arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳

آیت الله جوادی املی: هنر معقول جامعه را عاقل می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: این هنر معقول است که جامعه را عاقل می‌کند و جامعه عاقل دنبال خیالات نمی‌رود و این وظیفه هنرمند را افزون می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار هنرمندان بسیجی و مسئولان فرهنگی هنری استان قم ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، و روز هنر اسلامی اظهار کرد: ملت ما در تحریم‌ها نباید دست به سمت بیگانه دراز کند، بلکه برای رفع مشکلات باید تلاش کند و به سمت تولید ملی پیشروی کند.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که «کشور ما با رمز یا زهرا (س)حفظ شده است» گفت: هنرمند متعهد باید خوب درک کند و با شعارهای انقلاب جلو رفته و از مرحله خیال بیرون بیاید.

وی با بیان این‌که «پس از جنگ جهانی اول و دوم، ملت ایران حالتی کرخت به خود گرفت و پس از 22بهمن سال 57 آزاد شد» بیان کرد: تمام هنر هنرمندان، برای ستودن رهایی بود در حالی که هیچ اثری که بگوید به کجا باید برویم خلق نشده است.

جوادی آملی در ادامه با اشاره به تصویرگری هنرمندان از آزادی تصریح کرد: چون پیش از انقلاب ستم بوده، هنرمندان رهایی از بند و ستم را به تصویر کشیده‌اند.

وی با بیان این‌که «هنر آن است که چشم جان انسان را باز کند و بهشت و جهنم را ببیند وهنر اگر زمانی هم شکوفا شد، هنر رهایی از بند بود» افزود: انسان باید بداند که یک دشمن دارد و آن هم مرگ است و هنرمند کسی است که مرگ را بمیراند و بر آن فائق آید.

جوادی آملی با اشاره به این‌که «پس از رهایی و آزادی از جنگ نفهمیدیم که به کجا باید برویم» خاطرنشان کرد: هنرمندان باید حال و آینده را به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: اگر هنرمند از قله عقل بالا برود، جامعه را عقلانی می‌کند و اگر در خیالات سیر کند می‌شود همانی که ماهواره‌ها تبلیغ می‌کنند و در زمین آنها بازی می‌کند.

این مرجع تقلید درک سه اصل آشنایی با دشمنان بیرونی، اینکه مرگ را ما می‌میرانیم، نه اینکه ما بمیریم و سوم اینکه غرور و خودخواهی، شرع و شرف و دین و آبروی ما را می‌برد، را برای هنرمندان ضروری دانست و تصریح کرد: در صورت درک این سه اصل، هنری متجلی خلق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این هنر معقول است که جامعه را عاقل می‌کند و جامعه عاقل دنبال خیالات نمی‌رود و این وظیفه هنرمند را افزون می‌ کند.

جوادی آملی با بیان اهمیت انگیزه افزود: این انگیزه به دست هنرمندان است و این هنرمند است که می‌تواند با آثار خود به جامعه انگیزه روزافزون تزریق کند.
نظرات بینندگان