بودن ارتباط دولت با نخبگان و مردم را که می توانست کارساز و مفید باشد از دیگر مشکلات آغاز به کار دولت یازدهم برشمرد و اظهارداشت: قطع رابطه دولت با مراجع و نخبگان دانشگاهی، طرح های مهمی که در بخش اقتصادی کشور همچون مسکن مهر و هدفمندی یارانه ها و همچنین فقدان نشاط گروه های سیاسی و انسجام سران کشور از دیگر مشکلات آغاز به کار دولت یازدهم بود.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: طرح های مهمی مانند سهام عدالت، خصوصی سازی و پرونده های متعددی پیش روی دولت بود و هر کدام زمانی را سپری کرده و انحرافاتی هم در درون آنها وجود داشت که لازم بود دولت با سرعت درباره تک تک آنها کار انجام دهد.

جهانگیری همچنین با اشاره به موضوع پرونده هسته ای ادامه داد: جهان فهمید با چنین مردمی نمی تواند با زبان زور و با اتکا به مجامعی که در اختیار دارد صحبت کند و مجبور شد با گفت و گو به سمت حل پرونده هسته ای برود.

وی با بیان این که در هشت ماه گذشته آرامش در فضای بین المللی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم تصریح کرد: در بخش هسته ای اقدامات مثبت و امیدوارکننده ای انجام شد و تیم مذاکره کننده در چارچوب خطوط قرمز که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شد از عزت و دستاوردهای علمی به خوبی دفاع کرد و شکاف جدی در بدنه تحریم هایی که ایجاد شده بود به وجود آمد. وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که این گفت و گوها دشمنان جدی همچون صهیونیست ها را دارد که حاضر به حل شدن مشکلات ایران نیستند چرا که در آن صورت پشتوانه قدرتمندی برای حرکت های اسلامی در سطح بین المللی بوجود خواهد آمد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بعضی در داخل کشور براساس تحلیل های اشتباه و یا از روی دشمنی با کشور تلاش می کنند که شرایط به سمت مطلوب پیش نرود اما فضا کاملا روشن است و امیدواریم خبرهای بهتری بشنویم.

جهانگیری در عین حال تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که مذاکرات حلال همه مشکلات کشور است اما به عنوان یک موضوع تا کنون دستاوردهای خوبی داشته است. معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: پرداخت یارانه ابزار سیاسی دولت برای توزیع عادلانه درآمد و حمایت از گروه های هدف و تولید است. وی افزود: اگر کسانی فکر می کنند که پرداخت یارانه ها بد است باید بگویم که اینگونه نیست و در همه کشورها پرداخت یارانه وجود دارد.

جهانگیری با یادآوری سابقه پرداخت یارانه در کشورمان ادامه داد: نقطه اوج یارانه در ایران ارزان نگاه داشتن قیمت های حامل های انرژی است که نه تنها به توزیع عادلانه کمکی نکرد بلکه ثروتمندان از منابع انرژی بیشتر استفاده کردند.

معاون اول رییس جمهوری به عوارض این سیاست اشاره کرد و گفت: تشویق ناصحیح و مصرفانه انرژی، افزایش آلاینده ها، کاهش سرمایه گذاری در بخش انرژی و قاچاق سوخت از جمله عوارضی بود که سیاست های یارانه ای تا کنون برجای گذاشته است.

جهانگیری با بیان این که در حال حاضر قیمت حامل های انرژی در ایران یک ششم منطقه و بین الملل است ادامه داد: مصرف سرانه انرژی حدود یک و نیم تا دو برابر سرانه دنیا است و شدت مصرف انرژی در ایران چهار برابر متوسط جهانی است.

وی با بیان این که این حجم مصرف انرژی نعمت خدادادی را که می تواند برای کشور کارساز باشد، عاملی برای ضربه به سلامت مردم کشور تبدیل کرد افزود: امروز موضوع اصلاح بازار انرژی از معضلات پیچیده کشور است که باید به عنوان یک موضوع اصلی به آن پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه در سال ابتدای اجرای هدفمندی یارانه ها تغییر 550 درصدی قیمت حامل های انرژی ایجاد شد عنوان کرد: نتیجه آن تصمیم این شد که در یک مقطع کوتاهی مصرف انرژی در کشور کاهش یافت اما به دلیل نداشتن سیاست جامع و کسری بودجه جدی مصرف انرژی بسیار بزرگ تر و با شتاب فزاینده ای ادامه یافت.

جهانگیری تصریح کرد: این برنامه آسیب جدی به بنگاه های تولیدکننده انرژی و همچنین به تولید کشور وارد کرد که در نهایت رکود کشور را تعمیق بخشید.

وی با بیان این که این دولت با چنین پرونده هدفندی یارانه ها روبه رو بود توضیح داد: مصرف بالای انرژی، آلایندگی محیط زیست و در خطر بودن سلامت شهروندان از معضلات جدی بود که با آن روبه رو بودیم.

جهانگیری با انتقاد از سیاست دولت گذشته در اجرای هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: طبق قانون می بایست نیمی از کل درآمد افزایش قیمت حامل های انرژی یعنی حدود 45 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع می شد که در آن صورت به هر نفر حدود 10 الی 20 هزار تومان می رسید- بماند که در انتخابات گفته بوند که می خواهیم 75 هزار تومان به هر نفر یارانه بدهیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نتیجه این شد که کسری پرداخت یارانه ها تا 130 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور برداشت شد.

جهانگیری با یادآوری دوران آغاز به کار رییس جمهوری منتخب مردم گفت: هنوز وزرا رای اعتماد نگرفته بودند که ما با وزرای قبلی جلسه می گذاشتیم تا ببینیم چگونه باید این یارانه را تامین کنیم و این موضوع هر ماه تکرار شد.

وی مشکل دوم اجرای هدفمندی یارانه ها را بنگاه های تولیدی دانست و افزود: به عنوان مثال بنگاه های وزارت نیرو همچون برق و آب در معرض آسیب قرار گرفته اند چرا که شرکت های آب منطقه ای قرار بود در سال 300 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ها واریز کنند.

جهانگیری با یادآوری وضعیت آب در کشور و آب رسانی با تانکر در برخی از روستاها با کنایه گفت: این افتخارات را باید در کشور ثبت کنیم.

وی با بیان این که قیمت برق در حال حاضر به ازای هر مگاوات 60 تومان است اظهارداشت: طبق قانون وقتی قیمت اعلام شده توسط دولت پایین تر از قیمت تمام شده است باید مابه التفاوت آن را دولت به شرکت تولیدکننده پرداخت کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان